استاد تاریخ اسلام گفت: امام زمان(عج) فرهنگی که پیامبر(ص) آن را بنیان نهاد و هریک از ائمه(ع) نیز در حفظ آن کوشیدند در جامعه نهادینه می‌کند.
کد خبر: ۷۵۷۹۱۷
فرهنگ نبوی با ولایت علوی تداوم پیدا می‌کرد

به گزارش جام جم آنلاین محمد حسین رجبی دوانی در برنامه عطر انتظار شبکه قرآن و معارف سیما گفت: ما معتقد هستیم که ذات مقدس ائمه(ع) همگی یک نور واحد هستند، یعنی همه آن‌ها یک حقیقت هستند که تنها با توجه به موقعیت و شرایط زمانی‌شان شیوه‌شان را تغییرمی‌دادند.

وی افزود: امام زمان(عج) نیز دین جدیدی نخواهند آورد بلکه ایشان همان دینی را به مردم عرضه می کنند که پیامبر(ص) برای آن مبعوث شده و به مردم عرضه نمودند و ائمه(ع) دیگر نیز سعی در حفظ همان دین داشتند اما متأسفانه بی‌لیاقتی و بی بصیرتی مردم زمان امامان(ع) اجازه نمی داد تا ائمه بتوانند به خوبی دین را در جامعه اجرا کنند.

این استاد تاریخ اسلام تأکید کرد: امام زمان(عج) فرصت می یابند تا در جهت تکامل فرهنگی که پیامبر(ص) آن را بنیان نهادند و ائمه(ع) نیز ادامه دهنده آن بودند قدم برداشته و دین خداوند را به کمال رسانده و آن را در جامعه اجرایی و عملیاتی کنند. از مواردی که ایشان انجام می دهند تشکیل حکومت عدل اسلامی است.

وی بیان داشت: پیامبر(ص) حکومت اسلامی را در مدینه آغاز کرد و بعد از ایشان نیز باید مؤلفه‌ها و ساختار این حکومت توسط امیرالمؤمنین(ع) گسترش می یافت اما به دلیل کنار نهادن آن حضرت و غصب خلافت ایشان این اتفاق نیفتاد و در رابطه با حکومت عدل خلل ایجاد شد. حتی بعد از 25 سال سکوت حضرت(ع) نیز وقتی حکومت عدل اسلامی توسط امیرالمؤمنین ایجاد شد مردم با بی بصیرتی و جهل خود مانع از ادامه آن شدند و در نهایت نیز امام علی(ع) کشته اجرای عدل خود شد.

رجبی دوانی با اشاره به این که حکومت عدل اسلامی پیامبر(ص) و امام علی(ع) توسط امام زمان(عج) ایجاد خواد شد گفت: وقتی امام زمان(عج) ظهور کنند و حکومتی بر پایه عدل و برابری و برادری برقرار نمایند تازه در آن زمان است که مردم متوجه می‌شوند که پدران و گذشته شان با جهل و بی بصیرتی‌شان چه ظلمی در حق خود کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ایجاد ایثار و محبت و گذشت از دیگر اشتراکات حکومت حضرت مهدی(عج) و فرهنگ نبوی است و همان طور که در صدر اسلام مسلمانان بسیار نسبت به هم گذشت و ایثار و محبت داشتند در امام زمان نیز این فضیلت‌ها که امروزه نیز کمی کم رنگ شده است باردیگر زنده می‌شود

این استاد تاریخ اسلام اضافه داشت: پیامبر(ص) عرب نیمه وحشی جاهل را با اسلام متحول کرد و این تحول توانست آن ها را به رشد و تعالی رساند اما متأسفانه بعد از پیامبر این فضیلت‌های ایجاد شده در زمان صدر اسلام تدوام نیافت و این بار جامعه اسلامی روبه زوال رفت و از دین محمد(ص) جز پوسته آن باقی نماند.

وی گفت: فرهنگ نبوی باید توسط حکومت علوی تدوام می یافت و این لطف و منتی بود از جانب خداوند که در حقیقت تدوام فرهنگ پیغمبر(ص) را در ولایت اهل بیت(ع) قرار داد و اگر مردم به پیام غدیر توجه کرده بودند و اجازه نمی دادند سقیفه پدید آید قطعا حقیقت اسلام نیز تدوام پیدا می کرد.

رجبی دوانی اظهار داشت: در حکومت مهدوی بار دیگر فضایل زنده می شوند و چه بسا مهر و محبت در در دوران حضرت حجة بسیار بیشتر از زمان پیامبرهم باشد. زیرا پیامبر(ص) جاهلان را به اسلام دعوت کردند اما در زمان حضرت مهدی(عج) آن چنان جامعه خود به سوی ایشان روی می آورند که حاضرند در راه آرمان های امام زمان(عج) جان دهند و در حقیقت حضرت مهدی(عج) با پشتوانه مردم آرمان‌هایشان را محقق می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها