رئیس مجلس اعلای‌اسلامی عراق گفت : افراط گرایان هدف اول‌شان تضعیف محور اعتدال در منطقه، جنگ‌افروزی و فتنه‌انگیزی مذهبی و نژادی است و مطمئن باشید آن‌ها هم در خطرند و با همین خطر هم دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۷۵۶۹۸۶
هدف افراط گرایان؛جنگ‌افروزی و فتنه‌انگیزی مذهبی در منطقه

به گزارش واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی وی‍ژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما، حجت الاسلام و المسلمین سیدعمار حکیم، با اشاره به خروج امریکایی ها از عراق گفت: آمریکایی‌ها در 80 کشور جهان حضور دارند و هر جایی که اشغال و یا جای پایی پیدا کرده‌اند، هرگز از آن جا بیرون نرفته‌اند، اما عراق نخستین کشوری بود که پس از اشغال، حاکمیت در اختیار مردم قرار گرفت و آمریکایی‌ها خارج شدند.

وی افزود: همه می‌دانیم که چه کسانی پشت افراط گریها و ناهنجاری‌ها هستند، منطق ما هم کاملاً معلوم است، آدم‌های بی‌منطق و بی‌عقل همیشه آماده بی‌احترامی و از بین بردن آراء دیگران هستند که اسلام این را قبول ندارد.

عمار حکیم گفت: خداوند در قرآن فرموده است که ما امتی میانه‌رو هستیم، حتی در سیاست اسلامی، از این رو افراط‌گرایان خود ضعیف هستند که این ضعف منطق‌شان، ضعف طرح و برنامه‌هایشان را می‌رساند و همچنین ضعف حامیان و پدرخوانده‌های آنان و کسانی که به عنوان یک ابزار و سلاح برای آشوب سیاسی یعنی تغییر چهره منطقه و فشار بر محور اعتدال و عقلانیت استفاده می‌کند.

داعش دامن گیر حامیان آن خواهد شد

وی ادامه داد: آن‌ها هدف اول‌شان تضعیف محور اعتدال در منطقه، جنگ‌افروزی و فتنه‌انگیزی مذهبی و نژادی است و مطمئن باشید آن‌ها هم در خطرند و با همین خطر هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: مثلاً وقتی از داعش در سوریه و عراق صحبت می‌کنیم این‌ها از 80 کشور عضو گرفتند، آموزش می‌بینند و تکنیک‌های مختلفی را برای ساختن بمب‌های آدم‌کش و ساختن خودروهای بمب‌گذاری شده، عملیات انتحاری و مانند آن یاد می‌گیرند.

وی افزود: اگر این‌ها به کشورهای خودشان بارگردند، چه اتفاقی می‌افتد؟ مطمئن باشید که همان خرابکاری‌ها و همان بمب‌ها را در همان جا به کار می‌برند و مطمئن باشید که آن کشورها هم نمی‌توانند آن‌ها را به راحتی مهار کنند، لذا این کشورهایی که دست‌شان آغشته به خون بی‌گناهان شده است، این‌ها دچار چالش هستند.

عمار حکیم گفت: دیدیم که با مسیحی‌ها، ایزدی‌ها و حتی عشایر غیور سنی مثل ابونمر و هرکسی که با آنان مخالفت کرد، درافتادند.

وی افزود: الان برعکس آنچه آنها می خواستند بین همه جریانها و مذاهب همدلی و یکپارچگی ایجاد شده است.

آیت‌الله سیستانی جلوی فتنه تفرقه بین شیعه و سنی را گرفت

حکیم در ادامه با بیان این که مرجعیت دینی ریشه تاریخی در عراق دارد گفت: همه می‌دانند که حوزه نجف اشرف هزار سال پیش بدست شیخ طوسی بزرگ تأسیس شد و این مرجعیت ادامه یافته و ریشه‌دارتر شده است و نقش بسیار مهمی را در پیچ‌های خطرناک تاریخ ایفا می‌کند.

وی افزود: این امر موجب شده محور اعتدال شکل بگیرد زیرا مسلمانان مقلد از مرجع هستند و البته مرجع دارای شرایطی است که می‌تواند به پیروان خود عقلانیت و اعتدال را هدیه دهد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: زمانی که داعشی‌ها می‌خواستند فتنه‌انگیزی کنند و میان اهل تسنن و شیعه را خراب کنند و بعد از شهادت شهید محراب آیت‌الله محمدباقر حکیم مشاهده کردیم که کشتارها پس از دیگری به طور سلسله‌وار در بازارها، مساجد و گذرگاه‌ها ادامه پیدا کرد و این فتنه هرروز شعله‌ورتر می‌شد که آیت‌الله سیستانی جلوی این فتنه را گرفت گفت که اهل تسنن برادران ما نیستند بلکه خود ما هستند و ما باید از یکدیگر دفاع کنیم و این یک تکلیف شرعی است.

عمار حکیم در ادامه تصریح کرد: امریکایی‌ها می‌خواستند قانون اساسی و نمایندگان خود را بر مردم تحمیل کنند ولی آیت‌الله سیستانی گفت که مردم باید خود تصمیم بگیرند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حکیم اظهار داشت: داعشی‌ها می‌خواستند در عراق وحشت به راه بیاندازند که بار دیگر فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی بر جهاد دفاع و ضرورت حمایت جوانان از خود و ناموسشان و همچنین مقدسات اسلامی و مسیحی در این کشور دوباره نقش‌های آنان را نقش برآب کرد و هزاران هزار جوان شروع به ثبت نام کردند و حتی افراد سالخورده و زنان نیز خواستار ثبت نام و دفاع وشهادت بودند.

کمک‌های بی‌دریغ و بی‌مثال ایران به دولت و مردم عراق

وی در ادامه تأکید کرد: در این مسئله همچنین نباید کمک‌های بی‌دریغ و بی‌مثال جمهوری اسلامی ایران را فراموش کنیم ‌و این که همیشه این برادران مسلمان ایرانی نسبت به ما چه به صورت مشاوره نظامی و چه به صورت کمک‌های اقتصادی کوتاهی نکردند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تأکید کرد: اعضای ائتلاف ضدداعش فقط به دنبال منافع شخصی شان هستند نه منافع مردم منطقه، پس این ائتلاف را نباید جدی گرفت، ما هم اعلام می‌کنیم، هر کسی که می‌خواهد با داعش مبارزه کند و به کمک بیاید باید در عمل ثابت کند.

اکنون زمان مناسبی برای اجرا سیستم حکومت فدرالی در عراق نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین حکیم با اشاره به سیستم حکومت فدرالی گفت: اکنون شرایط حساس است، مبارزه با داعش، بحران‌های داخلی، مشکلات اقتصادی و خدمات عمومی بسیاری وجود دارد و نمی‌توان این سیستم را اکنون در عراق پیاده کرد و شاید این امر منجر به چنددستگی شود.

وی تصریح کرد: ما با خود فدرالی کردن موافقیم و حتی در قانون اساسی هم آمده است ولی اکنون زمان مناسبی برای اجرا نیست چرا که زمینه آن آماده نیست.

روابط ایران و عراق برادرانه و راهبردی

حکیم گفت: بی‌شک روابط ایران اسلامی و عراق در حد روابط دو کشور همسایه نیست، بلکه روابط راهبردی، تاریخی، فرهنگی و با توجه به مرز بسیار طولانی روابط گسترده‌ای داریم.

وی درباره با پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: پیاده‌روی زائرین حسینی در اربعین باید از تمامی جهات در کتاب گینس ثبت شود، هم از جهت حضور بیست میلیونی و هم مسافت که بعضاً به صورت پیاده‌روی صورت گرفت و هم از نظر تاریخی مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم افزود: در آن مقطع زمانی در خانه‌ها برای زوار حسینی باز شد و مهمان‌نوازی گسترده‌ای صورت گرفت که از این نظر در هیچ جای دنیا این موضوع سابقه نداشته است.

وی گفت: اصول، آرمان‌ها و شعارهایی که در این راهپیمایی عظیم سرداده شد، نشان از بعد انسانی، مذهبی و بشری دارد که در این شرایط حساس ما شاهد آن بودیم.

دشمنان عراق مانع شکل گیری وحدت و همدلی شده اند

حکیم با تأکید بر این که عراق در جهان عرب و جهان اسلام و مناطق پیرامون خود نقشی تأثیرگذار و تاریخی دارد، اظهار داشت: متأسفانه عراق در سایه نظام صدام و حزب بعث دچار زخم‌های عمیقی شد و پس از نخستین حکومت دموکراسی خود در این 10 سال خطرات تروریست‌ها و افراطی‌گری را حس کرد، از همین رو مستکبران و مستعمران اجازه ندادند آن طور که باید معادلات سیاسی و وحدت و همدلی در عراق به درستی شکل گیرد.

وی افزود: به همین دلیل عراق نقش خود را در منطقه تاکنون باز نیافته است و پس از این تحولات در عراق و باز شدن سیاست‌های منطقه‌ای، اراده جدی در بین مسئولان عراقی وجود دارد که نقش عراق در صحنه‌های جهانی دوباره پیدا شود.

به حاشیه بردن مسئله فلسطین توطئه افراطیون و استکبار

حکیم تصریح کرد: هیچ چیزی مثل این خشونت‌ها و افراطی‌گری‌ها به اسلام خیانت نکرده و ضربه نزده است و این‌ها با گسترش خشونت‌ها به اسلام عزیز توهین می‌کنند به همین ترتیب با اتفاق افتادن این مسائل و شعله‌ور کردن فتنه‌ها در پی آن هستند که فلسطین را به حاشیه ببرند که تمامی این‌ها نشان از اهداف استکباری و استعماری دارد.

سوریه یک دولت راهبردی برای محور مقاومت

حکیم با بیان این که سوریه یک دولت راهبردی برای محور مقاومت است، گفت: درگیری‌های پیش آمده در سوریه باعث یک جنگ فرسایشی شده است و عراق نیز اکنون به واسطه این فتنه‌ها نقش تاریخی خود را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند به عنوان بازیگر اصلی در منطقه ایفای نقش کند به همین منظور است که رژیم منحوس صهیونیستی، استعمار پیر و استکبار جنایت‌کار از این موضوع استفاده می‌کنند که باید برای جلوگیری از آن وحدت خود را حفظ کنیم.

ایران همیشه برای وحدت جامعه اسلامی تلاش کرده است

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همیشه برای وحدت جامعه اسلامی تلاش کرده و پیشتاز این امر بوده است و برگزاری کنفرانس‌هایی همچون وحدت اسلامی کمک شایانی به این موضوع ها می‌کند از همین رو است که باید از این فرصت‌سوزی‌ها، فرصت‌سازی کنیم و باید برای احیای حق فلسطین تمام تلاش خود را به کار گیریم.

حکیم گفت: امروز صهیونیست‌ها روز به روز گستاخ‌تر می‌شوند و در پی آن هستند وقیحانه قدس شریف را یهودی‌سازی کنند و فلسفه افراط گرایانه خود و افکار صهیونیستی‌شان را وارد این موضوعات کنند.

وی ادامه داد: مسئولیت سنگینی که علما بر دوش خود دارند این است که بتوانند مردم را آگاه کنند و فرهنگ‌درستی را در تمامی موضوعات راهبردی جهان اسلام در جامعه پیاده کنند.

حکیم گفت: این علما هستند که باید به واسطه جایگاه خود مردم را متحد کنند و گام بردارند از همین رو، همه باید به مسلمانان و اقتصاد مسلمانان خدمت کنند و در برابر حل چالش‌های فرهنگی قدم بردارند.

وی تصریح کرد: باید فرهنگ خشونت و افراطی‌گری را از بین ببریم، زیرا تا این موضوع باشد، مشکلات نیز وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها