چهارم دی‌ماه وقتی که سخنگوی وزارت خارجه رژیم ‌صهیونیستی پس از انتشار خبر برنامه وزارت خارجه این رژیم برای آموزش زبان فارسی به کارکنان خود، در یک خیال‌پردازی جالب توجه، گفت که «اسرائیل روزی سفارت خود در تهران را بازگشایی می‌کند»، شاید کسی فکر نمی‌کرد تنها چهار روز بعد، رئیس‌جمهور آمریکا در یک موضعگیری جالب توجه، پای اسرائیل را به میدان مناسبات تهران و واشنگتن گشوده و در پاسخ به این پرسش که «آیا قصد دارید مانند کوبا، روابط با ایران را هم متحول کنید؟» بگوید: «پیچیدگی‌های این موضوع در ارتباط با کشوری مانند کوبا که تهدیدی برای آمریکا و متحدان آن نیست، کمتر است... ایران نه‌تنها آمریکا که اسرائیل را هم تهدید می‌کند.»
کد خبر: ۷۵۴۰۶۸
راه‌حل ایرانی تحقق آرزوی رییس‌جمهور آمریکا

گفته شده است که اظهارات اخیر باراک اوباما بیست و هفتم آذر ضبط شده و بنابراین می‌توان صحبت‌های «پائول هرشسون» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی را موضعی در برابر رویکرد تازه واشنگتن به بحث روابط با کشورمان تلقی کرد.

موضعی که خلاصه آن چنین است: «پایان مواضع خصمانه تهران در قبال تل‌آویو و آغاز بهبود روابط تهران و واشنگتن.»

هر چند پیش از این بسیاری از صاحبنظران به این نکته اشاره کرده بودند که روابط ایران و آمریکا به دلیل حمایت واشنگتن از صهیونیسم به فرجامی نخواهد رسید و این همان گزاره‌ای است که باراک اوباما در گفت‌وگوی رادیویی خود صراحتا به آن اشاره کرده است. با این وجود بیم آن می‌رود با توجه به نزدیک بودن دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5، لابی صهیونیستی بخواهد ترک مخاصمه کشورمان با رژیم صهیونیستی را شرط پایان دادن به کارشکنی‌ها در امضای توافق قلمداد کند، موضعی که بی‌تردید باعث شکست گفت‌وگوها خواهد شد.

دیپلمات‌های ایرانی حاضر در مذاکرات بارها تصریح کرده‌اند که فقط بر سر مساله هسته‌ای مذاکره می‌کنند، اما سنگ‌اندازی‌های صهیونیست‌ها در مسیر گفت‌وگوها نشان می‌دهد که اکنون با جدی‌تر شدن دستیابی ایران و 1+5 به یک توافق سیاسی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای، آنها در جستجوی تضمینی هستند تا به بهانه‌گیری‌های تل‌آویو پایان دهند.

تضمینی که هرگز تهران حاضر نخواهد شد آن را عرضه کند بنابراین با توجه به این‌که در حال حاضر هم ایران و هم ایالات متحده به‌خوبی می‌دانند که قفل روابط‌شان رژیم نامشروع صهیونیستی است و از طرفی باراک اوباما طی سال‌های گذشته و اکنون که دو سال به پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش باقی‌مانده بارها تاکید کرده که علاقه‌مند به برقراری رابطه با ایران است، تنها راه دستیابی به این هدف، پایان دادن حمایت واشنگتن به حمایت از تل‌آویو است.

همان واقعیتی که اکنون هر چند بسیاری از استراتژیست‌های سیاسی در واشنگتن نیز به درک ضرورت آن رسیده‌اند، اما هنوز دولت این کشور جسارت عملیاتی کردن آن را ندارد.

هراس تل‌آویو از امضای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نیز دقیقا از این است که از فردای این توافق، هزینه ادامه حیات این رژیم چنان برای حامیانش سنگین شود، که تن دادن به رأی مردم فلسطین و دست‌کم منزوی‌ کردن یا محدود ساختن این رژیم افراطی را دور از دسترس و آرمان‌گرایانه تلقی نکنند.

چنین است که باید به رئیس‌جمهور ایالات متحده یادآوری کرد که راه‌حل ایرانی بهبود ـ و نه الزاما برقراری ـ مناسبات میان ایران و آمریکا روشن است: «پایان حمایت واشنگتن از یک رژیم پردردسر در خاورمیانه» که به معنی رهایی این کشور از بسیاری از مشکلات به‌وجود آمده در منطقه است. راه‌حلی واقع‌بینانه که تهران با صبوری، منتظر تحقق آن است.

مصطفی انتظاری‌هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها