در ساخت موسیقی مجموعه شب دهم سعی کردم در تمامی تم ها و حتی تم های شاد نوعی غم و حزن وجود داشته باشد که این کار متاثر از پایان تراژیک مجموعه بود به همین دلیل در صحنه هایی که شخصیتها شاد و خوشحال به نظر می رسند هم موسیقی حالتی حزن انگیز دارد
کد خبر: ۷۵۳۵
فردین خلعتبری سازنده موسیقی متن مجموعه شب دهم ، در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به این نکته گفت : در ساخت موسیقی کل مجموعه ، متاثر از پایان آن بودم پس از آن که برای ساخت موسیقی این مجموعه انتخاب شدم ، پس از مطالعه فیلمنامه ، تم هایی را که به نظرم می رسید، یادداشت کردم این تم ها باید هم طبقه اجتماعی و روحیات فردی شخصیت ها را انعکاس می داد، هم موقعیت تاریخی را منعکس میکرد و هم قصه را پیش می برد .خلعتبری با اشاره به استفاده از سازهای ارکستر سمفونیک ، تار، کمانچه ، ضرب زورخانه ای و آواز ایرانی ، برای ساخت موسیقی این مجموعه گفت : تم های مختلفی در موسیقی این مجموعه وجود دارد: تم جاهلی ، تم پلیسی ، تم عاشقانه هر میزان که داستان پیش می رفت و به قسمت های انتهایی می رسید، موسیقی نیز به بافت دراماتیک بیشتر نزدیک می شد و پیش از این مرحله ، موسیقی نیز مانند قصه بیشترحالت معرفی دارد. وی با اشاره به "نوشتن دو تم مشخص برای شخصیت حیدر در تشریح این مساله گفت : برای حیدر و دو موقعیت عاشقانه و جاهلانه وجود داشت که این دو موقعیت ، به همراه دو تم موسیقی به موازات هم پیش می رفتند و در نهایت به عشقی آسمانی تبدیل می شدند. در قسمت هایی از داستان نیز تم های اصلی تعزیه و تعزیه گردانی وجود داشت وی با اشاره به این نکته که تلاش کردم ، تحول شخصیتی به گونه ای استحاله گونه در موسیقی شنیده شود درباره تاثیر خود از آثار اسفندیار منفردزاده توضیح داد: باید اعتراف کنم که هیچ اثری بی تاثیر از آثار قبلی خود نیست ، سابقه این نوع موسیقی در برخی فیلم فارسیها وجود دارد من هم سعی کردم بدون خارج شدن از روند علمی موسیقی ، به این نوع موسیقی نیز توجه نشان دهم وی ضمن اشاره به استفاده از صدای ترومپت عباس صالحی و آواز علاءالدین قاسمی برای صحنه های تعزیه ، درباره پخش موسیقی مجموعه در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز گفت : "از این اتفاق خوشحالم و از افرادی که زمینه ساز این کار شدند، تشکر می کنم . این مساله ثابت کرد که موسیقی در برخی موارد این قابلیت را دارد که حتی متناسب با مناسبتی مذهبی ، به گونه ای علمی تهیه شود و پخش آن نیز مشکلی ایجاد نکند .وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره تاثیر موسیقی سکانس اختتامیه بر پایان غافلگیر کننده این مجموعه توضیح داد: در کلیت موسیقی این مجموعه قرار بود به گونه ای عمل شود که موسیقی بتدریج از موقعیت عمومی به حالت درونی شخصیت ها نزدیک شود. در اغلب موسیقی سریال ها و فیلم ها، موسیقی از حالت تنها و منفرد به ارکسترال می رسد؛ اما در سکانس پایانی این مجموعه موسیقی ارکستر به چند ساز و آوا و در ادامه به آواز تنهای یک مرد ختم می شود. شعری که در اینجا خوانده می شود، زبان حال فخرالزمان است که بعد از این هم ، همخوانی زنها می آید همخوانی زنها در فیلمنامه بود و قبلا هم ضبط شده بود مقداری به این همخوانی صدای ساز کوبه ای اضافه کردم و چند خواننده زن نیز همخوانی کردند من سعی کردم موسیقی را به جایی برسانم که به این زینب خوانی ختم شود و از این مساله که موسیقی این سکانس باعث شد تا پایان داستان تا انتها لونرود، خوشحالم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها