سرمربی تیم ملی 2 بازیکن دیگر را به این فهرست اضافه خواهد کرد

معرفی 21 مسافر جام ملت‌ها

کارلوس کی‌روش که به دلیل در پیش بودن تعطیلات کریسمس نتوانست تیم ملی را در بازگشت از آفریقای جنوبی همراهی کند، پنجشنبه شب، پیش از ترک ژوهانسبورگ به مقصد تهران، با اعلام اسامی 21 بازیکن برای حضور در جام ملت‌های آسیا گفت دو بازیکن دیگر نیز تا قبل از پرواز به استرالیا به این جمع اضافه خواهند شد.
کد خبر: ۷۵۲۷۶۶

در قیاس با ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی 2014 که تابستان امسال در برزیل برگزار شد، کی‌روش تا به اینجا 11 تغییر در فهرست خود اعمال کرده است؛ یعنی تقریبا 50 درصد!

رحمان احمدی، دانیل داوری، مهرداد بیت‌آشور، احمد آل‌نعمه، حسین ماهینی، محمدرضا خانزاده، قاسم حدادی‌فر، رضا حقیقی، بختیار رحمانی، پژمان منتظری و مهرداد پولادی بازیکنانی بودند که در جام‌جهانی حضور داشتند، اما نامشان در فهرست بیست و یک نفره تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا نیست. در این میان حسین ماهینی و مهرداد پولادی اگر مشکل کارت پایان خدمت نداشتند شاید در استرالیا هم می‌توانستند تیم ملی را همراهی کنند. پژمان منتظری اما بدشانس بود. او که از گزینه‌های مورد نظر کی‌روش برای حضور در ترکیب اصلی خط دفاعی تیم ملی بود، هفته گذشته در بازی تیم ام‌صلال در لیگ ستارگان قطر دچار مصدومیت از ناحیه عضله پا شد تا به همین راحتی جام ملت‌های آسیا را از دست بدهد؛ پس از آن‌که پزشکان اعلام کردند منتظری نمی‌تواند تیم ملی ایران را در جام ملت‌های آسیا همراهی کند، کی‌روش هم نام او را از فهرست خود خط زد. سرمربی تیم ملی بعد از اعلام این فهرست، گفت: در مقطع کنونی که ما عازم جام ملت‌های آسیا هستیم و بعد از به اتمام رسیدن اردوی آفریقای جنوبی می‌خواهم مراتب قدردانی خود را از تک تک بازیکنان ابراز کنم که در این اردو انگیزه، روحیه و رفتار حرفه‌ای از خود نشان دادند و مطمئن هستم بازیکنانی که نام آنها در این لیست نیست در آینده نزدیک فرصتی دوباره خواهند داشت.

البته جنس این صحبت کی‌روش که بیشتر جنبه دلجویی از نفرات خط خورده را داشت، با صحبت‌هایی که او در قالب مصاحبه با سایت فدراسیون فوتبال انجام داد، کاملا متفاوت است. کمتر از دو هفته تا شروع جام ملت‌های آسیا زمان باقیست و سرمربی پرتغالی تیم ملی از سناریویی حرف می‌زند که هدفش کنار گذاشتن اوست.

کی‌روش وقتی قرار شد درباره برنامه‌های آینده تیم ملی تا شروع جام ملت‌ها صحبت کند، به انتقاد از شرایط موجود پرداخت و گفت: اگر بخواهم به این پرسش جواب بدهم باید به مسائل متعددی اشاره کنم. فکر می‌کنم پاسخ این سوال موقعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم. نقطه نظرات خودم را بارها گفته‌ام. فوتبال ایران اگر در این راه به مسیرش ادامه دهد هیچ شانسی برای موفقیت در آینده نخواهد داشت. اگر از من می‌خواهید املت درست کنم بدون داشتن تخم‌مرغ واقعا امکان ندارد. یک بار دیگر بیاییم واقع‌بینانه موضوع را نگاه کنیم. باید به بازیکنان احترام بگذاریم. آنها تمام تلاششان را می‌کنند. من هم داشته‌هایم را بر طبق اخلاص گذاشته‌ام. با این حال از جام‌جهانی که برگشتیم، اردوهایمان لغو شد و فقط یک بازی بین‌المللی انجام دادیم. اردوی آماده‌سازی آخرمان هم از بعد حمایت مالی سراسر مشکل بود و با این شرایط چه توقعی از ما و چه درخواستی از بازیکنان دارید؟ وقتی می‌بینیم بعضی افراد که وظیفه‌ای روی دوششان است می‌آیند صحبت‌هایی را انجام می‌دهند و می‌گویند هیچ عملکردی بجز رسیدن به فینال قابل قبول نیست، این برای من خنده‌آور است. کاملا این مساله با توجه به اتفاقاتی که اطراف تیم ملی می‌افتد، غیرواقعی است. بازیکنان را که در اختیار نداشتیم، آماده‌سازی هم که نداشتیم. بازی دوستانه هم نداشتیم. حمایت مالی هم نشد و حالا با این شرایط چه توقعی داریم؟

کی‌روش با بیان این‌که بعضی‌ هدفمند و هوشمندانه توقعات را بالا می‌برند، افزود: ارکستری هماهنگ کار می‌کند که حتما پشت سرش رهبری قرار داشته باشد. همین اتفاق برای آقای وینگادا و تیمش هم افتاد. بازیکن نداشت، آماده‌سازی نداشت، از تیمش حمایت مالی نشد، بازی دوستانه نداشت و در نهایت هم برکنار شد. این دقیقا همان داستانی است که برای من در جام ملت‌ها در نظر گرفته‌اند. با این حال دقیقا مثل جام‌جهانی تلاش می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. بی هیچ توجیه و بهانه‌ای. صحبت‌های من خیلی شفاف و روشن است، اما این حرف‌ها را نمی‌زنم که بخواهد بهانه‌ای باشد مثل بعضی افراد که همیشه دنبال توجیه و بهانه هستند.

کی‌روش خاطرنشان کرد: واقعا این شرایط را درک نمی‌کنم. مخصوصا که باید مقابل تیم‌های عربی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای اعتبار، موقعیت و وجاهت کشور ایران بجنگیم. این مسائل برای من بسیار عجیب و غیرقابل درک است. شش هفت ماه گذشته به یکباره اتفاقی که افتاد این بود هر که در فوتبال فعالیت داشت تبدیل شد به مجرم، کلاهبردار و دنبال سوءاستفاده و این طور شده که هر کس در فوتبال حضور دارد شده آدم بد. ما خودمان می‌دانیم فوتبال کامل نیست. مشکلاتش را هم می‌دانیم، اما چیزی که به دنبالش هستیم، راهکار است، چون این فضا به فوتبال کمک نمی‌کند. به جای محکوم کردن یکدیگر، به اعتقاد من باید ما فوتبالی‌ها به عنوان اولین نفر دستمان را بالا ببریم و بگوییم بله مشکلاتی وجود دارد و همه کار ما درست نبوده، ولی باید دست به دست هم بدهیم و راهکاری ارائه کنیم تا بتوانیم روند را بهبود ببخشیم. ایجاد چنین فضای غبارآلود و شبهه‌انگیز به فوتبال کمکی نمی‌کند.

سرمربی تیم ملی با اشاره به این‌که قطر و امارات در گروهی که ایران حضور دارد مدعیان اصلی صعود هستند، ادامه داد: الان زمانی است که باید به جام ملت‌ها برویم و بازی کنیم. تلاش خواهیم کرد طبق روال همیشه بهترین عملکرد را ارائه کنیم. ولی شک نداریم در گروه ما تیم‌هایی که شرایط بهتری دارند و مدعی به حساب می‌آیند، اکنون امارات و قطر هستند. آنها مدعی هستند آماده‌سازی بهتری داشته‌اند. بازی‌های دوستانه متعددی را انجام داده‌اند. بهترین بازیکنان به صورت کاملا آماده در اختیار تیم‌هایشان است. در یکی از جراید این کشورها نمی‌بینید که بازیکنی مشکل مالیاتی داشته باشد، یا با مشکل سربازی روبه‌رو باشد. دوباره تکرار می‌کنم شاید برخی اطلاعات کافی نداشته باشند. ده بازیکن در تیم امارات حضور دارند که از خدمت سربازی مرخص شده‌اند تا در خدمت تیم ملی باشند. در قطر هم که اصلا راجع به این موضوعات نمی‌شنوید. هفت بازیکن جدید و چند ملیتی به تیمشان آورده‌اند. آنها استحقاق این را دارند که مدعی باشند. آنها سخت کار کرده‌اند، سرمایه‌گذاری مناسب داشته‌اند و الان مدعی هستند. من، کادر فنی و بازیکنانم تمام تلاشمان را می‌کنیم تا دست در دست هم و متحد و بی هیچ بهانه‌ای بهترین عملکرد را داشته باشیم.

امیدها، آماده بازی با تیم ملی

با توجه به لغو بازی دوستانه تیم ملی با فلسطین، ملی‌پوشان کشورمان به احتمال فراوان فردا (یکشنبه) به مصاف تیم امید خواهند رفت. محمد خاکپور که اخیرا 38 بازیکن را برای حضور در دور جدید تمرینات تیم امید به اردو فراخوانده است، در واکنش به این موضوع که بازی با تیم ملی برنامه‌های تمرینی تیم امید را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد به ایسنا گفت: هدف اصلی همه ما که در تمام تیم‌های ملی کار می‌کنیم، کمک به تیم ملی بزرگسالان است. اگر بازی تدارکاتی تیم امید با تیم ملی بزرگسالان به سود آنها باشد و برای آماده‌سازی‌شان پیش از جام ملت‌های آسیا مفید باشد، هیچ مشکلی برای این مسابقه نداریم.

21 بازیکن نهایی تیم ملی

دروازه‌بان‌ها: علیرضا حقیقی (پنافیل پرتغال)، محسن فروزان (استقلال)، علیرضا بیرانوند (نفت)

مدافعان: هاشم بیک‌زاده (استقلال)، رامین رضاییان (راه‌آهن)، سیدجلال حسینی (الاهلی قطر)، وریا غفوری (سپاهان)، امیرحسین صادقی (استقلال)، مرتضی پورعلی گنجی (نفت)

بازیکنان میانی: وحید امیری (نفت)، جواد نکونام (اوساسونای اسپانیا)، آندرانیک تیموریان (بدون تیم)، امید ابراهیمی (استقلال)، مسعود شجاعی (الشحانیه قطر)، خسرو حیدری (استقلال)، احسان حاج صفی (سپاهان)

مهاجمان: اشکان دژاگه (العربی قطر)، علیرضا جهانبخش (نایمخن هلند)، کریم انصاری‌فرد (اوساسونای اسپانیا)، رضا قوچان‌نژاد (الکویت کویت) و سردار آزمون (روبین‌کازان روسیه)/ * رحمان احمدی، محمد نوری، ایمان مبعلی و سجاد شهباززاده شاید شاخص‌ترین بازیکنانی بودند که نامشان در فهرست بیست و یک نفره کی‌روش به چشم نیامد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها