عدلیه

پاسخ به 4 پرسش حقوقی

با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درباره ارثیه و اختلافات ملکی پریسا قنبری، وکیل دادگستری به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین ستون بخوانند.
کد خبر: ۷۵۰۳۹۱

یک قطعه زمین به مساحت 750 متر را از یک نفر با سند محضری خریدم که بعد از چند سال شریک فروشنده، نصف زمین بنده را به یک نفردیگر فروخته که در دادگستری شکایت کردم که قاضی به علت نداشتن سند ثبت زمین برای متهم قرار منع تعقیب صادر کرد. حالا باید چه کنم؟

سوال شما دارای ایراد است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. اما به‌صورت کلی به اطلاع شما می‌رسانم اگر مدعی هستید زمین مذکور را با سند رسمی خریداری کرده‌اید که در سند مالکیت فروشنده یا وجود شریک در آن قید می‌شود. در نتیجه انتقال سند به‌نام شما به طور ششدانگ صحیح نبوده، اما اگر زمین فوق دارای سند رسمی نبوده و از طریق قرارداد عادی مورد خرید و فروش واقع شده باشد و جهت تنظیم سند و کلیه امور اداری در دفترخانه وکالت کاری تنظیم شده باشد و در این زمان برای شخص دیگری نیز نسبت به این قطعه زمین مالکیتی متصور باشد، در این فرض علیه فروشنده ملک به شما، به علت تقلب در معامله شکایت کیفری در دادسرا مطرح کنید.

پدرم هشتادوهشت سال دارد. سه سال قبل سند خانه‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم بدون این‌که ورثه اطلاع داشته باشند به‌نام خواهرم کرده است. در آن زمان هم پدرمان را به پزشکی قانونی برده است. حالا پدرم از این کار پشیمان شده و خواستار برگرداندن خانه شده است. چکار باید انجام دهیم؟

اگر خواهر شما پدرتان را قبل از انتقال خانه‌اش به پزشکی قانونی برده و صحت و سلامت او مورد تائید بوده و پدر شما در کمال صحت و سلامت اقدام به انجام واگذاری ملک خود کرده باشد، این انتقال صحیح بوده ولی اگر در گزارش پزشکی قانونی، سلامت پدرتان در آن زمان تائید نشده باشد، انتقال صورت گرفته صحیح نیست و می‌توانید با مراجعه به دادگاه و اثبات حجر پدرتان در زمان انتقال سند ملک، درخواست ابطال انتقال صورت گرفته را بخواهید.

پدرم یک مجتمع مسکونی دارد که یک واحد آن را به نام من کرده و با هم همسایه هستیم. همسر من به بهانه این‌که خانواده من در زندگیمان دخالت می‌کنند مرا ترک کرده است. آیا می‌توانم با شکایتی مبنی بر عدم تمکین، او را به خانه خود برگردانم؟

شما پس از طرح دعوا مبنی بر عدم تمکین همسرتان و اثبات آن تنها از پرداخت نفقه معاف می‌شوید. یعنی وقتی ثابت شد خانمی از شوهرش در زمینه‌های کلی زندگی مشترک اطاعت نمی‌کند یا وظایف زناشویی‌اش را انجام نمی‌دهد، شوهر می‌تواند دنبال مسائل طلاق و گرفتن همسر دیگر برود و نفقه پرداخت نکند، ولی نمی‌تواند همسر خود را به زور و اجبار مجبور به تمکین کند. پس شما نمی‌توانید همسر خود را با طرح دعوی عدم تمکین و اثبات آن به برگرداندن به خانه خود مجبور کنید.

مردی سی‌وسه ساله هستم که زمان تولدم به‌دلیل سن کم مادرم و قوانین آن زمان، امکان صدور شناسنامه از طرف ثبت احوال برای من و درج اسم من در شناسنامه والدینم وجود نداشته است. بنابراین پدربزرگم به‌نام خودش برایم شناسنامه گرفته است. حالا تکلیف ارثیه من چه می‌شود؟ آیا می‌توانم از عموهایم ارث پدریم را به اندازه آنها بگیرم یا نه؟ یا با شهادت بستگانم این حق از من سلب می‌شود؟ به‌طور کلی حق قانونی من در این مساله چیست؟

تولد هر انسانی ناشی از پیوند زناشویی زن و مردی است که در اصطلاح حقوقی به آن نسب گفته می‌شود. مبنای نسب قانونی، ازدواج زن و شوهر است. نسب رابطه خونی و حقوقی است که پدر و مادر را به فرزندان آنها مربوط می کند. یکی از دلایل اثبات نسب سند ولایت شناسنامه است. شناسنامه متداول‌ترین دلیلی است که برای اثبات نسب به دادگاه ارائه می شود، اما آنچه به این سند رسمیت می‌بخشد، گواهی مامور رسمی است و اگر ادعا شود ولادت طفل به گونه‌ای که در شناسنامه آمده است، به مامور ثبت احوال اعلام نشده یا او اعلام اشخاص را تحریف کرده است برای اثبات چنین ادعایی باید ادعای جعل را مطرح کند و بار اثبات چنین ادعایی به عهده مدعی است. از آنجا که از سوال شما مشخص می شود شما درخواست مطالبه ارث از پدر بزرگ خودتان که در شناسنامه پدر شما ثبت شده را دارید که طبق شناسنامه صادره از اداره ثبت شما جزء وراث ایشان خواهید بود و به میزان ارث عموهایتان شما نیز ارث می‌برید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها