قیمت نفت به پایین تر از 50 دلار نمی رسد

یک کارشناس اقتصاد نفت در گفت و گو با رادیو اندیشه ها تاکید کرد: قیمت نفت به پایین تر از مرز پنجاه دلار نمی رسد.
کد خبر: ۷۴۹۰۵۴
قیمت نفت به پایین تر از 50 دلار نمی رسد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، دکتر رضا پدیدار، کارشناس اقتصاد نفت و حسن خسروجردی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت و گو با برنامه «بدون خط خوردگی» در خصوص کاهش قیمت نفت تا پایین تر از مرز 60 دلار سخن گفتند.

حسن خسروجردی گفت: در 3 الی 4 سال گذشته تولید نفت نسبت به تقاضا بیشتر بوده است البته شرکت های نفتی و کلیه تولید کنندگان به هیچ وجه موافق پایین آمدن قیمت نفت نیستند، اما با توجه به بحران های اقتصادی که در کشورهای صنعتی رخ داد و رکودی که در اروپا و امریکا ایجاد شد قیمت نفت بیشتر کاهش یافت.

وی افزود: ممکن است که قیمت نفت 50 الی 60 دلار شود اما این امکان وجود ندارد که قیمت نفت به پایین تر از این مقدار کاهش بیاید به دلیل اینکه اگر قیمت نفت به این میزان کاهش یابد برخی تولیداتی که قیمت تمام شده آن ها بالا است دیگر قادر به تولید نیستند؛ به همین دلیل حدود 10 میلیون بشکه از چرخه عرضه خارج شده و باعث می شود که قیمت نفت به صورت صعودی افزایش یابد. البته برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد شرکت های نفتی مجبور هستند تا قیمت نفت را بالا نگه دارند.

رضا پدیدار نیز گفت: براساس آمارها 2 تا 2.5 میلیون بشکه نفت مازاد در بازار وجود دارد و بخش مازاد افزایش تولید است که اوپک و غیراوپک در دامنه چرخه بازار ایجاد کردند. با توجه به رویکردی که عربستان در مقابل روسیه در پیش گرفته است علاقه دارد تا قیمت نفت کاهش بیابد.

وی افزود: درآمدهای حاصل از فروش نفت در روسیه 42 درصد از بودجه این کشور را تشکیل می دهد به همین دلیل کاهش نفت می تواند برای روسیه زیان بار باشد البته این اقدام عربستان در راستای این موضوع است که روسیه با دولت بشار اسد همراهی کرد و عربستان علاقمند است تا ضربه ای اقتصادی به دولت روسیه وارد کند.

پدیدار افزود: معتقدم رقابت کنونی اعضای اوپک و غیراوپک در بازار تجارت جهانی نفت شبیه بازی با حاصل جمع صفر است که نتیجه ای جز نزدیک کردن این محصول استراتژیک به لبه پرتگاه نخواهد داشت؛ منتهی قیمت نفت نمی تواند به قیمتی کمتر از 60 الی 50 دلار برسد.

وی افزود: در بازار جهانی نفت تبانی صورت گرفته است و اظهارات اداره اطلاعات انرژی امریکا باعث شد تا شوکی به بازار نفت داده شود؛ ضمن اینکه اداره اطلاعات انرژی امریکا در هر اظهار نظر خود 15 دلار قیمت هر بشکه نفت را کاهش داد. پس این موضوع نشان می دهد که تبانی و توطئه ای وجود دارد.

خسروجردی نیز گفت: مسلما اگر دلایل سیاسی در این موضوع مخلوط نشده بود قطعا چنین اتفاقی رخ نمی داد البته معتقدم عرضه و تقاضا در بازار نمی تواند قیمت را بالا یا پایین نگه دارد. همچنین با توجه به قدرت لابی گری و رسانه ای که غرب دارد این موضوع غیر ممکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها