ایران زمین

ایجاد پدیده فروچاله در دریاچه مهارلوی شیراز

خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب طی سال‌های گذشته باعث شده بود هرازگاهی در نقاط مختلف استان فارس نظیر دریاچه ارژن یا نزدیکی تخت جمشید پدیده فرو نشست یا فروچاله ایجاد شود، اما اکنون این فروچاله‌ها به دریاچه مهارلو هم رسیده است.
کد خبر: ۷۴۶۵۰۹

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) در خصوص فروچاله‌های شرق مهارلو گفت: در پی دریافت خبر ایجاد درز و شکاف در نزدیکی روستای گشنه‌گان در شمال شرق و شرق دریاچه مهارلو، اکیپ کارشناسی مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) عازم منطقه شدند.

طهمورث یوسفی افزود: به‌دنبال بررسی‌های مقدماتی مشخص شد علت عمده این درز و شکاف‌ها، افت سطح آب زیرزمینی در اثر برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، خشکسالی و ایجاد سدهاست و همچنین عوامل تکتونیکی و استخراج نفت و گاز در منطقه می‌تواند تشدیدکننده این پدیده (فرونشست) باشد.

وی با اشاره به بالاترین افت سطح ایستایی آب در دشت‌های استان فارس نسبت به دیگر استان‌ها بیان کرد: با توجه به افت سطح ایستایی آب در دشت‌های استان نسبت به استان‌های دیگر و گزارش های متعدد دریافتی توسط سازمان زمین‌شناسی مرکز شیراز، این پدیده باید به عنوان یکی از مخاطرات مهم در استان تلقی شده و راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدت برای آن در نظر گرفته شود.وی در خصوص محل تشکیل فروچاله‌های مهارلو گفت: این فروچاله‌ها در جنوب روستای گشنه‌گان قرار داشته و در برخی موارد عمق فروچاله‌ها بیش از دو متر است و به‌طور کلی شامل چند فروچاله کوچک و یک فروچاله بزرگ همراه شکاف‌های متعدد در محدوده حدود ۳۰۰ متر مربع ایجاد شده است.‌/‌ مهر

مجرمان نادم در سیستان و بلوچستان امان نامه می‌گیرند

رئیس‌ کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: افراد شروری که از اقدامات خود اظهار ندامت کرده و قبل از دستگیری، به مراجع قضایی مراجعه کنند مورد رأفت و بخشش اسلامی قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: اعطای امان‌نامه به مجرمان و متخلفان متواری و تحت تعقیب قانون یکی از ابزارهایی است که برای تامین امنیت پایدار سیستان و بلوچستان از آن استفاده می‌شود. وی ادامه داد: اعطای امان‌نامه برای افرادی در نظر گرفته شده که بنا به هر دلیلی از جمله شرارت، آدم‌ربایی، حمل سلاح، جابه‌جایی مواد مخدر یا جرایم دیگر تحت تعقیب قانون و متواری هستند.

وی با اشاره به این که با اجرای این طرح در استان هر ماه چند نفر از مجرمان با احراز شرایط لازم امان‌نامه دریافت کرده و به کانون خانواده خود بازگشته‌اند، اظهار کرد: از لحظه امضای امان‌نامه فرد نادم از تعقیب قانونی خارج شده و می‌تواند به کانون خانواده خود بازگشته و به زندگی عادی خود ادامه دهد.

به گفته حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، امان‌نامه به افرادی اعطا می‌شود که فاقد شاکی خصوصی بوده و چنانچه پای شاکی خصوصی در میان باشد باید فرد مجرم رضایت شاکی خصوصی را جلب و سپس برای دریافت امان‌نامه اقدام کند.

وی با بیان این‌که روند اعطای امان‌نامه به مجرمان نادم و پشیمان همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: ابتدا تقاضای مجرمان نادم و متواری در کمیسیون اعطای امان‌نامه در استان به دبیری اداره‌ کل اطلاعات مطرح و پس از تصویب برای امضا به دادگستری ارجاع داده می‌شود. وی از دریافت امان نامه به‌عنوان یک فرصت برای بازگشت مجرمان فراری به جامعه سالم یاد کرد و افزود: تا کنون هر ماه چند نفر از مجرمان که شرایط لازم را داشته‌اند، از این فرصت بهره برده و با دریافت امان‌نامه به کانون خانواده و زندگی عادی بازگشته‌اند. / مهر

جان باختن یک نفر در برف و کولاک شیروان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی از فوت یک نفر در برف و کولاک شهرستان شیروان خبر داد و گفت: به دنبال تماس تلفنی با ندای امداد 112 جمعیت هلال‌احمر استان مبنی بر گرفتار شدن شش نفر از اهالی روستای قلعه‌حسن از توابع شهرستان شیروان، بلافاصله دو تیم امداد کوهستان متشکل از هشت امدادگر با یک دستگاه خودروی کمک‌دار و یک دستگاه آمبولانس به محل اعزام شدند.

حسن شکوری‌نسب افزود: با توجه به برودت هوا و صعب‌العبور بودن مسیر، نیروهای امدادی بعد از عملیات جستجو و نجات توانستند پنج نفر از آنها را نجات داده و به مراکز درمانی منتقل کنند، اما یک نفر به دلیل سرمازدگی و شرایط بد جوی فوت کرد.‌/‌ فارس

کشف سوخت قاچاق در هرمزگان

فرمانده دریابانی شهرستان‌های سیریک و میناب در استان هرمزگان از کشف 150 هزار لیتر سوخت قاچاق در این دو شهرستان خبر داد و گفت: گشت ناوگروه این دریابانی این میزان سوخت قاچاق را بامداد دیروز از یک فروند لنچ در چهار مایلی خور بندزرک کشف کردند.

سرهنگ حمید چگنی با بیان این‌که در این زمینه 9 نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند، تصریح کرد: همچنین پاسگاه بریزگ در یک عملیات جداگانه به منظور حفاظت و حراست از مرزهای شرقی کشور، 11 نفر از اتباع بیگانه را در اطراف کوه‌های روستای بریزگ دستگیر کرده و به مراجع قضایی ارجاع دادند.‌/‌ واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها