درخواست جهانگیری از چین برای ایفای نقش فعال‌تر در مذاکرات

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در دیدار منگ جیان جو، رئیس دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، با قدردانی از مواضع مثبت چین در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5، بر ضرورت ایفای نقش فعال‌تر این کشور برای حل مساله و دستیابی به توافق نهایی تاکید کرد.
کد خبر: ۷۳۹۶۰۶

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی به مسائل و مشکلات منطقه خاورمیانه نیز اشاره کرد و با بیان این‌که خاورمیانه امروز گرفتار افراطی‌گری شده، افزود: امروز خشونت در بدترین شکل آن در عراق و سوریه جاری است و ایران آمادگی دارد در کنار چین برای حل مسائل منطقه همکاری کند. جهانگیری همچنین با اشاره به ملاقات روسای‌جمهور دو کشور و مذاکرات انجام شده در خصوص توسعه روابط همه جانبه، بر لزوم پیگیری وزارتخانه‌های دو کشور برای نهایی‌ شدن تفاهم‌نامه‌های همکاری میان تهران و پکن تاکید کرد. وی با تاکید بر این‌که گسترش تجارت با چین از اهمیت فراوانی برای ایران برخوردار است، اظهار کرد: مسئولان جمهوری اسلامی ایران نگاه بلندمدتی به بازار انرژی چین دارند و تهران ضمن استقبال از حضور شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز ایران، علاقه‌مند است روابط تجاری خود را با پکن توسعه دهد.

رئیس دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کومونیست چین نیز در این دیدار با بیان این‌که چین همواره در خصوص حقوق هسته‌ای ایران در سطح بین‌الملل مواضع مثبتی اتخاذ کرده، گفت: پکن بر این موضوع پایبند است که حقوق ملت ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز باید تامین شود. وی خواستار گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی شد و گفت: اراده سیاسی در چین این است که روابط راهبردی خود را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهد.

قدرت ایران، آمریکا را مجبور به مذاکره کرد

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز در دیدار با عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، گفت: میزان نفوذ قدرت ایران در منطقه موجب شده است آمریکا مجبور به انجام مذاکره با تهران شود.

وی با اشاره به سوابق تاریخی میان دو کشور ایران و چین گفت: دو کشور ظرفیت‌های بسیار بالایی برای توسعه روابط در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و بخصوص مبارزه با تروریسم در سطح منطقه و جهان دارند. رئیس شورای امنیت کشور با اشاره به این‌که برخی از این جرایم در منطقه از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت‌ مالی برخی کشورها انجام گرفته است، گفت: دو کشور ایران و چین می‌توانند با توجه به تجارب خود، همکاری سازنده و پایداری در راستای افزایش امنیت منطقه‌ای و جهانی داشته باشند. ‌عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی جمهوری خلق چین نیز در این دیدار با اشاره به‌حضور گروه‌های تروریستی در منطقه گفت: این گروه‌ها برای ثبات و صلح جهانی، یک نوع تهدید به شمار آمده و باید قاطعانه با آن مبارزه کرد. وی حق بهره‌مندی از فناوری و فعالیت‌های هسته‌ای را به عنوان یک اصل برای همگان برشمرد و گفت: به همین دلیل چین در جریان مذاکرات 1+5 از ایران حمایت می‌کند. او گفت: آمریکا، ایران را از اصلی‌ترین موانع برای حضور وگسترش نفوذ سلطه خود در جهان و منطقه می‌داند و با اعمال برخی تحریم‌ها درصدد است در جهت تضعیف قدرت ملت ایران اقدام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها