هفته نامه آلمانی "اشپیگل" منتشر کرد

اسناد سری از نحوه تاسیس و ساختار داخلی داعش

اسناد منتشر شده، جزئیات جالبی از ساختار داخلی داعش را تبیین کرده است

اسناد نهادهای دولتی داعش فاش شد

نیروهای ویژه ارتش عراق پنجم ژوئن (پانزدهم خرداد) با حمله به یکی از مراکز وابسته به داعش، یکی از سرکردگان اصلی این گروه به نام ابو عبدالرحمان البیلاوی را کشتند.
کد خبر: ۷۳۹۰۷۹

در آن زمان از بیلاوی به‌عنوان مرد شماره 2 داعش نام برده می‌شد. رسانه‌های خبری در آن زمان اعلام کردند نیروهای ارتش عراق در این حمله توانستند حدود 160 فلش مموری وابسته به داعش را در این مرکز به‌دست آورند. از همان زمان گفته می‌شد که به احتمال زیاد ارتش اطلاعات با ارزشی را به دست آورده است.

رسانه‌ها طی این مدت در تلاش بودند تا به این اطلاعات دسترسی یابند. حال پس از چند ماه مذاکره، دو شبکه تلویزیونی آلمانی (WDR و NDR) ، یک روزنامه آلمانی (زوددویچه تسایتونگ) و یک شبکه آمریکایی (سی.بی.اس) به این اسناد و مدارک دسترسی یافته‌اند‌ و گزارشی در مورد بخشی از این اسناد و مدارک منتشر کردند.

به گزارش سی.بی.اس، این اسناد که پس از چند ماه از عربی به انگلیسی ترجمه شده، نشان می‌دهد، در کنار دیگر هزینه‌های داعش در هر ماه مبلغی هنگفت به ابوبکر البغدادی به‌عنوان سهم خلیفه داده می‌شود.

تعداد دقیق کلاشینکف‌ها، دوربین‌های دید در شب، تفنگ‌های تک تیراندازی ساخت روسیه و آمریکا، ماشین‌های آخرین مدل تویوتا و هزینه هر کدام از واحدها از جمله مواردی است که در این اسناد به آنها اشاره شده است. هر کدام از این اقلام در جدول مشخصی نشان داده شده و در کنار هر هزینه، نام فرد دریافت‌کننده نیز دیده می‌شود. به‌عنوان مثال هزینه کل سلاح‌های خریده شده برای ماه فوریه در تنها یک نقطه (شمال بغداد) حدود 2.5 میلیون دلار بوده است. به‌عنوان مثال اعلام شده که خرید هر قبضه سلاح‌ آمریکایی ام‌۴، ۸۲۰۰ دلار هزینه داشته است.

پیتر نیومن، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات در زمینه افراط‌گرایی پس از بررسی این اسناد اظهار کرد که جزئیات به دست آمده نشان می‌دهد داعش یک سیستم تسلیحاتی مجهز برای مبارزانش ایجاد کرده است.

فهرستی از نام عاملان انتحاری

در بخش دیگری از این اسناد به ماموریت عاملان انتحاری اشاره شده است. برای اولین‌بار در این اسناد نام واقعی خود این عاملان و نه کنیه آنها آورده شده است؛ بیشتر این افراد را نیروهای خارجی داعش تشکیل می‌دهند. در این فهرست همچنین میزان تحصیلات این افراد، جزئیاتی در مورد خانواده آنها و شماره تلفن تعدادی از رهبران داعش دیده می‌شود تا پس از پایان هر عملیات به آنها اطلاع داده شود.

در میان اسناد به‌دست آمده توسط سی.بی.اس، تصویر یکی از عاملان انتحاری به نام سلمان اشرفی دیده می‌شود. تحلیلگران حوادث تروریستی می‌گویند، بررسی تحقیقات نشان می‌دهد اشرفی تنها هشت روز پس از ورود به عراق به عنوان یک عامل انتحاری عمل کرده است. به باور این تحلیلگران، رهبران داعش به این نتیجه رسیده بودند که اشرفی هیچ ارزش دیگری غیر از انجام یک عملیات انتحاری نداشته است. در این اسناد به این موضوع نیز اشاره شده بود که خانواده‌های این عاملان انتحاری حقوقی ماهانه از داعش دریافت می‌کنند.

در یکی دیگر از فهرست‌ها، نام مبارزان خارجی در جدول‌های مجزا آورده شده است. در یک ردیف جایگاه نظامی آنها در داعش، در یک ردیف تخصص آنها در استفاده از یک سلاح مخصوص و در ردیف آخر مشخص شده که این افراد مجروح شده یا در مرخصی به سر می‌برند.

براساس این مدارک، مبارزان داعش تقسیم‌‌بندی‌های مجزا داشته و برخی از آنها تحت این عناوین شناخته می‌شوند: «برادرانی که نیازمند هستند» ، «برادرانی که به فکر ازدواج هستند» و اعلام «پاداش» برای صاحبان خانه‌هایی که اجازه دادند محل سکونت آنها محل استقرار تک‌تیراندازان باشد.

ساختار مالی

موضوع دیگری که در این مدارک نشان داده شد، ساختار اقتصادی داعش بود. داعش در ۹ ایالتی که در عراق در کنترل خود دارد، براساس ساختارهای اقتصادی مشخص، بودجه و امکانات مالی تعیین ‌شده ‌عمل می‌کند. این ایالت‌ها به‌شکل «فدرال» اداره می‌شوند و «ایالت‌های موفق» موظف به تامین کمبودهای مالی «مناطق محروم» هستند.

همچنین مدارکی که در اختیار رسانه‌های آلمانی قرار گرفته حاکی از ارجحیت دادن به بودجه مربوط به حقوق و مزایای شبه‌نظامیان گروه‌، نسبت به تامین نیازهای نظامی این تشکیلات است. بیمه‌های درمانی، کمک به ازدواج و تامین مالی خانواده‌های کشته‌شدگان عضو یا زندانی سازمان، از جمله‌ این مزایا بوده است.

بیشتر تحلیلگران می‌گویند، این اسناد نشان می‌دهد که داعش تمایل دارد نه به‌عنوان یک گروه کوچک، بلکه در قامت یک دولت کاملا مستقل به آن نگریسته شود.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها