ایران زمین

کارشناسان یونسکو وارد شوش شدند

دو نفر از کارشناسان سازمان یونسکو دیروز جهت بررسی وضع محوطه باستانی شوش برای ثبت جهانی وارد این شهرستان شدندبه گفته فرماندار شوش، حوزه باستانی شوش از مدتی پیش برای بازدید کارشناسان سازمان یونسکو آماده شده است.
کد خبر: ۷۳۵۱۷۶

رضا نجاتی افزود: امیدواریم این بازدید مقدمه ثبت جهانی این اثر باستانی شود.وی ادامه داد: خوزستان برای گسترش صنعت گردشگری نیازمند ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش به عنوان یک اثر جهانی است.

شهر شوش برای ثبت در فهرست جهانی در سال 2015 به سازمان یونسکو معرفی شده است.

در استان خوزستان زیگورات، چغازنبیل در شوش و سازه‌های آبی شوشتر در فهرست آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.در محوطه باستانی 400 هکتاری شوش آثار باستانی از دوره‌های مختلف تاریخ وجود دارد.

شوش یکی از معروف‌ترین شهرهای تاریخی و کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است.شوش با وجود آثار باستانی منحصربه‌فرد و اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه در تمام ایام سال پذیرای جهانگردان خارجی از سراسر جهان است.‌/‌ایرنا

امسال تولید زعفران کاهش نیافت

عضو شورای ملی زعفران با بیان این‌که برداشت زعفران آغاز شده است، گفت: این محصول به 50 کشور دنیا صادر می‌شود.

علی حسینی با بیان این‌که نیاز آبی محصول زعفران پایین است، افزود: خشکسالی امسال تاثیری بر تولید این محصول نداشت و میزان تولید این محصول در سال جاری اگر افزایش نداشته باشد به همان میزان سال گذشته خواهد بود.وی میزان تولید طلای سرخ در سال گذشته را بالغ بر 270 تن اعلام کرد و گفت: برداشت زعفران از روزهای گذشته در کشور آغاز شده است، اما صادرات زعفران در نیمه دوم سال به دلیل ورود این محصول به بازار افزایش می‌یابد.حسینی بااشاره به این‌که نیاز کل جهان به زعفران حدود ۳۰۰ تن است، افزود: دیگر کشورها در مجموع بین ۲۵ تا ۳۰ تن (۱۰ درصد) تولید دارند، در حالی که سهم ایران در تولید زعفران بیش از ۹۰ درصد است.

عضو شورای ملی زعفران با بیان این‌که تولید این محصول در هر هکتار حدود 3.5 کیلوگرم است، در حالی که در چند دهه پیش میزان تولید در هر هکتار بیشتر از پنج کیلوگرم بود، گفت: اکنون این کاهش تولید با افزایش سطح زیر کشت جبران شده است، اما باید افزایش سطح زیر کشت را مهار و میزان تولید در واحد سطح را ارتقا دهیم تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد و قدرت رقابت ما در دنیا بالا رود.

وی در‌باره قاچاق پیاز این محصول به دیگر کشورها ازجمله افغانستان گفت: اگر قرار باشد پیاز زعفران ایرانی براحتی به کشورهای همسایه منتقل شود آنها کشت خود را توسعه خواهند داد و بزودی جایگزین ایران در زمینه صادرات خواهند شد.‌/‌مهر

کارت یارانه روستاییان ضمانت بانکی برای دریافت تسهیلات

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستاییان در قالب تشکیل تعاونی از تسهیلات با کارمزد 4 درصد برخوردار و کارت یارانه آنها به عنوان ضمانت و وثیقه بانکی محسوب می‌شود.

پژمان نیک اقبالی، با اشاره به رویکرد ویژه دولت به توسعه پایدار روستاها افزود: دولت تعهد کرده است تا سه برابر میزان سرمایه‌گذاری این تعاونی‌ها تسهیلات بانکی با کارمزد پایین اعطا کند.

وی دوره بازپرداخت این میزان تسهیلات را سه تا پنج سال اعلام و خاطرنشان کرد: یک تا دو سال اول نیز به عنوان تنفس در بازپرداخت این تسهیلات برای روستاییان پیش‌بینی شده است.

نیک اقبالی اظهار کرد: حدود 10 درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد بیکار هستند و تشکیل تعاونی‌های تولید در حوزه‌های مختلف تا حدود زیادی اشتغالزایی و رونق روستاها را به دنبال خواهد داشت.

وی جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها را از اهداف مهم دولت در توسعه پایدار روستاها دانست و افزود: توزیع عادلانه امکانات و اجرای صحیح طرح توسعه توازن منطقه‌ای از مهم‌ترین شاخص‌ها در تحقق این مهم به شمار می‌رود.وی ادامه داد: براساس آخرین سرشماری، جمعیت روستایی این استان 47 درصد و در نسبت آماری جمعیت روستایی در شهرستان بویراحمد نسبت به سایر شهرستان‌های استان 45 درصد است.

نیک اقبالی گفت: بیش از 600 روستای دارای سکنه در شهرستان بویراحمد وجود دارد که حدود نیمی از این روستاها زیر 20 خانوار جمعیت دارند.

وی شمار روستاهای دارای سکنه در استان کهگیلویه وبویراحمد را نیز حدود 1764 روستا اعلام کرد و افزود: حدود 700 مورد از آنها دارای جمعیت بالای 20 خانوار هستند.

وی با اشاره به پراکندگی، سخت گذربودن و محرومیت بسیاری از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در مناطق روستایی استان با وجود خدمات ارزنده، به دلیل عمق محرومیت‌های گذشته هنوز فقر و توسعه نیافتگی در روستاها مشهود است.

نیک اقبالی تاکید کرد: از مهم‌ترین مشکلات روستاهای این استان نبود راه روستایی مناسب است که با ایجاد آن می‌توان از این طریق سایر خدمات و نیازهای مهم روستاها را نیز تامین کرد.

وی افزایش حاشیه‌نشینی و لجام گسیختگی در ساخت و ساز واحدهای مسکونی در اطراف شهرهای استان بویژه شهر یاسوج را از دیگر معضلات اساسی و آسیب‌های جدی در استان دانست و گفت: وجود این معضل منجر به ایجاد آسیب‌ها و مشکلات متعدد در بخش‌های دیگر نیز شده است./ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها