فهرست موقت ایران در یونسکو به‌روز می‌شود

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از به‌روز رسانی فهرست موقت ایران در یونسکو پس از هفت سال خبر داد.
کد خبر: ۷۳۹۴۵۰
فهرست موقت ایران در یونسکو به‌روز می‌شود

فرهاد نظری با بیان این‌که فهرست موقت ایران در فهرست یونسکو در سال 2007 به‌روز شده بود،‌ به ایسنا گفت: از معاونت‌های میراث فرهنگی استان‌های کشور خواستیم آثار واجدارزش و قابل ثبت جهانی خود را به دفتر ثبت آثار تاریخی ارسال کنند و اکنون نیز در حال بررسی آثار معرفی شده هستیم.

او با اشاره به این‌که در فهرست فعلی موقت ایران در یونسکو 49 اثر قرار داده شده است‌، افزود: حدود صد اثر تاکنون به دفتر ثبت آثار تاریخی فرستاده شده که در کمیته ثبت و حریم آثار غیرمنقول باید نهایی شوند و پس از آن با مقایسه و بررسی این آثار براساس معیارهای یونسکو و احراز ارزش‌های مشخص شده تا اسفند، آثار جدید برای قرار گرفتن در لیست موقت یونسکو فرستاده می‌شود.

به گفته او، در این فهرست آثار تاریخی، طبیعی و منظر فرهنگی وجود دارد و پس از قرار گرفتن این آثار در فهرست موقت یونسکو، هر سال اولویت‌بندی برای انتخاب اثری که باید زودتر به فهرست میراث جهانی راه یابد، انجام می‌شود.

نظری، باغستان‌های قزوین به عنوان میراث طبیعی، مجموعه میراث معماری مدرن ایران مانند مقبره نادرشاه افشار‌، مقبره‌ خیام‌، مقبره‌ بوعلی‌سینا و مجموعه‌ معماری مدرن تهران مانند برج آزادی‌، فرهنگسرای نیاوران و ساختمان سازمان میراث فرهنگی را از جمله آثاری برشمرد که قرار است به فهرست موقت ایران در یونسکو اضافه شود.

در فهرست فعلی موقت یونسکو، آثار تاریخی، طبیعی و منظر فرهنگی مانند بیابان لوت، غار علیصدر همدان، منطقه حفاظت ‌شده حرا، طاق‌بستان، کوه سبلان، نقش رستم و نقش رجب، بافت تاریخی فرهنگی کرمان، منطقه ارزشمند جیرفت، هگمتانه، منظر فرهنگی طوس و ماسوله قرار گرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها