به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان در روزهای تاسوعا و عاشورا، شبکه دو سیما ویژه برنامه هایی را برای مخاطبان این شبکه در نظر گرفته است.
کد خبر: ۷۳۴۵۴۲
ویژه برنامه های شبکه دو در روزهای تاسوعا و عاشورا

روز یکشنبه 11 آبان، عزاداری حسینیه اعظم زنجان از ساعت 14:30 به مدت 90 دقیقه و پس از اخبار جوانه ها نیز به مدت 65 دقیقه، عزاداری مردم شریف زنجان را در حسینیه اعظم آن شهرستان به صورت قاب در قاب به نمایش می گذارد.

مستند «قصه های ناخوانده» با هدف به تصویر کشیدن اتفاقاتی که برای سیدموسی عمیدی از شاگردان امام خمینی(ره) و دوستانش در جنگ ایران با عراق، شباهتهای آن اتفاق را با قیام سیدالشهدا برای مخاطبان به تصویر می کشد.

این مستند یکشنبه 11 آبان ساعت 19:30 از شبکه دو پخش می شود و بازپخش آن، دوشنبه 12 آبان ساعت 19:15 خواهد بود. مستند «اینجا چراغی روشن است» شرح حال پیرمردی را به تصویر می کشد که تنها در یک روستای خالی از سکنه از توابع شهر طبس کار و زندگی می‌کند و هر ساله در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع)، میزبان ساکنان سابق این روستاست که برای عزاداری به موطن اصلی خود برمی‌گردند. این مستند، یکشنبه 11 آبان ساعت 21 به روی آنتن شبکه دو می رود.

مستند «ابرها به پایین می آیند» هم با محوریت به تصویر کشیدن تمدن منطقه ای در هندوستان و موضوع زندگی شیعیان در شهر محمودآباد هند و برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم و عاشورای حسینی، دوشنبه 12 آبان ساعت 1:15 بامداد از شبکه دو پخش می شود.

فیلمهای سینمایی «صحرای کربلا» و «تا آخرین نفس» در قالب سینما صبحانه در روزهای دوشنبه و سه شنبه 12 و 13 آبان همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت 8 صبح از شبکه دو پخش می شوند. همچنین پخش شبکه دو به پوشش تصویری مراسم عزاداری شهرهای کشورمان در روزهای تاسوعا و عاشورا می پردازد و با برقراری ارتباط مستقیم با شهرهای کشورمان، آیین مذهبی شهرهای مختلف را به تصویر می کشد. این پوشش تصویری از ساعات 9:30 صبح به مدت 110 دقیقه و 16 به مدت 30 دقیقه پخش خواهد شد.

از دیگر برنامه های روز تاسوعا، مستند «نخل قمصر» نام دارد. این برنامه عزاداری سنتی مردم کاشان را در شهر قمصر به تصویر می‌کشد. مراسمی که قدمتی بیش از 400 سال دارد و شخصی به نام شاه فضل الله این سبک عزاداری را در کاشان بنیانگذاری کرد، او با تقسیم کردن قمصر به سه بخش بالاده، میان ده و پایین ده، صحرای کربلا را برای عاشقان و عزاداران سید و سالار شهیدان بازسازی کرده است. این برنامه دوشنبه 12 آبان ساعت 15 به مدت 30 دقیقه پخش می شود. در روز تاسوعا، مستند «حاج سقا» به روایت زندگی «حاج حسن مصفا» اسطوره تعزیه خوان ایران و آخرین نسل از پیرغلامان تعزیه‌خوان استان مازندران می پردازد. این برنامه به مدت 30 دقیقه، دوشنبه 12 آبان ساعت 16:30 از شبکه دو پخش می شود.

در روز عاشورای حسینی مصادف با سه شنبه 13 آبان، مستند «عباس می آید» به مدت 30 دقیقه به بخشی از زندگی و شهادت غلام عباس آتش آب پرور که از طرف تیپ 44 قمر بنی هاشم(ع) به جبهه اعزام و در 20 آذر 66 در اثر اصابت ترکش در فاو به شهادت رسید، می پردازد.

مستند «ماما نزیهه» نیز در روز عاشورای حسینی ساعت 16:30 به مدت 40 دقیقه به روی آنتن شبکه دو می رود تا واگویه رنجهای زنی عراقی را در دوران حکومت صدام به تصویر بکشد. همچنین شور و شعور شیعیان عراقی در ایام عزاداری سالار شهیدان(ع) نیز در این مستند روایت خواهد شد.

مستند « صبحی که نزدیک است» نیز در روز عاشورا (سه شنبه 13 آبان) ساعت 19:15 با موضوع پیاده روی زائران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین و تحرکات اخیر گروهک تروریستی داعش و به مدت 65 دقیقه از شبکه دو پخش می شود.

برنامه «کوی محبت» نیز با پخش از کربلای معلی و به تصویر کشیدن شور عاشقان ابی عبدالله الحسین(ع) در حرم مطهر آن امام همام، دلهای عاشقان را به آن مکان معنوی پرواز می دهد. این برنامه که طی ده شب اول محرم به روی آنتن شبکه دو بوده است در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز ساعت 20:30 به مدت 60 دقیقه از شبکه دو پخش می شود.

فیلمهای سینمایی «فرمانده» و «شب دهم» به ترتیب ساعات 17:50 و 23:30 روز تاسوعا (دوشنبه 12 آبان) از شبکه دو پخش می شوند و در روز عاشورا (سه شنبه 13 آبان) هم فیلمهای «هفتاد و سومین تن» و «تکیه بر خورشید» به ترتیب ساعات 17:50 و 23:30 پخش خواهند شد.

به مناسبت این ایام برنامه های «ذکر عاشوراییان» با مداحی حاج محمود کریمی، «ذکر دل»، «قافله ارغوان»، «مداحی حاج خلج»، «آب و آیینه»، «سخنرانی حاج حسین انصاریان»، «خاک خورشید»، «عزاخانه دل»، «هوای عشق»، «نذر علی» و «به دنبال محمل» در کنداکتور پخش برنامه های این شبکه قرار دارد که در روزهای تاسوعا و عاشورا مهمان دلهای پاک مخاطبان شبکه زندگی خواهند بود. (به گزارش روابط عمومی شبکه دو)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها