مقامات ارشد آمریکا در سفر اخیر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به واشنگتن حاضر به ملاقات با او نشدند

فصل سرد روابط آمریکا و اسرائیل

سفر هفته گذشته موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا حاشیه‌های فراوانی به همراه داشته است و حال که چند روز از این سفر می‌گذرد، مشخص شده که تنش‌هایی میان واشنگتن و تل‌آویو وجود دارد.
کد خبر: ۷۳۱۸۸۱

ماجرا از آنجا آغاز شد که یعالون روز بیست و یکم اکتبر (بیست و نهم مهر) به واشنگتن رفت و مورد استقبال چاک هیگل، همتای آمریکایی خود قرار گرفت. برخلاف سفرهای گذشته، این سفر چندان طول نکشید و یعالون پس از انجام چند مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی به اسرائیل بازگشت. پس از بازگشت او به اراضی اشغالی، جزییات این سفر مشخص شد.

به گزارش رسانه‌های خبری، یعالون در جریان سفر خواستار دیدار با مقامات ارشد آمریکایی شده، اما کاخ سفید اجازه این دیدارها را نداده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از جمله مقامات ارشد آمریکایی بودند که یعالون قصد دیدار با آنها را داشت، اما موفق به انجام آن نشد.

البته گفته می‌شود یعالون در این سفر با سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد دیدار کرده است. بنا به گفته یک مقام آمریکایی کاخ سفید می‌خواست مانع این دیدار بشود، اما زمانی از این ملاقات مطلع شد که پاور با انجام آن موافقت کرده بود.

آن‌طور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، اظهارات چند ماه پیش یعالون در انتقاد از جان کری، باعث ناراحتی و دلخوری مقامات واشنگتن شده است. یعالون چند ماه پیش در یک جمع خصوصی، با انتقاد از فشار آمریکا برای پیش بردن مذاکرات سازش با طرف فلسطینی، به کنایه گفته بود: تنها شانسی که ممکن است بیاوریم این است که جان کری جایزه صلح نوبل بگیرد و ما را به حال خودمان بگذارد. شاید یعالون تصور نمی‌کرد که منتشر شدن این سخنان در فضای عمومی، چنین تنش و چالشی را ایجاد کند.

آمریکایی‌ها در همان زمان گفتند اگر این سخنان درست باشد، بسیار «زننده و نادرست» بوده است. به دنبال این اظهارات، یعالون با نوشتن عذرخواهی در یک بیانیه اعلام کرد: اگر این اظهارات باعت ناراحتی شخص وزیر خارجه شده، از ایشان عذر می‌خواهم. از آن زمان تاکنون مقامات آمریکایی واکنشی نسبت به این موضوع نداشتند و حال به نظر می‌رسد این دلخوری همچنان ادامه دارد.

روز جمعه نیز پس از آن‌که خبرنگار آسوشیتدپرس در این مورد از سخنگوی کاخ سفید سوال کرد، جواب جن ساکی اشاره غیرمستقیمی به این ناراحتی داشت. یعالون پیش از ترک آمریکا نیز با روزنامه واشنگتن‌پست گفت‌وگو کرد و زمانی که در مورد این موضوع از او سوال شد، گفت: ما بر این مشکل فائق آمده‌ایم.

واکنش اسرائیلی‌ها

حال با گذشت چند روز از این ماجرا، رسانه‌ها و روزنامه‌های اسرائیلی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. در همین رابطه، روزنامه اسرائیلی هاآرتص با اشاره به توهین‌های وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا و سر باز زدن مقامات آمریکایی از دیدار با او، تنها راه پیش‌روی یعالون را عذرخواهی علنی از آمریکایی‌ها عنوان کرد. این روزنامه در مطلبی در این زمینه نوشت: هیچ‌کس نمی‌تواند مقامات ارشد دولت آمریکا را به خاطر این کار سرزنش و تحقیر کند و انتظار داشته باشد برای یعالون جلوی وزارت خارجه آمریکا فرش قرمز پهن شود یا در کاخ سفید به روی او باز شود.

به نوشته این روزنامه، یعالون فکر می‌کرد جان کری وزیر خارجه آمریکا فراموش کرده که یعالون او را «عقده‌ای» خطاب کرده بود. از سوی دیگر، سخنان یعالون در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست، نشان می‌دهد او تا چه میزان از واقعیت فاصله دارد. او کوشید جلوه دهد که اوضاع مانند همیشه است و گفت، او و کری بر بحران غلبه کرده‌اند. 24 ساعت بعد مشخص شد این حرف تنها یک شوخی بوده است.

هاآرتص نوشت: یعالون می‌کوشد خودداری مقامات آمریکایی از ملاقات با خود را کم‌اهمیت جلوه دهد. او در هر فرصتی روابط خوب خود با چاک هیگل را یادآور می‌شود، اما زمانی که کاخ سفید تحویل موشک‌های «هل‌فایر» به اسرائیل در طول عملیات صخره سخت را متوقف کرد، هیگل نتوانست او را نجات دهد. یعالون اگر فکر می‌کند که آن مساله، یک اشتباه اداری بوده، در اشتباه است.

وجود بحران میان این دو هم‌پیمان، موضوعی است که برخی مقامات اسرائیلی نیز به آن اشاره دارند. در همین زمینه، یعیر لاپید، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد در روابط این رژیم و آمریکا «بحران» به وجود آمده و باید برای حل آن اقدام کرد. وی مذاکرات با ایران و مساله صلح خاورمیانه را به عنوان دلایل اصلی اختلاف میان تل‌آویو و واشنگتن نام برد. شبکه بی.بی.سی نیز در گزارشی اعلام کرد رابطه باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو یکی از سردترین روابط رهبران آمریکا و اسرائیل در دهه‌های اخیر بوده است.

درخواست آمریکا از مقامات صهیونیست

یکی از اختلافات چند سال گذشته میان آمریکا و اسرائیل، بحث گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی است. طی چند روز گذشته، اعتراضات به این روند از سوی فلسطینی‌ها، شدت بیشتری به خود گرفته و در این میان یک نوجوان فلسطینی که تابعیت آمریکایی دارد، به دست نیروهای اسرائیلی کشته شده است.

این نوجوان چهارده ساله، عروه عبدالوهاب حماد نام داشت که در نیواورلئان آمریکا به دنیا آمده بود و از شش سالگی در کرانه باختری ساکن شده بود. گزارش شده است در جریان درگیری‌های بین نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی و معترضانی که سنگ پرت می‌کردند، سربازان به سر این نوجوان فلسطینی ـ آمریکایی شلیک کردند و او را به شهادت رساندند. به دنبال این اتفاق، آمریکا خواستار تحقیقات سریع و شفاف درباره کشته ‌شدن این نوجوان در کرانه باختری شد.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها