اکثر آمریکایی‌ها مجازات مرگ را عادلانه می‌دانند

ادامه کشمکش‌ها بر سر داروی مرگبار

تیمی از پزشکان قانونی آمریکا نتیجه خود را درباره اعدام جنجالی یک قاتل اعلام کرد. روند اعدام این قاتل بسیار طولانی شد و محکوم زجر بسیاری کشید. به همین دلیل جنجال‌های زیادی بر سر آن راه افتاد تا این‌که بالاخره پزشکی قانونی اعلام کرد مرگ کلایتون لاکت ناشی از اعدام قضایی بر اثر تزریق دوم بوده است، نه سکته قلبی.
کد خبر: ۷۱۸۲۰۹

متهم که حکمش بیست و نهم آوریل 2014 اجرا شد، از زمان اولین تزریق مرگبار 43 دقیقه طول کشید تا جان خود را از دست بدهد. اتهام او یک فقره قتل عمد و تجاوز به عنف در سال 1999 بود.

ناظران صحنه اعدام گفته‌اند متهم پس از اولین تزریق دچار تشنج شد. او سعی داشت صحبت کند و مدام دست و پا می‌زد تا این‌که مجریان حکم، دیگر به حضار اجازه ندادند صحنه را تماشا کنند و در نهایت مراسم اعدام متوقف شد، اما لاکت جان باخت و عده‌ای گفتند مرگ وی بر اثر سکته قلبی ناشی از فشارهای وارده به او بوده، نه اعدام. پس از این حادثه دوباره اعتراضات درباره ناعادلانه بودن این نوع اعدام در آمریکا مطرح شد و همه شروع به صحبت درباره نوع دارویی که به محکومان تزریق می‌شود، کردند. منتقدان می‌گویند نحوه این اعدام غیرعادلانه، غیرانسانی و خشن است.

گزارش پزشکی قانونی می‌گوید روی بازوی متهم دست‌کم 15 جای سوزن دیده می‌شود، چون پیدا کردن رگ او برای تزریق دشوار بود. این گزارش را مرکز علمی پزشکی قانونی جنوب غرب دالاس منتشر کرده است. یک وکیل گفته گزارش پزشکی قانونی گرچه دقیق است اما متخصصان موفق نشده‌اند به یک سوال مشخص پاسخ بدهند و آن این‌که چه چیزی در اعدام متهم خوب پیش نرفت که باعث شد او این طور زجر بکشد و به سختی جان بدهد. او گفت اطلاعات بیشتری نیاز است تا حقیقت آشکار شود.

هرچند رئیس مرکز اصلاح و تربیت اکلاهما قبلا گفته بود لاکت بر اثر سکته قلبی درگذشته، اما در گزارش پزشکی قانونی، این موضوع رد شده است.

در همین حال سازمان امنیت عمومی اکلاهما اعلام کرد دولت در حال جمع‌آوری اطلاعات برای ارائه گزارش دیگری است که نتایج آن هفته آینده منتشر خواهد شد. در 32 ایالت آمریکا مجازات مرگ اجرا می‌شود. از سال 2009 سه ایالت به لغو این مجازات رای داده‌اند. در سال‌های اخیر پس از آن‌که استفاده از داروهای ساخت اروپا در تزریق‌های مرگبار در آمریکا ممنوع شد، ایالت‌های بسیاری درگیر پیدا کردن داروی جایگزین هستند. اوایل امسال مرد اعدامی دیگری به نام دنیس‌مک‌گویر در اوهایو ده دقیقه پیش از آن‌که بمیرد، به دلیل تداخل دارویی دچار تشنج شد.

در اعدام لوکت، در اکلاهما برای اولین بار بود که از دارویی به نام میدازولام استفاده می‌شد. دو داروی دیگری که در تزریق مرگبار او استفاده شد، قدیمی بود. میدازولام در اصل برای بیهوشی کودکان قبل از عمل جراحی تزریق و موجب کرختی، کنترل خشم و فراموشی می‌شود. این دارو همچنین کارکرد مغز را کندتر و به آرامش و به خواب رفتن کمک می‌کند.

مشکلات پیش آمده در اعدام لوکت باعث شد اعدام‌ها در اکلاهما تا پیدا شدن داروی جایگزین متوقف شود.

در نظرسنجی‌ که سی.ان.ان انجام داده است، 50 درصد آمریکایی‌ها موافق مجازات اعدام برای قتل هستند و 45 درصد عقیده دارند این مجازات باید به حبس ابد تغییر کند. 56 درصد مردان از مجازات مرگ دفاع می‌کنند، در حالی که زنان با 45 درصد کمتر حامی این نوع از مجازات هستند.

62 درصد آمریکایی‌ها معتقدند مجازات مرگ عادلانه است، در حالی که 31 درصد، این مجازات را از نظر اخلاقی مردود می‌دانند.

منبع:سی.ان.ان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها