ایران و 1+5 عصر پنجشنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل مذاکره می​کنند

مردان هسته‌ای فردا به نیویورک می‌روند

دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وزیر امور خارجه، فردا همزمان با آغاز شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک می‌شوند تا علاوه بر شرکت در این رویداد سالانه، یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی مذاکرات هسته‌ای را پی بگیرند.
کد خبر: ۷۱۷۱۶۶

مذاکرات ایران و 1+5 در حالی قرار است در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود که از زمان تمدید توافق ژنو در اواخر تیر، مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران جلسات دوجانبه و چندجانبه زیادی با اعضای 1+5 برگزار کرده‌اند تا شاید طرفین بتوانند راهکاری برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها درباره موارد اختلافی بیابند، اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و سید عباس عراقچی، عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پس از دیداری که هفته گذشته با سه کشور اروپایی عضو 1+5 داشت اعلام کرد که اختلافات، همچنان پابرجاست. اختلافاتی که عراقچی به آن اشاره می‌کند بر مسائلی چون میزان و حجم غنی‌سازی اورانیوم در ایران، طول مدت زمان توافق نهایی، چگونگی ادامه فعالیت رآکتور آب سنگین اراک، تاسیسات فردو و نحوه و زمانبندی برداشته شدن تحریم‌ها تمرکز دارد.

بر همین اساس بسیاری از تحلیلگران، از مذاکرات آتی در نیویورک به عنوان فرصت مناسبی برای گره‌گشایی در مذاکرات هسته‌ای یاد می‌کنند و امیدوارند با توجه به حضور مسئولان عالی‌رتبه کشورهای 1+5 در نیویورک، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بتوانند در نزدیکی دیدگاه‌ها به یکدیگر، گامی بردارند.

آن‌طور که عراقچی دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به همراه اعضای تیم هسته ای، فردا عازم نیویورک می‌شوند.

وی درباره برنامه زمانبندی مذاکرات هم گفت: ظهر چهارشنبه، آقای ظریف و خانم اشتون در مراسم ناهار کاری با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و در عصر چهارشنبه و صبح پنجشنبه، دیدارهای دوجانبه و چندجانبه میان ایران و اعضای 1+5 برگزار می‌شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه اظهار کرد: اولین جلسه مذاکرات ایران و 1+5 نیز بعد از ظهر پنجشنبه برگزار می‌شود و در این نشست درباره نحوه ادامه مذاکرات و نیز برگزاری نشست در سطح وزیران امور خارجه تصمیم‌گیری می‌شود.همزمان با این اظهارات عراقچی، دیروز خبرگزاری‌ها گزارش دادند که رئیس جمهور هم قرار است برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند.ایسنا، زمان سفر روحانی نیویورک را دوشنبه آینده اعلام کرده است که رئیس جمهور، هفتم مهرماه نیز برای شرکت در اجلاس روسای کشورهای حاشیه خزر به آستاراخان روسیه می‌رود.

چشم انداز مذاکرات در نیویورک روشن می شود

در همین حال، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در آستانه سفر به نیویورک در گفت‌وگو با مهر در این باره که با توجه به مذاکرات دوجانبه اخیر با اعضای 1+5، حضور وزرای خارجه در نیویورک تا چه اندازه می‌تواند برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی در رفع اختلافات موثر باشد، بیان کرد: پیش‌بینی کار آسانی نیست، در ابتدا که به نیویورک برویم مذاکراتی با خانم اشتون خواهیم داشت و همچنین پیش از حضور وزرا نیز به‌صورت دوجانبه با هیات‌هایی که به نیویورک خواهند آمد در سطح مدیران سیاسی جلساتی برگزار می‌کنیم. جلسه دیگری نیز در قالب 1+5 برگزار خواهد شد.

تخت روانچی ادامه داد: با حضور وزرا یک جلسه با 1+5 در سطح وزرا نیز پیش بینی شده است که تاریخ آن هنوز مشخص نیست، ولی امیدواریم در مذاکراتی که در سطح مدیران سیاسی داریم، بتوانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم که در آن صورت جلسه وزرا در سطح 1+5 می‌تواند کمک کند که مذاکرات به جلو برود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نیویورک تعیین‌کننده مسیر مذاکرات برای رسیدن به توافق تا بیست و چهارم نوامبر (سوم آذر) خواهد بود، بیان کرد: نمی‌خواهم بگویم تعیین کننده هست یا خیر اما در مقطع حساسی قرار داریم و جلسات نیویورک می‌تواند کمک کند نسبتا روشن شود که آیا ما می‌توانیم تا چهارم آذرماه به تفاهم برسیم یا خیر؛ اما من اتفاق عجیب و غریبی را از جلسات نیویورک نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. طبیعتا هر چه به چهارم آذر نزدیک‌تر می‌شویم حساسیت کار بیشتر می‌شود و جلسات در نیویورک و جاهای دیگر حساسیت خاص خود را دارد.

تخت روانچی در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات دوجانبه اخیر میان ایران و آمریکا، درباره داعش گفت‌وگو شده است، بیان کرد: هیچ مذاکره‌ای در مورد داعش صورت نگرفت، آمریکایی‌ها صرفا اعلام موضع کردند و ما مطالب آنها را شنیدیم. معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره ائتلاف آمریکایی‌ها برای مبارزه با داعش با حضور 40 کشور که ده کشور عربی نیز حضور دارند و این‌که ایران در میان این کشورها نیست و این مساله که آیا آمریکا به دنبال سیاست جدیدی برای همکاری با ایران است، بیان کرد: در این باره باید در ابتدا موضع ایران نسبت به آمریکا در نظر گرفته شود و ببینیم ما چطور با این پدیده برخورد می‌کنیم.

تخت روانچی گفت: ما اعتقاد داریم که برای مبارزه با تروریسم باید جدی بود و این جدیت را در آمریکایی‌ها ندیده‌ایم. زمانی که همین گروه تروریستی در سوریه فعالیت می‌کرد، غربی‌ها سکوت کردند و حتی در برخی از موارد در سوریه از سوی برخی از کشورها به گروه‌های تروریستی کمک می‌شد، حتی در عراق نیز زمانی که گروه‌های تروریستی عملیات داشتند باز با سکوت این کشورها مواجه شدیم. وی تاکید کرد: این کشورها باید توضیح بدهند که چطور چنین دوگانگی‌ای در سیاست‌هایشان وجود دارد. مبارزه با تروریسم در شعار کافی نیست و باید به صورت واقعی و جدی باشد و باید بدون این‌که دوگانگی در مواضع وجود داشته باشد، اقدام شود تا موثر باشد.

بولتون: ایران به‌آرامی در حال احیای خود است

در همین حال سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و از نومحافظه‌کاران ضد ایرانی این کشور در تازه‌ترین اظهارنظر گفت: تهران موفق شده است تا زیر ساخت‌های هسته‌ای و مواضع خود در مذاکرات با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد را تقویت کند.

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه خبری «تریب لایو»، «جان بولتون» گفت: « در حالی‌که بحران اوکراین و داعش تیتر اول رسانه‌های خارجی شده، برنامه‌های هسته‌ای ایران خارج از توجه باراک اوباما باقی مانده و به پیشرفت خود ادامه می‌دهد.»

بولتون افزود: «ایران موفق شده است تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده طی سال‌های گذشته را پس بزند و تلاش‌های آژانس بین‌المللی اتمی را در اثبات نظامی بودن برنامه‌های هسته‌ای خود خنثی کند. دیپلمات‌های ایرانی نیز با مساله داعش به موفقیت‌ها و امتیازهایی دست یافته‌اند و به نظر می‌رسد مساله اوکراین و داعش، اوباما و تیم امنیتی وی را کاملا مشغول کرده باشد.»

بولتون که به اتخاذ مواضع جنگ‌طلبانه مشهور است، در ادامه گفت: «در حالی‌که اوباما در پی توافق با ایران است اما این کشور عجله‌ای در خود نمی‌بیند و مادامی که دیپلماسی در این زمینه وجود دارد ایران در حال از بین بردن تحریم‌های بین‌المللی و ادامه برنامه‌های هسته‌ای خود است و در واقع فشار بر اوباما تحمیل شده است.»

بولتون پیش‌بینی کرد که چشم‌انداز حصول «توافق بد» هسته‌ای با ایران زیاد است و همه گزارش‌ها حکایت از وجود اختلاف شدید بین طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران دارد و در عین حال این کشور حرکت رو به جلوی خود را ادامه می‌دهد.

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد با اشاره با افزایش صادرات نفت ایران گفت: «در حالی که آمریکا نام برخی شرکت‌ها را در معامله تجاری با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است اما گزارش‌ها حاکی از افزایش صادرات نفت ایران در مقایسه با سال 2013 است و در این میان چین مشتری اول ایران است. البته این کشور عضو دائم شورای امنیت است و بظاهر باید تحریم‌های سازمان ملل متحد را رعایت کند. همچنین با توجه به مواضع روسیه در اوکراین امید اندکی وجود دارد تا آمریکا و اروپا قادر به کمکی در این زمینه برای مقابله با ایران باشند.»

بولتون مدعی شد: امید کمی در حل این مساله در نیویورک می‌رود. سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل به تماس تلفنی سال گذشته اوباما با روحانی اشاره کرد و گفت: سال گذشته اوباما با التماس به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در حالی که وی در حال سوار شدن در خودروی لیموزین برای حرکت به فرودگاه بود تماس گرفت.

ظریف: به‌ خاطر تحریم، از حقوق مردم کشورمان صرف‌نظر نمی‌کنیم

ری سو یونگ، وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کره که برای شرکت در پنجاه و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی ـ مشورتی آسیایی و آفریقایی آلکو در تهران به سر می‌برد، دیروز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی پیونگ یانگ ـ تهران گفت ما آمادگی حمایت همه‌جانبه از این روابط را داریم. وی گفت: بخش‌های خصوصی ایرانی می‌توانند با فعال شدن در عرصه همکاری‌های اقتصادی فیمابین، نقش بی‌بدیلی را در گسترش و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به‌عهده گیرند و ضامن ارتقای روابط باشند.

ظریف با اشاره به تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: شدیدترین تحریم‌های تاریخ معاصر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده که با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اعتقادات اسلامی ـ سیاسی خود هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و چنین سلاحی جایی در دکترین نظامی ما نداشته و ما موکدا با تولید و انبار بمب اتمی از سوی هر کشوری مخالف بوده و معتقدیم تمامی کشورها باید خلع سلاح هسته‌ای شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح خلاصه‌ای از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: اگر در طرف مقابل اراده واقعی برای حل مشکل هسته‌ای ایران باشد، می‌توان در اسرع وقت به نتیجه رسید. وی افزود: هیچ‌کس در ایران حاضر نیست به خاطر تحریم‌های ناعادلانه از حقوق مسلم مردم ایران صرف نظر نماید. در عین حال جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد کشورهای غربی از ایران مخالف سلاح هسته‌ای تصویری نادرست ترسیم کنند.

ری سو یونگ، وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کره نیز در این دیدار با اشاره به تاکید تمام رهبران قبلی و کنونی کشورش مبنی بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به توسعه اقتصادی ایجاد شده در کره شمالی دولت متبوعش مشتاق حضور بخش خصوصی ایران در کره می‌باشد و مایل است از طریق گسترش روابط اقتصادی فیمابین، مجموعه همکاری‌های دو کشور در دیگر ابعاد نیز توسعه و گسترش بیشتری یابند.

وزیر خارجه کره شمالی با تقدیر از مواضع اصولی و تعیین‌کننده ایران گفت: تجربه چندساله گذشته بخوبی نشان داد که تنها جمهوری اسلامی ایران بود که با شناخت دقیق از وضع منطقه خاورمیانه با اتخاذ مواضع اصولی خود، توسعه بحران در این منطقه جهان خصوصا در کشورهایی چون عراق و سوریه را بخوبی کنترل کرد. وزیر خارجه کره شمالی تحریم‌های وضع شده علیه هر دو کشور را ناعادلانه توصیف کرد و گفت به‌رغم خواست قدرت‌های زورگو، این تحریم‌ها به اعتماد به نفس و توسعه درونی کشورها کمک کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها