سینما و هنرهای تجسمی در قاب «سپید» شبکه آموزش

برنامه «سپید» درباره هنر و مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی به تهیه‌کنندگی سعید بشیری و داوود آجرلو در شبکه آموزش تولید می‌شود و از سی و یکم شهریور به نمایش در می‌آید.
کد خبر: ۷۱۵۱۵۶
سینما و هنرهای تجسمی در قاب «سپید» شبکه آموزش

این برنامه که قرار است پنج‌ شب هر هفته به نمایش درآید، هر شب به یکی از شاخه‌های هنر اختصاص دارد و برای بررسی هر موضوع از کارشناسان همان حوزه بهره می‌گیرد. سعید بشیری که پیش از این برنامه‌های دو قدم مانده به صبح، دور میز شب و کارگاه هنر را در شبکه چهار تولید کرده، درباره این برنامه گفت: برنامه سپید با پیشنهاد دکتر قاسمی، مدیر شبکه آموزش طراحی و بخش‌های مختلف آن طی جلسه‌هایی با مدیران شبکه و مشاوران برنامه مشخص شد.

بشیری درباره هنرهایی که در این برنامه به آنها پرداخته می‌شود، گفت: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، انیمیشن و جلوه‌های بصری و بازی رایانه‌ای و مطالعات و پژوهش فرهنگی موضوع‌های اصلی برنامه هستند که هرکدام شبی را به خود اختصاص داده و مجری ـ کارشناسان متخصص خود را دارند.

وی ادامه داد: در شب هنرهای تجسمی که کارشناسی آن را محمدرضا شریف‌زاده برعهده دارد، به نقاشی، طراحی، گرافیک، عکاسی، مجسمه‌سازی و ویدئو آرت خواهیم پرداخت. در شب دیگری که امیرمحمد دهستانی به‌عنوان کارشناس حضور دارد، رشته‌های انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و جلوه‌های بصری بررسی می‌شود. دهستانی علاوه بر تدریس هنر در دانشگاه‌های هنری جزو کارگردانان معتبر و با سابقه انیمیشن کشور است که آثاری چون پیامبران و فرمانروایان مقدس را ساخته‌ است.

تهیه‌کننده سپید درباره محتوای این برنامه اظهار کرد: با توجه به این‌که بخش اصلی برنامه در استودیو و به شکل زنده و با حضور مهمانان هنرمند اجرا می‌شود، در بخش بخش‌های تولیدی به آموزش اصول اولیه و ابتدایی هر رشته و توضیح واژه‌های تخصصی هر کدام خواهیم پرداخت. برای نمونه در شبی که برنامه به سینما اختصاص دارد بخش‌هایی خواهیم داشت که واژه‌هایی مانند کلوزآپ، زیبایی‌شناسی و این دست اصطلاحات را با ذکر نمونه‌هایی از آثار درخشان تاریخ سینما توضیح می‌دهد. همچنین در بخش دیگری به سیر تاریخی و تحول بیانی زبان سینما پرداخته شده است.

وی ضمن تاکید بر این نکته که برنامه سفید قصد ندارد برای آموزش هنر فرمول و معادله ارائه کند، افزود: بی‌تردید در یادگیری و آموزش رشته‌های مختلف هنری تجربه حرف اصلی را می‌زند. ما با ارائه نمونه‌های موفق تاریخ هنر و نمایش مصداق‌های عینی در هر بحثی و البته تحلیل چگونگی روند خلق یک اثر هنری، تلاش می‌کنیم مخاطبان نکته‌هایی را دریابند؛ نکته‌هایی که می‌تواند برای یک مشتاق رشته هنر سرآغاز راه باشد.

وی با بیان این‌که برنامه سفید از سی و یکم شهریور و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس به نمایش در می‌آید، اظهار کرد: این برنامه در هفته نخست به موضوع هنر دفاع مقدس خواهد پرداخت.

بشیری تاکید کرد: وقتی مردم یک جامعه در مواجهه و مصاحبت با فرهنگ و هنر قرار بگیرند، قطعا مسئولان و مدیران آن جامعه می‌توانند انتظار رفتار اجتماعی و فرهنگی و قانونمدارانه‌تری از مردم داشته باشند. جامعه شاداب وعاقل قطعا نمی‌تواند بی‌حضور پررنگ رویدادها و عناصر فرهنگی شکل گیرد و رسانه ملی طی سال‌های اخیر تلاش کرده در این زمینه کارها و آثاری ارائه کند.

این تهیه‌کننده افزود: برنامه سفید در ادامه سیاست‌های مدیران سازمان در جهت تأثیرگذاری فرهنگی و آشنایی جدی‌تر مخاطبان با نحوه شکل‌گیری خلاقه یک اثر هنری است. بشیری گفت: مشتاقان جوان و جدی به آموزش هنر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ وکوچک زندگی می‌کنند که از دسترسی به آموزش حرفه‌ای رشته‌های هنری مورد علاقه‌شان محروم هستند. این برنامه قصد دارد فضایی ایجاد کند که این عزیزان با نحوه کار و آثار هنرمندان کشور آشنا شوند. (جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها