امروز تیم‌های ملی والیبال و بسکتبال ایران و فرانسه در رقابت‌های جهانی با هم رودررو می‌شوند

رویارویی برج‌های ایرانی با ایفل

ورزش ایران در یک روز و به فاصله 90 دقیقه در رویداد جهانی والیبال و بسکتبال با فرانسوی‌ها رودررو می‌شود. امروز ساعت 19 تیم ملی والیبال با فرانسه در رقابت‌های جهانی لهستان بازی می‌کند و از ساعت 20 و 30 دقیقه در بسکتبال، باز هم ایران و فرانسه در بازی‌های جهانی اسپانیا مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.پنجه طلایی‌های ایران در اندیشه فتح تازه در والیبال دنیا به دیدار خروس‌های عرصه توپ و تور می‌روند.چند ساعت بیشتر از فتح ماراتن آمریکا با آن همه نبوغ و تاکتیک‌پذیری تک‌تک ستاره‌های والیبال ایران نگذشته بود که اسلوبودان کواچ دوباره مردانش را به خط کرد تا آماده رویارویی با فرانسه باشند.فتح ایفل، بعد از شکست چکمه‌ای‌ها و از پیش‌رو برداشتن یانکی‌ها در ادامه کارزار جهانی، هدف پیشتازان ایرانی بر فراز تور است.
کد خبر: ۷۱۳۱۶۶

فرانسه، کشوری که ریشه‌ای دیرپا در والیبال دارد به عنوان یکی از 9 نماینده اروپا، گرچه آوازه‌ای به اندازه ایتالیا و آمریکا نیست، اما والیبال را مدرن بازی می‌کند. مهارت‌های فردی فرانسوی‌ها در حد استاندارد بین‌المللی است. این تیم یک پاسور خوب به نام بنجامین نیتوتی دارد که در جمع پاسورهای سید دو لیگ جهانی بهترین شناخته شده است. با این وجود چون قدش کوتاه است(183 سانتی‌متر) بازیکنان ما می‌توانند سه دنده جلوی تور از بالای دست او آبشار بزنند.

فرانسه دو بلندزن خوب دارد. یکی از آنها نیکلاس مارشال است که در تیم جاسترسکی لهستان بازی می‌کند. دو پشت خط زن این تیم از جمله آنتون روزیر خیلی خوب توپ می‌زنند. موری سل دیب و اروین نگایت که بازیکن تیم مودنای ایتالیاست، دیگر چهره‌های شاخص تیم فرانسه هستند.از نقاط قوت تیم فرانسه دریافت عالی است که ساعدرسان‌هایش بیش از 50 درصد موفق عمل می‌کننداما تنوع حملات تیم، متوسط است و در سرویس نیز به اندازه ایتالیا و آمریکا خطرساز نیستند.خروس‌های فرانسوی در لیگ جهانی به دلیل باخت 3 بر 2 به تیم استرالیا در سیدنی از راهیابی به دور پایانی لیگ جهانی در فلورانس ایتالیا بازماندند.

میانگین قدی فرانسه 196 سانتی‌متر و میانگین قدی ایران 194 سانتی‌متر است در حالی که معدل سنی ایران و فرانسه هر دو 26 سال است.

حسنعلی مهرانپور، کارشناس والیبال: از نکات قابل توجه در بازی‌های ایران همفکری سرمربی با سعید معروف است خیلی خوب است که مربی نظر شاگردش را در مواقع حساس جویا شود، معروف بخوبی توانسته جای خالی مرحوم حسین معدنی را برای کواچ پر کند.

مصطفی کارخانه مربی والیبال: ما همیشه از دست‌کم گرفتن حریفان آسیب دیده‌ایم. نباید بازی‌های خوب ایران با دست‌کم گرفتن فرانسه خراب شود. فرانسه تیم چغری است. نباید هیچ تیمی را دست‌کم بگیریم. فرانسه هم بسیار می‌تواند خطرناک باشد. باید سعی کنیم این تیم را 3 بر صفر ببریم.

بهنام محمودی، کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال: بازیکنان تیم ایران از نظر روحی خسته هستند؛ ولی چون در سیستم حرفه‌ای قرار گرفته‌اند بدون فکر به خستگی کار خود را بخوبی در زمین اجرا کردند عملکرد کواچ هم روزبه‌روز بهتر می‌شود در گذشته همه به کوچینگ و تعویض‌های کواچ اعتراض می‌کردند؛ ولی هر روز که می‌گذرد متوجه هماهنگی وی با تیم می‌شویم.

فرهاد ساعد طلا

آن استیل خاص در زمان سرویس، آبشار‌هایی که با دست چپ زده می‌شود و آن جنب و جوش داخل زمین، برای معرفی «ساعد طلا» از تیم ایران کافی است. فرهاد قائمی در پایان چهارمین روز رقابت‌های جهانی لهستان به عنوان بهترین دریافت‌کننده در رتبه اول این مهارت و بالاتر از بازیکنان مطرح لهستان، برزیل و ایتالیا قرار گرفت.براساس این آمار سعید معروف در بازیسازی پس از پاول زاگومنی لهستانی در رده دوم قرار دارد. فرهاد ظریف در توپ‌گیری پس از بازیکنانی از روسیه و کانادا در جای سوم است و سیدمحمد موسوی نیز چهارمین مدافع چهار روز اول مسابقه‌های جهانی است. امیر غفور نیز در جمع امتیازآورترین بازیکنان مسابقات هشتم است.

کلافه مانند ولاسکو

خولیو ولاسکو هنوز هم باید پاسخگوی پرسش‌هایی درباره ایران باشد. سرمربی تیم والیبال آرژانتین که پس از شکست مقابل صربستان در کنفرانس مطبوعاتی این بازی حاضر شده بود، دوباره از ایران شنید، ولی این بار کلافه شد. سرخ و سفید شد، لحن کلامش عوض شد و گفت: هزار بار گفته‌ام که می‌خواهم با تیم کشور خودم کار کنم. پس الان که با آرژانتین هستم، در جای درستی ایستاده‌ام. هرگز هم از این‌که ایران را ترک کردم، پشیمان نیستم؛ هرچند می‌دانم که آنها به نتایج خوبی می‌رسند و به مراحل بالای این تورنمنت هم صعود می‌کنند.»

توپ پر حدادی در سبد گل‌ها

جدال زیر سبدها بعد از رویارویی ایران و فرانسه در عرصه توپ و تور جذابیت‌های ویژه‌ای دارد. تیم ملی بسکتبال برای صعود از این مرحله با امید پیروزی برابر فرانسه وارد زمین می‌شود، اما نگاهی به احوال بازیکنان سرزمین گل‌ها نشان می‌دهد غلبه بر آنها کار آسانی نیست.

برای هواداران بسکتبال حتما نام‌های بوریس دیاو (سن آنتونیو)، فورنیر (دنور)، نیکلاس باتوم (پورتلند) و رودی گوبرت (شیکاگو) آشناست. فرانسوی‌ها این بازیکنان را از NBA به اسپانیا آورده‌اند، اما تونی پارکر و جواکیم نوآ، غایبان بزرگ ترکیب تیم ملی فرانسه هستند. فرانسه با وجود داشتن این تعداد بازیکن مطرح در NBA در سطح رقابت‌های ملی موفقیت‌های چندانی ندارد.

شاید بهترین عنوان این تیم از دل بسیاری از رقابت‌های المپیک و جهانی، قهرمانی سال گذشته در بسکتبال ملت‌های اروپا باشد. فرانسه برابر ایران خطر حذف شدن از دور بازی‌ها را نیز احساس می‌کند، بنابراین تیم ملی بسکتبال را دست‌کم نمی‌گیرد. ایران پس از شکست برابر اسپانیا و صربستان با سومین حریف اروپایی در مسابقه‌های جهانی رودررو می‌شود.

امید ایران مانند روزهای قبلی، در زیر سبد‌ها به حامد حدادی است که این روزها در رویارویی با بازیکنان NBA توپش پر است. داشتن بازیکنی مانند او در بازی میانی سبب می‌شود شهامت بازیکنان در اقدام‌های راه دور و نفوذهای توامان به سمت سبد گل‌ها بیشتر شود.

اولین پیروزی بسکتبال در جام جهانی

تیم ملی بسکتبال ایران در چهارمین دیدارش از جام جهانی برابر مصر به برتری رسید و نخستین برد آسیایی‌ها در اسپانیا را به نام خود ثبت کرد.

تیم ملی بسکتبال کشورمان به مصاف مصر نایب‌قهرمان آفریقا رفت تا نخستین بردش را با نتیجه 88 بر 73 جشن بگیرد.در پایان این مسابقه حامد حدادی با کسب 23 امتیاز، 15 ریباند، یک توپ‌ربایی، چهار پاس، دو بلاک شات و تاثیرگذاری 35 بهترین بازیکن میدان بود.

کاظمی، منتظر تماس از NBA

فدراسیون جهانی بسکتبال ـ فیبا ـ در ادامه گزارش‌های خود درباره بازیکنان جوان، این بار سراغ ارسلان کاظمی، بازیکن تیم ملی ایران رفت. فیبا نوشت: ارسلان کاظمی قبل از جام جهانی، وضع فصل بعد خود را قطعی نکرد و بعد از مراسم یارکشی (درفت سالانه) NBA هم مشخص شد که باشگاه فیلادلفیا همچنان به بازی خود برای گرفتن استعدادهای بهتر در یارکشی سال بعد ادامه می‌دهد. با این وجود کاظمی هنوز رویای بازی در NBA را فراموش نکرده است. کاظمی هنوز یک کار ناتمام با NBA دارد و جام جهانی بهترین فرصت برای نشان دادن توانایی‌های اوست. فوروارد تیم ملی ایران در زمان بازی در جام جهانی بخوبی خبر دارد که نه‌‌فقط زیر نظر تماشاگران پالاسیو دپورتیس شهر گرانادای اسپانیا، بلکه تماشاگرانی از تمام دنیاست. بازیکن پتروشیمی بندرامام می‌گوید: ما در گرانادا مقابل بازیکنان فوق‌العاده‌ای بازی می‌کنیم. شانس بد ما در این گروه به خاطر شرایط برزیل است که با وایلد کارت وارد جام جهانی شد، اما بهترین‌ها را با خود به اسپانیا آورد. اگر تیم‌های دیگری در گروه داشتیم، احتمالا عملکرد بهتری نشان می‌دادیم و به دور دوم هم صعود می‌کردیم...

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها