رییس جمهوری در دیدار وزیر خارجه دانمارک:

امیدواریم غرب در مبارزه با تروریسم جدی باشد

تشریح خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای از سوی رئیس‌جمهور

روحانی: هیچ​گونه تبعیضی را نمی پذیریم

رئیس‌جمهور با تشریح خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر کشورهای 1+5 در چارچوب مقررات بین‌المللی به دنبال ایجاد اعتماد و شفافیت بیشتر بخواهند مذاکره با ایران را ادامه دهند، ما نیز در کمال حسن‌نیت این مذاکرات را که به نفع طرفین است، پیش خواهیم برد.
کد خبر: ۷۱۱۹۲۴

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در دیدار وزیر امور خارجه فنلاند با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در مذاکره به دنبال هدف برد ـ برد است، افزود: دولت ایران تلاش کرده تا با کشورهای 1+5 مذاکره جدی، عمیق و سازنده‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز نیز ما آماده هستیم تا مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی ادامه دهیم و اگر هدف 1+5 در مذاکرات، فشار بر ایران به منظور جلوگیری از رشد علمی و فناوری نباشد، می‌توان راه را برای توافق باز نگه داشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران هیچ‌گونه تبعیضی را برخلاف مقررات بین‌المللی نخواهد پذیرفت و خواهان برخورداری بی‌کم و کاست از حقوق خود همانند سایر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

روحانی با تاکید بر موفقیت‌های به‌دست آمده در مذاکرات ژنو که یک‌بار به امضای تفاهم مشترک کوتاه‌مدت و بار دیگر به تمدید این تفاهم‌نامه منجر شد، گفت: خط قرمز ما ایجاد مانع بر سر تحقیقات و توسعه علمی در زمینه هسته‌ای است و ایران به هیچ وجه درخصوص توان دفاعی‌اش و از جمله موشک‌های دفاعی، مذاکره نخواهد کرد.وی اظهار کرد: نتیجه تحریم‌ها تا به امروز باخت ـ باخت بوده است و امیدواریم فنلاند به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، فعالیت و تلاش خود را برای پایان این روند و دستیابی به توافق نهایی و عادلانه انجام دهد.رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه خلاف مقررات بین‌المللی و به ضرر اتحادیه اروپا و ایران است.

ایران به طور دائم تحریم‌ها را دور خواهد زد

روحانی دور زدن تحریم‌های ناعادلانه از سوی کشورها را امری مطلوب توصیف کرد و گفت: ایران هم به طور مرتب تحریم‌ها را دور خواهد زد.وی با بیان این‌که دوران فشار به کشورها از طریق تحریم گذشته است، ادامه داد: کشور ما از ابتدا آماده مذاکره بود، پای میز مذاکره آمد و به تفاهمات خوبی هم با کشورهای اروپایی دست یافت، اما ناگاه مساله تحریم‌ها دوباره از سوی آمریکا مطرح شد که کار درستی نبود.وی افزود: ملت‌های منطقه از اتحادیه‌هایی که استقلال خود را حفظ کنند و در برابر فشار قدرت‌های بزرگی مانند آمریکا بایستند، استقبال خواهند کرد.

رئیس‌جمهور با ابراز نگرانی از بروز ناامنی‌ها به اشکال مختلف در منطقه و اروپا تاکید کرد: معضلات و اختلافات میان کشورها باید از طریق غیرنظامی حل و فصل شود.

روحانی گفت: اختلافات میان کشورها و اختلاف گروه‌ها در داخل مرزهای یک کشور بیشترین آسیب را به بی‌گناهان وارد می‌کند به‌طوری که دنیا شاهد بود چگونه منازعه‌ای در اروپا جان ده‌ها انسان بی‌گناه را در پرواز هواپیمای خطوط مالزی گرفت.

وی، خشونت و تروریسم را معضل دیگر منطقه و جهان ارزیابی کرد و با انتقاد از سیاست‌های دوگانه برخی کشورهای اروپایی، گفت: هنگامی که گروه‌های تروریستی در سوریه به کشتار مردم می‌پرداختند، مورد حمایت برخی کشورها قرار گرفتند، اما امروز به‌ جهت منافع خود مواضع متفاوتی می‌گیرند.رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، تروریسم در هر منطقه و هر کجا که باشد تروریسم است زیرا از نظر ما جان انسان‌های بی‌گناه اهمیت دارد.روحانی اظهار کرد: ما به همین دلیل آماده همکاری با فنلاند و اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم و کمک به انسان‌هایی هستیم که در پی جنگ‌های خانمانسوز آواره شده‌اند.

ظریف: تحریم‌های جدید شرایط را برای رسیدن به توافق دشوار می‌کند

وزیر خارجه فنلاند دیروز علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و وزیران خارجه دو کشور پس از دیدار خصوصی در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.ظریف در این نشست خبری با بیان این‌که تحریم‌های جدید شرایط را برای رسیدن به توافق دشوار می‌کند، گفت: اگر از خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران سوءاستفاده شود، در زمان مناسب به آن پاسخ خواهیم داد.به گزارش ایرنا، ظریف اظهار کرد: این اقدام آمریکا در تحریم‌های جدید با روح توافق ژنو و توافق‌ها در تضاد است.وزیر امور خارجه ادامه داد: طرف آمریکایی با توسل به برخی ملاحظات فنی و ریزه‌کاری‌ها، تلاش می‌کند اقدامات خود را توجیه کند. اگر قرار باشد از این شیوه‌ها استفاده کنند، ایران هم می‌تواند با توسل به برخی ریزه‌کاری‌های فنی از توافق ژنو، اقداماتی انجام دهد که خوشایند طرف مقابل نباشد.

روابط با عربستان برای ایران اهمیت دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره سفر حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به عربستان گفت: ایران همواره علاقه‌مند به حُسن همجواری با کشورهای همسایه است و با توجه به این‌که عربستان نقش مهم و بااهمیتی در منطقه و نفوذ گسترده‌ای در جهان اسلام دارد، روابط با این کشور برای ما اهمیت دارد.

ظریف از علاقه‌مندی خود به گفت‌وگو با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان خبر داد و اظهار امیدواری کرد در اولین فرصت امکان این دیدار فراهم شود که می‌تواند در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل باشد.

وی تاکید کرد: ایران و عربستان منافع و خطرات مشترکی دارند که باید به صورت نیروی واحد در برابر آن عمل کنند.

وزیر امور خارجه با یادآوری سفر معاونش به عربستان و دیدار با وزیر امور خارجه این کشور گفت: در دیدار با آقای سعود الفیصل گفت‌وگو‌های مثبت با نگرش به آینده انجام شده است و امیدواریم این گفت‌وگو‌ها زمینه را برای همکاری و همفکری عربستان فراهم کند.وی از آمادگی خود برای سفر به عربستان خبر داد و افزود: از سفر وزیر امور خارجه عربستان به تهران نیز استقبال می‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها