دنیا بدون دختران، دنیای بی‌رحمی می‌شد، دنیایی بدون رنگ مهر و امید... دختر اگر نبود، شکوه بوسه پیامبر بر دستان فاطمه (س) در عالم نقش نمی‌بست... دختر اگر نبود، دنیا، سیاه بود و خداوند، دختر را آفرید... چند سالی است که همزمان با روز ولادت حضرت معصومه (س)، خواهر باوفای امام رضا (ع) تقویم کشورمان روز «دختران» را هم نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۱۰۶۲۱
دغدغه‌های دخترانه

جام جم سرا: این روز فرصتی است تا همه ما از والدین گرفته تا مسئولان و مدیران جامعه عمیق‌تر به مسائل دختران نگاه کنیم، دغدغه‌هایشان را بشنویم، نیاز‌هایشان را بشناسیم، آسیب‌هایشان را بررسی کنیم و برنامه ریزی‌های موثرتری برایشان انجام دهیم. به همین بهانه به سراغ دختران جوان رفته‌ایم و از دغدغه‌هایشان پرسیده‌ایم. شما هم اگر دغدغه‌ای دارید که دوست دارید با ما و دیگران در میان بگذارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات آن را بگویید.

دغدغه انتخاب رشته دانشگاهی

چهره‌ای شاد و بشاش دارد، کوله پشتی را روی دوشش انداخته است، با لبی پرخنده به سوالات من پاسخ می‌دهد. فائزه، ۱۷ساله است، از دغدغه‌هایش که می‌پرسم، با لحنی مطمئن می‌گوید: مهم‌ترین دغدغه‌ام این است که در چه رشته دانشگاهی ادامه تحصیل دهم و در چه دانشگاهی درس بخوانم، این موضوع از همه چیز برایم مهم‌تر است.

می‌گویم: در زمینه‌های دیگر هم دغدغه‌ای داری؟ کمی مکث می‌کند و ادامه می‌دهد: دوستانم برایم بسیار مهم هستند، آن‌ها را خیلی دوست دارم و خیلی نسبت به آن‌ها حساس هستم. دوست دارم کمکشان کنم و نگرانم مبادا لطمه‌ای بخورند.

فائزه بلافاصله دغدغه بعدی‌اش را مطرح و تأکید می‌کند: خانواده‌ام. نمی‌دانم چرا این قدر نگران آن‌ها هستم. نگران مادر، خواهر و برادر کوچکم. دوست دارم همیشه موفق باشند و از زندگی لذت ببرند و من وظیفه خودم می‌دانم هر کاری از دستم بر می‌آید برایشان انجام بدهم و تلاش می‌کنم اگر کمکی به آن‌ها نمی‌کنم، دست کم کاری نکنم که باعث ناراحتیشان بشود.

دغدغه پایان تحصیل و نگرانی از چاق شدن

سارا، ۲۱ساله و چند ماهی است که شاغل شده است، صحبت از دغدغه‌هایش که می‌شود، می‌گوید: سال اول دانشگاهم را پشت سر گذاشته‌ام و دغدغه فکری‌ام این است که زود‌تر درسم را تمام کنم.

او در پاسخ به این سوال که بعد از درس و دانشگاه چه مسائلی فکرت را مشغول می‌کند، تصریح می‌کند: مشکلاتی که داریم البته در کنار آن‌ها نگرانی از چاق شدن و زیبایی چهره هم هست.

نگرانم که مبادا موقعیت ازدواجی برایم پیش نیاید

نرگس، دخترجوان دیگری است که با او صحبت می‌کنم. ۳۱سال دارد و شاغل است. او درباره دغدغه‌هایش می‌گوید: خب مسلم است که نگران آینده‌ام باشم، من ازدواج نکرده‌ام و واقعا این برایم موضوع مهمی است، گاهی نگرانم اگر هیچ وقت موقعیت ازدواج برایم پیش نیاید، چه کار باید بکنم، مخصوصا حالا که کمی برایم مشکلات کاری هم پیش آمده است و شاید کارم را از دست بدهم.

ازدواج آن قدر‌ها هم که می‌گویند مهم نیست

سمیرا، ۲۸سال دارد، بسیار آرام به سوالم جواب می‌دهد: اگر به نگرانی اهمیت بدهی، همیشه هست. دغدغه اصلی من این است که بالاخره برای خودم کَسی بشوم. درسم را ادامه بدهم و به چیزهایی که می‌خواهم، برسم.

می‌پرسم: ازدواج؟ آینده؟ سری تکان می‌دهد و می‌گوید:‌ای بابا! ازدواج آن قدر‌ها که می‌گویند، مهم نیست.

ازدواج نکرده‌ام، فکر می‌کنم دارد دیر می‌شود

به سراغ نسیم می‌روم که در حال کتاب خواندن است. ۲۵ساله است و مدرک تحصیلی‌اش کار‌شناسی است. پاسخ او به سوالاتم این است که از وقتی درسم تمام شده است بیشتر به مادرم کمک می‌کنم و کمی هم کار هنری برای خودم انجام می‌دهم. دغدغه‌ام ازدواج است، فکر می‌کنم دارد دیر می‌شود، مادرم هم نگران است ولی موقعیت‌اش برایم پیش نمی‌آید.

می‌پرسم: خب اگر شرایط ازدواج پیش نیاید، چه؟ لبخند تلخی می‌زند و می‌گوید: خدا بزرگ است. اگر جور نشود، می‌ترسم ولی از آن عبور می‌کنم.

۳۴ساله‌ام و هنوز ازدواج نکرده‌ام

در این بین صحبت‌های فاطمه توجهم را جلب می‌کند که در برابر سوالاتم می‌گوید: برای چه این سوالات را می‌پرسید؟

می‌گویم: روز دختران است و می‌خواهم کمی با دغدغه دختران آشنا بشوم. می‌خندد و می‌گوید: بروید سراغ دختران جوان، من دیگر جوان نیستم و ادامه می‌دهد که ۳۴سال دارد ولی ازدواج نکرده است. با یک پاسخ کلی راه ادامه سوالاتم را می‌بندد.

نگرانی‌های مالی تنها دغدغه من است

من فقط یک دغدغه دارم، آن هم اینکه مشکل مالی نداشته باشم، همین! نگاهش می‌کنم و می‌خندم، او هم می‌خندد و برایم دست تکان می‌دهد و به سرعت دور می‌شود.

دارم به دختران جامعه‌ام فکر می‌کنم و پاسخ‌های پراکنده‌ای که از آن‌ها شنیده‌ام و دست به قلم می‌برم. یادمان نرود، دختران، مادران نسل آینده هستند، بی‌توجهی به آن‌ها منشاء مسائل و مشکلات بسیاری خواهد شد. به نظر می‌رسد امروز بیش از هر زمان دیگری دختران جوان ما به خودباوری و عزتمندی نیاز دارند. امید که بیش از گذشته این فرصت برای آن‌ها فراهم شود.(نیره سادات حسینی/ خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
من فكر می كنم یك ازدواج موفق دغدغه همه ی دختران سرزمینم باشه مثل خودم كه 27 سالمه و فوق لیسانسم و هنوز ازدواج نكردم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
دختران امروز ما عزتمندی و خودباوری دارند ولی حرف دلشان را به كی بگویند ؟ به كی بگویند كه اگر ازدواج نكرده اند جامعه هماهنگ نیست . مسئولین هماهنگ نیستند . تمام دختران دهه شصتی مهره سوخته شده اند . با آن تعداد زیاد به دنیا آمدیم در جنگ در شرایط اقتصادی موش آزمایشگاهی نظام جدید و كنكور پیش دانشگاهی شدیم در انبوه دنشجویان آن سال ها به زور خودمان را تحیلكرده كردیم به زور كار گیر آوردیم اما دیگر به زور كه نمی شود ازدواج كرد . ما همه دختران ابتدای دهه شصت را كسی نمی بیند . از اول موش آزمایشگاهی بودیم تا آخر هم در قبرهایی می خوابیم نیم متر در یك متر چون قرعه اینگونه بوده است و در این مرحله هم باید آزموده شویم ....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها