آتش​سوزی گسترده در پارک ملی گلستان

مشاور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: 200 هکتار از اراضی منطقه دیوارکجی تاکنون طعمه حریق شده و آتش سوزی همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۷۰۴۴۸۶
آتش​سوزی گسترده در پارک ملی گلستان

الهه موسوی در گفت​وگو با مهر، با بیان اینکه تا زمانی که بالگردهای کمکی از تهران برای مهار آتش سوزی نیایند اطفای حریق بعید به نظر می رسد، افزود: از روز گذشته سازمان محیط زیست استان درخواست بالگرد برای اطفای حریق را به تهران داده و آنها موافقت کردند اما چیزی که مشاهده می شود اینکه تاکنون به جز بالگرد هلال احمر که آن هم امدادی است، هیچ بالگردی از تهران به این مکان اعزام نشده است.

وی در توضیح منطقه آتش سوزی گفت: حریق از روز گذشته در منطقه دیوارکجی واقع در ارتفاعات آبشار آق سو تنگه گل اتفاق افتاد و اکنون برخی از اراضی جنگل آق سو را نیز درگیر کرده است.

موسوی در توضیح اهمیت اراضی جنگلی آق سو اظهار کرد: این منطقه جنگلی درختان پهن برگ خزری و ذخیره گاههای برخی جانداران است و از مناطق بسیار حساس و مهم حفاظتی پارک ملی گلستان به شمار می رود.

وی با اعلام این نکته که با توجه به سطح گستردگی آتش سوزی، گرمی هوا و پوشش گیاهی خشک در این منطقه به راحتی آتش مهار نخواهد شد، افزود: آتش سوزی های قبلی در مناطق مرتعی بوده و کنترل آن قدری راحت تر به نظر می رسید. اما در این مکان با توجه به پوشش جنگلی و دسترسی سخت برای خاموش کردن آتش، امکان اطفای حریق تنها با کمک نیروی انسانی میسر نیست. به همین دلیل نیاز است تا بالگردهایی از تهران برای خاموش کردن آتش اعزام شوند.

مشاور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان علت آتش سوزی را عمدی و از سوی شکارچیان غیرمجاز دانست و افزود: این منطقه محل تردد مسافران نیست و پیش بینی می شود این آتش سوزی تنها توسط شکارچیان غیرمجاز به جهت انتقام از محیط زیست صورت گرفته است. زیرا سازمان دست آنها را برای شکار از این مناطق کوتاه کرده است.

وی خواستار تدوین قانونی از سوی مراجع قضایی برای این افراد شد و افزود: در نظر گرفتن جریمه های اندک برای شکارچیان غیرمجاز بسیار کم است، از این رو به دلیل پیشگیری از اتفاقات این چنینی بهتر است مراجع قضایی با تدوین قانونی سختگیرانه به حمایت از محیط زیست بپردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها