کمی آنطرفتر از جنازههای سوخته و درست کنار دیوارهای بتنی ضلع غربی پادگان لاشه هواپیمای مسافربری جا خوش کرده و هنوز از چند قسمت آن دود بلند میشود؛ در کنار اجزای باقیمانده هواپیما، چند عروسک، یک شانه، کلاه، لباسهای نیمهسوخته، چمدانهایی که هنوز دود ازشان بلند میشود، نیز به چشم میخورد.
مشخص است که هواپیما پیش از انفجار به تعدادی از درختهای سرو حاشیه دیوار پادگان برخورد کرده، چون چند اصله از درختان از نیمه شکسته است، اما شدت برخورد آنقدر زیاد بوده که چهار قطعه از دیوارهای بتنی انتهای پادگان که ارتفاع هر کدام از آنها حدود چهار متر و عرضشان نیز به 3.5 متر میرسد، کاملا خراب شده است.
قسمتی از دم هواپیما نیز بهدلیل انفجار به بلوار شیشه مینا پرت شده و ماموران آتشنشانی سعی دارند آن را با جرثقیل به درون پادگان منتقل کنند.
حدود صد نفر از نیروهای امداد اورژانس، آتشنشانی و لباس شخصی مدام این طرف و آن طرف میروند.
چند آتشنشان هم با کپسولهای کوچک در حال خاموش کردن آتشی هستند که علفهای هرز حاشیه دیوار پادگان را شعلهور کرده، تعدادی نیز با ماشین آبپاش درختان سرو بلندی را که آتش گرفتهاند، خاموش میکنند.
یکی از ماموران آتشنشانی به جامجم میگوید: «بیشتر جنازهها کنار دیوار پادگان افتاده بودند، برخی نیز لابهلای قطعات هواپیما بودند که با هر سختی بود آنها را خارج کردیم تا به پزشکی قانونی منتقل شوند.»
یکی از سربازان پادگان نیروی هوایی نیز ادامه میدهد: «در حال نگهبانی بودم که هواپیما را در آسمان دیدم، هواپیما تعادل نداشت و در ارتفاع پایینی پرواز میکرد که ناگهان در انتهای ضلع غربی پادگان سقوط کرد.»
زنده در آتش سوختند
ماموران پلیس به جای دیوارهای بتنی خراب شده گونی قرمز رنگی کشیدهاند و اجازه نمیدهند کسی به درون پادگان راه پیدا کند.
آنها کمی جلوتر از دیوارهای خراب شده نیز نوار زردرنگ خطر کشیدهاند و از عبور و مرور خودروها و مردم جلوگیری میکنند، ماموران یک تیر چراغ برق چوبی را نیز که در جریان حادثه شکسته است، به عنوان اهرم به دیوارهای بتنی تکیه دادهاند، اما با این حال مردم زیادی در نزدیکی محل حادثه جمع شدهاند، ماموران پلیس مدام به افرادی که برای دیدن محل حادثه توقف کردهاند دستور حرکت میدهند.
آن طرف بلوار شیشه مینا یعنی روبهروی ضلع غربی پادگان که قسمتی از آن خراب شده کارخانه شیشه مینا قرار دارد. تعدادی از کارگران این کارخانه ادعا میکنند، بلافاصله بعد از حادثه خود را به محل حادثه رساندهاند.
یکی از آنها که مردی حدود چهل ساله است، میگوید: من تراشکار کارخانه هستم حدود 20 دقیقه از ساعت 9 گذشته بود که صدای مهیبی شنیدم، اول فکر کردم یکی از کورههای کارخانه منفجر شده، ولی وقتی شعلههای آتش را بیرون از کارخانه دیدم خودم را به بلوار شیشه مینا رساندم، قسمت دم هواپیما درون خیابان افتاده بود و شعلههای آتش در کنار دیوار پادگان زبانه میکشید کمی که جلوتر رفتم صدای جیغ چند زن و کودک را شنیدم، اما شعلههای آتش وسیع بود و هر از گاهی انفجارهای کوچکی نیز اتفاق میافتاد به همین علت نتوانستم کمکی به آنها بکنم، فقط با آتشنشانی تماس گرفتم.
مرد میانسال دیگری که راننده کامیون است، در این باره میافزاید: برای کارخانه بار آورده و برای وزن کردن کامیون روی باسکول رفته بودم که صدای انفجار را شنیده و شعلههای آتش را دیدم، ابتدا تصور کردم شاید یک تانکر حمل سوخت در بلوار منفجر شده، ولی بیرون که رفتم متوجه سقوط هواپیما شدم، خدا رحم کرد که هواپیما درون کارخانه سقوط نکرد وگرنه فاجعه بزرگتری رخ میداد، چون اینجا تعداد زیادی کارگر در کنار چند کوره مواد مذاب و مخزن بزرگ گاز کار میکنند.
یکی از ماموران حراست کارخانه شیشه مینا نیز درباره اینکه آیا از کارگران کارخانه کسی مجروح یا کشته شده، میگوید: بههیچ کدام از کارگران کارخانه آسیبی نرسیده است.
سرایدار دبیرستان شهدای ایران تایر نیز که محل کارش کمی بالاتراز کارخانه شیشه میناست درباره حادثه سقوط هواپیما میگوید: با همسرم در خانه بودیم که صدای بلندی شنیدیم، ابتدا فکر کردیم که کارخانه آتش گرفته، ولی وقتی بیرون آمدیم و دم هواپیما را وسط بلوار دیدیم، متوجه سقوط هواپیما شدیم. شعلههای آتش اجازه نمیداد به لاشه هواپیما نزدیک شویم، اما صدای فریادهای چند نفر را میشد از محل حادثه شنید گاهی نیز انفجارهای کوچکی اتفاق میافتاد، بنابراین نمیشد به حادثهدیدهها کمک کرد.
یکی از افسران پلیس راهور نیز درباره مشاهداتش از حادثه میگوید: من مامور گشت این منطقه هستم در حال گشتزنی با خودرو بودیم که هواپیما را دیدم که در ارتفاع پایینی پرواز میکرد یکی از موتورهایش آتش گرفته بودو بعد از چند لحظه پایینتر از تقاطع خیابان ولیعصر با بلوار شیشه مینا سقوط کرد.
افراد زیادی کنار محل حادثه جمع شده و اکثرشان ادعا میکنند که شاهد ماجرا بودهاند، اما به دلیل تناقض گویی نمیتوان به ادعاهای آنها استناد کرد. برای نمونه برخی میگویند هواپیما با یک برجک نگهبانی در پادگان نیز برخورد کرده یا افرادی میگویند راننده خودروی سمند سفیدرنگی نیز در جریان حادثه آسیب دیده است.
مهدی آیینی - گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
مهم اون آدم های بیگناهی هستند كه سوختند و رفتند .