درمانگاه مشاغل

مصایب پرستاری کودکان

فیزیوتراپی در بین رشته‌های علوم پزشکی، قدیمی و پرسابقه و در طول زمان،‌ تحولات بسیاری را به خود دیده است.
کد خبر: ۶۹۹۸۷۶
مصائب فیزیوتراپیست‌ها

جام جم سرا: در الکتروتراپی برای درمان بیمار از انرژی‌های فیزیکی شامل الکتریسیته، لیزر، امواج ماوراء صوت (اولتراسوند)، مادون قرمز، ماوراء بنفش و امواج رادیویی استفاده می‌شود که هر کدام از این انرژی‌ها عوارض خاصی برای فیزیوتراپیست دارد که البته قابل پیشگیری است.

مراقب این عوارض باشید: به‌عنوان مثال، امواج اولتراسوند برای کنترل درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد و عمده‌ترین عارضه آنها پوکی استخوان است.

برای پیشگیری از عوارض این تکنیک به فیزیوتراپیست‌ها توصیه می‌شود علاوه بر تصحیح ساختار دستگاه‌های مربوط، از استفاده طولانی‌مدت و پشت سر هم از چنین دستگاه‌هایی خودداری کنند.

همچنین برای کنترل درد و تحریک عضلات و اعصاب از جریان‌های الکتریکی استفاده می‌شود و ازجمله مهم‌ترین عوارض آنها، شوک الکتریکی است که فیزیوتراپ‌ها زیاد دچارش می‌شوند.

فیزیوتراپ باید متوجه باشد از تخت فلزی استفاده نکند، سطح محیط کار باید با کفپوش‌ پلاستیکی پوشانده شود و دستگاه‌ هم باید استاندارد‌های لازم را داشته باشد.

لیزر نیز به کنترل درد و کاهش التهابات کمک می‌کند. استفاده از لیزر، علاوه بر آسیب‌های چشمی، تغییرات DNA را هم به دنبال دارد.

به همین دلیل توصیه می‌شود فیزیوتراپیست‌ها هنگام کار در اتاق تاریک، از عینک محافظ چشم‌ استفاده کنند و پروب‌‌لیزر را حتما روی بدن بیمار روشن کنند.

امان از مادون قرمز و ماوراء بنفش: امواج مادون‌ قرمز برای کنترل درد، پرخونی و کنترل التهاب به کار می‌رود. عارضه عمده این نوع انرژی، خشکی قرنیه است که برای پیشگیری باید از عینک محافظ استفاده شود.

بعلاوه، باید جهت تابش هم به طور دقیق محاسبه و اجرا ‌شود. از طرفی امواج ماوراءبنفش در ترمیم بافت پوست و ضد عفونی کردن مواردی مانند زخم بستر موثر است، چون امواج ماوراء بنفش باعث تولید یون آزاد می‌شود، می‌تواند صدمات زیادی را به ریه و شبکیه چشم وارد ‌کند.

به همین دلیل هنگام کار کردن با دستگاه‌های مربوط، استفاده از عینک محافظ و تهویه مناسب محل کار ضروری است.

امواج رادیویی علیه سلامت فیزیوتراپیست‌ها: امواج رادیویی در سه شکل مایکروویو، شورت‌ویو و امواج مگنو‌ویو برای کنترل درد و التهاب، افزایش خونرسانی و افزایش دمای موضع به کار می‌روند.

این امواج ضمن بر جا گذاشتن عوارضی روی غدد جنسی (بویژه در مردان) و ایجاد اختلال در سیستم عملکرد یونی اعصاب، به خستگی مفرط و اضطراب فیزیوتراپیست‌ منجر می‌شوند بنابراین استفاده از شبکه فلزی فارادیک، فلزی نبودن تخت و وجود کفپوش پلاستیکی در محل کار باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.

خطری به نام آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی : بیشتر فیزیوتراپیست‌ها آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی ناشی از کار را در حرفه خود تجربه ‌کرده‌اند البته این آسیب‌ها تا حد زیادی با فعالیت‌هایی که نیاز به استفاده از نیرو‌ و مهارت دست‌ها دارند، در ارتباط است؛ فعالیت‌هایی مانند صرف نیروی زیاد برای بلند کردن، حمل و جابه‌جایی، نگهداشتن یا مهار بیماران یا اعمال نیروی کششی بر بدن یا اندام‌ها در روند معاینه و درمان.(دکتر فرجود شکوهی ‌- فیزیوتراپیست)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها