به بهانه سالروز عملیات مرصاد

روز افتخار کرمانشاه

امروز سالروز عملیات مرصاد است. روزی که مردم عادی کرمانشاه در کنار نیروهای نظامی رویای دشمنان را سراب کردند و سربلند شدند.
کد خبر: ۶۹۹۷۷۵

هنوز یک هفته از اعلام پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران نگذشته بود که مردم جنوب و غرب دوباره سایه سنگین جنگ را احساس کردند و شواهد از هم قسم شدن گروهک منافقین و صدام برای جبران ناکامی‌هایشان خبر می‌داد.منافقین با تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای که عراق در اختیارشان قرار داده بود وارد مرزهای کرمانشاه شدند و بعد از تصرف شهر اسلام‌آباد غرب راهی کرمانشاه شدند، اما با مقاومت رزمندگان مواجه و متوقف شدند.

عملیات مرصاد پنجم مرداد با رمز علی بن ابیطالب برای مقابله با عملیات فروغ جاویدان با فرماندهی سپاه پاسداران و پشتیبانی هوانیروز ارتش انجام شد و رزمندگان از سه محور چهار زبر، جاده قلاجه و جاده اسلام‌آباد ـ پل دختر وارد عمل شدند و نیروهای ضدانقلاب را در دو مرحله سرکوب کردند و توانستند در هشتم مرداد ۱۳۶۷ بعد از سه روز نبرد بی‌امان، با پاکسازی منطقه اسلام‌آباد و کرند غرب از وجود منافقین به پیروزی برسند و عملیات مرصاد را به جای عملیات فروغ، جاودانه کنند.

سردار سرتیپ پاسدار اسدالله ناصح که خود از فرماندهان مرصاد بوده درخصوص نقش مردم در این عملیات می‌گوید: رادیو منافق به مردم کرمانشاه پیام می داد و از آنها درخواست می‌کرد آماده جذب در گردان‌ها و تیپ‌های منافقین شوند. با وجود تبلیغات منافقین و حامیان غربی و اروپایی آنها نیروهای مقاومت مردمی، در شهرستان‌های کرمانشاه بسرعت سازماندهی شدند و در ۳۴ کیلومتری جاده اسلام‌آباد و کرمانشاه در تنگه حسن‌آباد در مقابل فریب خوردگان صف‌آرایی کردند.

وی می افزاید: در این منطقه میان نیروهای مقاومت مردمی و مدافعان انقلاب از یک سو و نیروهای منافقین از سوی دیگر درگیری سنگینی گرفت.

پنج سال پیش وقتی پیشنهاد اختصاص سالروز عملیات مرصاد به عنوان روز ملی کرمانشاه در جلسه معاونان گردشگری سراسر کشور مطرح و تصویب شد، کسی فکر نمی‌کرد همه چیز فقط روی کاغذ و بخشنامه بماند. هنوز هم نام کرمانشاه در صفحه 5 مرداد تقویم رسمی کشورمان در کنار مرصاد دیده نمی‌شود و کسی این روز را جدی نمی‌گیرد.

سخنگوی شورای شهر کرمانشاه با تاکید بر این که شهدای این خطه نسبت به شهدای دیگر مناطق کشور مظلوم‌تر هستند، رشادت‌های این شهدا را در خور توجه می‌داند و می‌گوید: انتظار داریم عملیات مرصاد به عنوان یک روز ملی در کشور معرفی شود و شرایطی فراهم آید تا این روز رسما در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی کرمانشاه مطرح شود.

جعفری عملیات مرصاد را مردمی‌ترین عملیات دفاع مقدس می‌داند و بر لزوم مردمی شدن برنامه‌های بزرگداشت این عملیات بزرگ تاکید می‌کند.

بنفشه رضایی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها