ورودی و خروجی سدهای آبی کشور را بررسی‌کرده‌ایم

وضعیت قرمز آب

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: مخزن سد شیروان، به عنوان تنها سد بتنی استان با گنجایش ذخیره 92 میلیون متر مکعب آب، در معرض خشک شدن کامل قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۹۸۸۱۱
دومین سد بزرگ خراسان شمالی با آب وداع کرد

رضا نعیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: حجم گل و لای موجود در مخزن این سد در شرایط کنونی به شش میلیون و 380 هزار متر مکعب کاهش یافته و این در حالی است که آب موجود در مخزن برای حفظ ایمنی پایداری سازه باید حداقل هفت میلیون و 500 هزار متر مکعب باشد.

وی افزود: به علت کاهش بارندگی در سال آبی جاری، تقریبا کل حجم آب مخزن سد شیروان به مصرف کشاورزی رسیده و حجم موجود آب و گل و لای مخزن به پایین ترین حد خود در 10 سال اخیر کاهش یافته است.

او اظهار کرد: مخزن سد چری در شهرستان فاروج نیز یک ماه پیش خشک شد و با خالی شدن مخزن سد شیروان از ذخیره آب لازم، شش هزار و 800 هکتار از باغها و کشتزارهای زراعی پایین دست این دو سد در معرض خشکیدن قرار گرفته است.

نعیمی اعلام کرد: این شرکت در ابتدای امسال به کشاورزان پایاب سد شیروان اعلام کرده بود که براساس حق آب موجود و برنامه منابع و مصارف، پنج میلیون متر مکعب آب را برای فصل آبیاری در اختیار دارند و باید آن را مدیریت کنند اما به علت تقاضای زیاد، تاکنون بیش از شش میلیون متر مکعب آب را تحویل گرفته اند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی حجم آب مصرف شده برای تامین آب شرب روستایی از ابتدای امسال تاکنون را 145 هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در این مدت کمتر از شش میلیون متر مکعب آب وارد این سد شده است.

نعمیی افزود: براساس منابع آب موجود در سال گذشته، هشدار لازم به کشاورزان منطقه داده شده بود که در استفاده از منابع آبی موجود صرفه جویی لازم صورت گیرد اما به دلیل عدم رعایت روشهای آبیاری درست و استفاده از روشهای سنتی غرقابی در باغها، اکنون کشاورزان با مشکل کم آبی مواجه شده اند.

او تنها راه گذر از شرایط کنونی را استفاده بهینه از آب عنوان و تاکید کرد: توجه به چشم انداز استفاده از روش های نوین آبیاری در سال های آینده نیز برای کشاورزان ضروری است.

به گفته وی، کاهش شدید نزولات جوی در سال های گذشته و کاهش آورد رودخانه قلجق و توسعه باغها در بالادست سد شیروان از عمده ترین علل کاهش حجم آب مخزن این سد است.

شبکه آبیاری سد شیروان پنج هزار و 713 هکتار و سد چری فاروج یکهزار و 100 هکتار زمین کشاورزی و باغ را زیر پوشش دارند.

سد شیروان در سال 1380 به بهره برداری رسیده است. سازه این سد از نوع بتنی دو قوسه نامتقارن، با طول تاج 325 متر و عرض 4.5 متر و ارتفاع آن از پی 83 متر است.

شهرستان 157 هزار نفری شیروان که در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد، دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها