مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: چهار منطقه در شمال کشور از جمله منطقه چهل چای شهرستان مینودشت در شرق گلستان، برای اجرای طرح جدید مدیریت چندمنظوره جنگل‌های خزری انتخاب شده است.
کد خبر: ۶۹۶۳۴۹

ابوطالب قزلسفلو افزود: این طرح که با همکاری نمایندگی UNDP (برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد) در ایران در چهار منطقه شمال از جمله مینودشت در گلستان، ساری و نوشهر در مازندران و نیز گیلان به اجرا درمی‌آید، حفاظت از تنوع زیستی بویژه گونه‌های گیاهی است.

وی افزود: برای اجرای این طرح پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای آماده شده که به امضای استانداران سه استان شمالی کشور و نیز رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور می‌رسد و در آن تعهدات طرفین مشخص شده است.

وی اضافه کرد: مطالعات اجرایی این طرح پس از انعقاد تفاهم‌نامه در سال جاری آغاز می‌شود.

وی درباره انتخاب منطقه چهل چای مینودشت نیز گفت: با توجه به تخریب عرصه‌های منابع طبیعی این حوزه و خطر انقراض برخی گونه‌های باارزش گیاهی، این منطقه به عنوان پایلوت در نظر گرفته شد.وی از جمله اهداف کلی این طرح را اصلاح کاربری اراضی، انجام فعالیت‌های آبخیزداری، جنگل‌کاری، اصلاح روش‌های سنتی دامداری و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری به عنوان پتانسیل این حوزه برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین به طرح ترسیب کربن به عنوان دومین طرح جدید اشاره کرد و درباره آن گفت: ترسیب کربن به معنای رسوب دادن یا جامدسازی کربن است که در این روش، کربن جو زمین به صورت زنجیره کربنی آلی در تنه درختان و در خاک، رسوب داده شده و از غلظت آن کاسته می‌شود.قزلسفلو افزود: در اجرای این طرح سعی می‌شود با توسعه فضای سبز از طریق کشت درختان مثمر و علوفه کاری، به جذب کربن محیط و ذخیره آن در اندام‌های گیاه و خاک کمک شود.به گفته وی، در دهه‌های اخیر، به دلیل افزایش مصرف انواع سوخت‌های فسیلی، میزان گازکربنیک موجود در جو زیاد شده و لذا با توسعه درختکاری می‌توان گازکربن موجود را جذب و اکسیژن هوا را افزایش داد. وی ادامه داد: این فرآیند (حذف کربن جوی و کاهش غلظت آن) از اثرات سوء تغییرات اقلیمی می‌کاهد و بدین ترتیب از تخریب و فشار بر جنگل‌ها و بیابان‌زایی کم می‌شود.وی چنین گفت: منطقه تیل‌آباد شهرستان آزادشهر درشرق استان گلستان به دلیل شرایط خشک و نیمه خشک آن برای اجرای طرح ترسیب کربن انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: در اجرای این دو طرح سعی بر این است که از مشارکت مردمی (نیروهای بومی و محلی) استفاده شود تا به تامین و بهبود معیشت مردم و نیز اصلاح روش‌های سنتی معیشت این مناطق، از طریق توسعه فضای سبز و کاهش فشار بر عرصه‌های طبیعی، کمک شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها