خراسان رضوی تا 10 سال دیگر خشک می‌شود

خشکسالی سال‌هاست که بر پهنه خراسان رضوی سایه انداخته است به طوری که بیلان آب در بسیاری از مخازن آب‌های زیرزمینی استان منفی است و از مجموع 37 دشت این استان 34 دشت ممنوعه اعلام شده است. با ادامه این روند کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به احتمال زیاد سفره‌های آب زیرزمینی خراسان رضوی در کمتر از ده سال کاملا خشک می‌شود.
کد خبر: ۶۹۴۰۹۱

مدیرعامل آب منطقه‌ خراسان رضوی در این باره به مهر گفت: کل آب دشت‌های استان بیشتر از یک متر در سال افت د مترمکعب از سفره‌های آب زیرزمینی اضافه برداشت شده است.

محمدحسین جعفری افزود: یکی از نشانه‌های افت سطح آب‌های زیرزمینی نشست دشت‌هاست طوری که در گذشته کشاورزان در عمق 15-10متری زمین به آب می‌رسیدند، اما امروز در عمق ۱۵۰تا۲۰۰ متری باید به دنبال آب باشند و این امر هشداری جدی است که هیچ‌گاه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از 95 درصد منابع آبی که برای شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد از منابع آب زیرزمینی است و اکنون دشت مشهد نیز با 80 میلیون مترمکعب دچار بیلان منفی آب بوده و این در حالی است که در این دشت 212 میلیون مترمکعب تولید آب انجام می‌شود و 150 میلیون مترمکعب هم از سد دوستی به شهر مشهد منتقل می‌شود، اما با وجود این بازهم با بیلان منفی روبه‌روست.

جعفری یادآور شد: سال‌های گذشته به دلیل پیشرفته نبودن فناوری، بهره‌برداری از قنات‌ها و چاه‌ها متناسب با آبی بود که به سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌شد، اما رفته رفته با توسعه و پیشرفت فناوری، میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی از میزان ورودی آب به این مخازن بیشتر شد.

وی با تاکید بر این‌که حدود ۹۰درصد اضافه برداشت از طریق چاه‌های مجاز انجام می‌شود، گفت: برداشت اضافی آب از چاه‌های مجاز یکی از عوامل اصلی‌ خشک‌شدن چاه‌هاست و براساس چشم‌انداز بیست ساله بنا داریم تا مطابق یک برنامه پنجساله سفره‌های آب زیرزمینی را متعادل کنیم و بر این اساس باید میزان تغذیه دشت‌ها افزایش و میزان بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی کاهش پیدا کند.

به گفته وی، 790میلیون متر مکعب آب زیرزمینی به صورت سالانه از دشت مشهد برداشت می‌شود و با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود طی 20سال آینده، دشت مشهد در تامین آب با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود.

حجت‌علی شایان‌فر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز گفت: امروز باید از برداشت‌های بی‌رویه و تاسیس چاه‌های جدید در منطقه جلوگیری کرد، زیرا با روند فعلی مشکلات بسیاری برای این استان زائرخیز به وجود می‌آید. وی با اعلام این‌که سرزمین خراسان تشنگی را فریاد می‌زند، گفت: این سرزمین با دشت‌های تشنه و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی روزهای سختی را سپری می‌کند و باید برای نجات دشت‌ها، فرهنگسازی لازم را نیز انجام داد.

آبرفتی و ترک‌خوردگی دشت مشهد‌

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز گفت: دشت مشهد آبرفتی و دارای ترک‌خوردگی‌ است، بنابراین برداشت‌های بی‌رویه بدون هیچ‌گونه جایگزینی مشکلاتی نظیر نشست زمین را به وجود می‌آورد.

احمد قندهاری افزود: دشت مشهد سالانه یک میلیارد متر مکعب آب را در خود جذب می‌کند و امروز در۷۰ دشت بزرگ کشور بویژه دشت مشهد، فاجعه نشست زمین اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: مشهد بعد از تهران، رتبه دوم مصرف آب در کشور را دارد و این در حالی است که در مشهد بخش بزرگی از رونق اقتصاد به کشاورزی وابستگی و ارتباط تنگاتنگی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها