پدر و مادرها معمولا تصور می‌کنند زمانی که نوزاد خوابیده است، آنها هم می‌توانند استراحت کنند، اما این فقط یک آرزوی شیرین است که متاسفانه خیلی با واقعیت هماهنگی ندارد. در حقیقت، زمانی که نوزاد می‌خوابد و والدین فرصتی پیدا می‌کنند، تازه کارهای نیمه‌تمام مشخص می‌شود و باید یکی یکی به آنها برسند.
کد خبر: ۶۹۳۱۱۳

به همین دلیل هم طبیعی است بعد از گذشت مدتی آنها خسته و بی‌حوصله شوند و از کمبود خواب شکایت کنند. بعلاوه، زمانی که پدر و مادر به محل کارشان می‌روند، وقتی مهمان دارند و باید به کارهای دوستان و آشنایان هم رسیدگی کنند، زمانی که ناچارند کارهای خانه را انجام دهند و... شرایط سخت‌تر می‌شود و آنها را خسته‌تر از قبل می‌کند. پس چه کار باید کرد؟ چطور می‌توان از نوزادی که تازه متولد شده نگهداری کرد و این‌قدر خسته نشد؟

ـ اولین نکته این است که باید براساس توانایی‌ها و سرعت خودتان در زندگی پیش بروید. فراموش نکنید نگهداری و تربیت کودک مسابقه‌ دو نیست که هرچه زودتر به خط پایان برسید، برنده شوید بلکه دویدنی بی‌پایان است که برای همیشه ادامه دارد. در حقیقت پدر و مادر از زمانی که نوزاد متولد می‌شود تا روزی که زنده هستند، باید مراقب فرزندشان باشند. فرقی هم ندارد؛ نوزادان، کودکان خردسال، بچه‌هایی که به مدرسه می‌روند، نوجوانان و حتی جوانان به مراقبت نیاز دارند و تا زمانی که همراه پدر و مادر زندگی می‌کنند آنها مسئول تربیت بچه‌ها هستند. بنابراین سرعت کارها را براساس توان خودتان تنظیم کنید تا نه شما خسته شوید و نه کارها نیمه‌تمام باقی بماند.

ـ مراقبت از خودتان را فراموش نکنید. یادتان باشد اگر بخواهید دائم کار کنید و اصلا به فکر خواب و استراحت نباشید، بزودی از این وضع خسته خواهید شد و کارتان را نیمه‌تمام خواهید گذاشت. پس زمانی را برای استراحت خودتان اختصاص دهید. بعضی والدین ترجیح می‌دهند زمانی که کودک‌شان را به تئاتر یا فیلم مخصوص کودکان می‌برند، خودشان چرت کوتاهی بزنند تا حالشان بهتر شود یا از کارها و فعالیت‌هایشان کم می‌کنند تا زمانی را برای استراحت داشته باشند.

ـ یادتان باشد فقط شما نیستید که در این شرایط قرار دارید. بسیاری از پدر و مادرها به دلیل مسئولیت‌های متعددی که برعهده دارند، احساس ضعف و خستگی می‌کنند و به دنبال راهی برای استراحت هستند. پس خیلی احساس تنهایی نداشته باشید و بدانید تقریبا تمام پدر و مادرها چنین تجربه‌ای دارند.

ـ از همسرتان کمک بخواهید. باید با او صحبت کنید و با توضیح دادن شرایط بخواهید کمی بیشتر در کارها با شما همراهی کند. اعضای خانواده و دوستان نزدیک‌تان هم می‌توانند به شما کمک کنند، فقط کافی است از آنها بخواهید چند ساعتی در طول هفته کودک را نگه‌دارند تا شما هم از این فرصت کمی استفاده کنید.

ـ از صحیح بودن وضع خواب کودک مطمئن شوید. زیرا کودکی که نمی‌تواند در طول شب خیلی خوب بخوابد، اجازه استراحت به والدینش را هم نخواهد داد. در صورتی که فرزندتان شب‌ها بیدار است یا به مقدار کافی نمی‌خوابد، بهتر است با پزشک مشورت کنید و نظر او را جویا شوید.

یادتان باشد وقتی خسته هستید و حوصله ندارید، نمی‌توانید پدر یا مادر خوبی هم برای فرزندتان باشید. پس به خودتان برسید و نگذارید شرایط طوری شود که بر شیوه نگهداری شما از کودک تاثیر منفی بگذارد.

parentfurther.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها