معاون وزیر خارجه: نمی‌گذاریم طرح صهیونیستی تجزیه عراق اجرا شود

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان، فتنه تجزیه عراق را طرحی صهیونیستی دانست و گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد رویاهای نتانیاهو در این زمینه تحقق یابد.
کد خبر: ۶۹۲۸۴۳

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین امیر عبداللهیان در گفت و گو با شبکه العالم درباره پشت پرده اقدامات گروهک تروریستی داعش اظهار کرد: در سطح داخلی بین گروهک تروریستی داعش و بقایای رژیم صدام، بعثی‌های موجود در داخل و ژنرال‌های باقیمانده از دوران صدام، به همراه برخی از اهل سنت افراطی ناراضی در داخل همکاری وجود داشته است. در سطح منطقه‌ای هم برخی کشورهایی که علاقه‌مند نیستم نام آنها برده شود، نوعی تعامل و همکاری با این حرکت داشتند که امنیت خود آن کشورها نیز به دلیل اتخاذ چنین سیاست‌هایی در معرض تهدید جدی قرار دارد. در سطح خارج از منطقه رفتار ایالات متحده آمریکا در عدم برخورد با تروریسم نشان‌دهنده نوعی هماهنگی نانوشته بین آمریکا و بازیگران منطقه‌ای و داخلی در عراق است.

رد ادعای ارسال جنگنده‌های سوخو

امیر عبداللهیان درباره ادعای برخی منابع غربی مبنی بر این‌که جنگنده‌های سوخویی که روسیه به عراق داده از ایران ارسال شده، اظهار کرد: ما هیچ‌گونه کمک تسلیحاتی به عراق نداشتیم و هیچ‌ نوع هواپیمایی از جمله هواپیمای سوخو (از جانب ایران) به عراق ارسال نشده است؛ عراقی‌ها هم درخواستی از ما نکرده‌اند و حتی تاکنون برای تامین اسلحه از جمهوری اسلامی ایران درخواست نکرده‌اند؛ البته چنانچه درخواست کنند، حتما درخواست آنان را با نظر مثبت مورد توجه قرار خواهیم داد؛ البته محموله‌ای از جنگنده‌های سوخو از طریق روسیه وارد عراق شد که رسانه‌ها به طور علنی آن را اعلام کردند، ولی جمهوری اسلامی ایران نه سلاحی به عراق ارسال کرده و نه هواپیما.

امیر عبداللهیان درباره سفر اخیر خود به مسکو گفت: درباره عراق ما توافق کردیم که به این کشور در مبارزه با تروریسم کمک کنیم در عین حال ما و روسیه هر دو معتقدیم که به موازات مقابله جدی با تروریسم در داخل عراق، تکمیل روند سیاسی تشکیل بموقع مجلس و دولت و شکل‌گیری موسسات حکومتی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. تهران و مسکو قویا مخالف هرگونه تجزیه در عراق بوده و آن را یک فتنه جدید در عراق می‌دانند.

امیرعبداللهیان درباره موضوع تعیین مسئولان آینده عراق در پارلمان این کشور اظهار کرد: فهرست ائتلاف دولت قانون در انتخابات اخیر پارلمانی جایگاه اول را به دست آورد. در نتیجه با منطق پارلمانی فهرستی که اکثریت را به دست آورده است، بر مبنای قانون اساسی عراق دارای صلاحیت‌ها، امتیازها و اختیاراتی است. ما معتقدیم در چارچوب قانون اساسی با نگاه به نتایج انتخابات اخیر مجلس در عراق حتما جناح پیروزی که اکثریت مردم عراق به آن اعتماد کرده باشند، باید متناسب با قانون در آینده سیاسی کشور سهم داشته باشند. درباره افراد، انتخاب افراد به درون عراق برمی‌گردد. هر تصمیمی در داخل عراق در ائتلاف اتخاذ شود و به تائید پارلمان عراق برسد، جمهوری اسلامی ایران با آن خواهد بود.

وی افزود: اگر آقای مالکی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شود و این توافق در داخل عراق حاصل شود، ما از آن قویا حمایت می‌کنیم و اگر هر فردی هم غیر از آقای مالکی در چارچوب نتیجه انتخابات اخیر در مجلس انتخاب شود و به تائید برسد، او هم مورد تائید جمهوری اسلامی ایران خواهد بود؛ این یک موضوع کاملا داخلی عراق است.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: البته تحرکات اخیر در عراق و استفاده ابزاری از داعش، باعث وحدت بسیاری از گروه‌ها شده است؛ بنابراین بعید هم به نظر نمی‌رسد که آقای مالکی برای دور بعد کاندیدای مورد توافق در عراق شود، اما ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از کسی حمایت خواهیم کرد که در عراق مورد تائید و توافق ائتلاف و اکثریت پیروز قرار گیرد و در پارلمان این کشور رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و نخست‌وزیر با رای نمایندگان با مکانیسم‌های انتخاباتی پیش بینی‌شده، در قانون اساسی انتخاب شوند.

ظریف برنامه‌ای برای سفر به عربستان ندارد

اما پس از آن‌که روزنامه الحیات چاپ لندن از سفر قریب‌الوقوع وزیر امور خارجه ایران به عربستان خبر داد و به نقل از منابع عالی‌رتبه ایرانی اعلام کرد که در حال حاضر تهران برای فراهم کردن مقدمات سفر محمدجواد ظریف به ریاض تلاش می‌کند، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه اعلام کرد که محمدجواد ظریف فعلا برنامه‌ای برای سفر به عربستان در دستور کار خود ندارد.به گزارش جام‌جم، تکذیب سفر ظریف به عربستان که طی ماه‌های اخیر برای چندمین بار مورد تاکید قرار می‌گیرد، در حالی است که پیش از الحیات، برخی نشریات غربی نیز از اعزام هیاتی به عربستان برای بررسی وضع بحران عراق خبر داده بودند؛ خبری که البته از سوی بخش مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض تکذیب شد.

امیرعبداللهیان البته به ایرنا گفته که «ما از سفر سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان به تهران استقبال می‌کنیم.»برخی تحلیلگران گمان می‌برند نزدیکی تهران و ریاض می‌تواند بحران عراق را مهار کند. با این حال رفتار غیرمسئولانه عربستان برای مقابله با دولت بغداد، امیدواری‌ها به کنترل رفتار تروریست‌ها را کاهش داده است.در همین رابطه امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی با شبکه العالم گفته است: ما نقش عربستان را در تحولات اخیر منطقه چه در سوریه و چه در عراق سازنده نمی‌دانیم، اما معتقدیم که عربستان به عنوان یک کشور مهم در منطقه می‌تواند نقش سازنده‌ای ایفا کند.

وی افزود: بارها آمادگی خودمان را برای شروع گفت‌وگو درخصوص کمک به بازگشت صلح، ثبات و امنیت به منطقه و مبارزه با تروریسم به مقامات سعودی اعلام کردیم.در مقاطعی در سطوح مختلف با استفاده از فرصت‌ها در حاشیه نشست‌های بین‌المللی یا از مجاری رسمی و دیپلماتیک مطالب و ایده‌های خودمان را رد و بدل کردیم. متاسفانه دوستان و برادران ما در عربستان سعودی بیش از این که علاقه‌مند به گفت‌وگوی جدی و صریح باشند، علاقه‌مند به گفت‌وگوی رسانه‌ای هستند.معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما آنها را به گفت‌وگوی جدی و سازنده و تاثیرگذار دعوت و فکر می‌کنیم که عربستان سعودی به عنوان یک کشور مهم می‌تواند در مبارزه با افراط‌گرایی و در فائق آمدن بر جنگ و درگیری‌های طایفه‌ای در منطقه با جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای مهم در منطقه تعامل سازنده و مثبتی را شروع کند، که نتیجه آن صلح، ثبات و آرامش برای کل منطقه باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیر عبداللهیان با این همه، در پاسخ به برخی خبرهای منتشر شده در سطح رسانه‌ها، تأکید کرد: ما هیچ گفت‌وگویی را درخصوص تحولات اخیر عراق به‌طور مستقیم با مقامات سعودی نداشتیم؛ و هیچ نماینده‌ای را به عربستان سعودی برای گفت‌وگو با مقامات این کشور درخصوص وضع آقای مالکی یا جایگزین‌های وی اعزام نکردیم.این موضوعی است که صرفا به داخل عراق برمی‌گردد و تصمیم داخلی عراق است، اما از هرگونه گفت‌وگو با عربستان سعودی برای حل مشکلات منطقه‌ای و کمک به فائق آمدن بر بحران افراط‌گرایی و درگیری طایفه‌ای در منطقه استقبال می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها