با توجه به شرایط کشور عراق، مسئولان سازمان حج و زیارت تاکید می​کنند مردم از راه زمینی به عتبات نروند

زیارت عتبات عالیات فقط از مسیر هوایی

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که ثبت‌نام از زائران عتبات از دهم تیر آغاز می‌شود، گفت: قیمت‌های جدید حدود 8 تا 10درصد کاهش یافته و کیفیت خدمات ارائه شده به زائران نیز افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۶۹۰۱۱۴

به گزارش جام‌جم، روز گذشته سعید اوحدی در نشستی خبری افزود: با توجه به شرایط کشور عراق، اعزام هوایی زائران در اولویت قرار دارد و با بهبود شرایط، سفرهای زمینی نیز به جریان می‌افتد.این در حالی است که با شروع ثبت‌نام از زائرانی که قصد مسافرت زمینی دارند، ثبت‌نام به‌عمل می‌آید، اما اعزام آنها اولویت دوم سازمان است. اوحدی با بیان این‌که حفظ امنیت زائران اولویت سازمان حج و زیارت است، بیان کرد: باتوجه به شرایط فعلی عراق اعلام کردیم از زائرانی که انصراف دهند، خسارتی دریافت نمی‌شود و اولویت‌شان نیز حفظ خواهد شد.

بهبود خدمات

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این‌که امسال اولین سالی است که با شرکت‌های عراقی قرارداد مستند حقوقی بسته شده است، اظهار کرد: 35 هتل به دلیل کیفیت پایین از گردونه خدمات خارج شدند.

وی با بیان این‌که برای ارائه خدمات بهتر به زائران در کشور عراق با مشکلات ساختاری و فرهنگی روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: گروهی از کارشناسان سازمان برای بازدید از هتل‌ها و مراکز خدماتی به عراق فرستاده شده‌اند تا هتل‌ها را براساس کیفیت خدمات‌ اولویت‌بندی کنند، به این شکل هزینه اعزام زائران نیز با توجه به قیمت هتل‌ها مشخص می‌شود.

اوحدی درباره هزینه سفر به عتبات یادآور شد: سال گذشته هزینه سفر هوایی بین یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و400 هزار تومان بود، اما قیمت کنونی حدود یک میلیون و 113‌هــــزار تا یک میلیون و 312 هزار تومان است.

این در حالی است که سازمان حج و زیارت بسته‌ سفرهای دو و سه روزه نیز پیش‌بینی کرده که هنوز قیمت نهایی آنها مشخص نشده است.

وی درباره حذف امکان سفر دریایی زائران به عتبات عالیات خاطرنشان کرد: این امکان هنوز به صورت کامل حذف نشده است، هدف ما حمایت از زائران است و به همین دلیل هنوز کارشناسان ما روی هزینه سفر دریایی با شرکت کشتیرانی والفجر به تفاهم نرسیده‌‌‌اند. ما پیشنهاد 90 هزار تومان را مطرح کرده‌ایم، اما نظر شرکت کشتیرانی 180 هزار تومان است.

پرونده عمره 93 ـ 92 بسته شد

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که پنجشنبه گذشته آخرین پرواز‌های عمره انجام شد، یادآور شد: به این ترتیب پرونده عمره 93 ـ 92 بسته شد.وی ادامه داد: در عمره گذشته 805 هزار زائر به سرزمین وحی سفر کردند؛ این در حالی است که در عمره 92ـ 91 تعداد زائران 490 هزار نفر بود، به همین دلیل می‌توان گفت اعزام زائران 65 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که مسئولان سازمان حج و زیارت قصد داشتند 830 هزار نفر را به عمره اعزام کنند، اوحدی در این باره گفت: شرایط جوی باعث لغو 11 پرواز زائران شد و 55 ایستگاه پروازی نیز جابه‌جا شدند، علاوه بر این دو هتل نیز در مدینه منوره به دلیل طرح توسعه تخلیه شده و ناچار شدیم هتل تعدادی از زائران را جابه‌جا کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره کیفیت نامناسب خدمات برخی هتل‌ها در مدینه بیان کرد: برای بهتر شدن شرایط 30 درصد هتل‌های مدینه از گردونه ارائه خدمات خارج شده‌اند لذا طبیعی است بخشی از امکانات به صورت طبیعی از بین برود، با این حال امیدواریم سطح کیفی خدمات افزایش پیدا کند.

وی درباره حج تمتع عنوان کرد: بیش از 50 درصد زائران معاینه‌های پزشکی خود را انجام داده و باید دیگر زائران نیز تا نیمه ماه رمضان این کار را انجام دهند.

اوحدی با بیان این‌که در قرارداد‌های اخیر حدود دو میلیون و 500 هزار دلار صرفه‌جویی شده است، ابراز کرد: از محل این صرفه‌جویی امسال به تمام زائران تمتع سه ساک مناسب به ارزش 160 هزار تومان داده می‌شود، چنانچه برخی زائران هزینه ساک‌ها را پرداخت کرده باشند، سازمان هزینه را به آنها بازمی‌گرداند.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره احتمال افزایش سود سپرده زائران یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده، سود سپرده زائران به 17 درصد رسیده است، اما ما به دنبال این هستیم که میزان سود به سپرده زائران نیز مانند سپرده مردم عادی شود، به همین دلیل قرار است در اولین جلسه شورای عالی حج موضوع بررسی و براساس مصوبات، نرخ سود جدید مشخص شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها