سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکرات هسته‌ای وین دشوار اما سازنده بود

ادامه واکنش‌ها به مذاکرات وین 5

یک روز پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5، واکنش‌ها به این گفت‌وگودیروز ادامه داشت و مقامات کشورهای مختلف 1+5، ارزیابی پایتخت‌های خود را در این زمینه اعلام کردند.
کد خبر: ۶۸۶۸۰۳

بر همین اساس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود تأکید کرد دور پنجم مذاکرات راه‌حل جامع ایران و 1+5 در وین سازنده اما دشوار بود.

به گزارش فارس، جن ساکی، اظهار کرد: ما در لحظه مهمی از مذاکرات قرار داریم و باید شکاف‌های زیادی را که داریم کاهش دهیم.وی ادامه داد: تیم ما شب و روز کار می‌کند و ما همچنان بر جدول زمانی بیستم جولای متمرکز هستیم.

هیگ: اختلافات همچنان وجود دارد

وزیر امور خارجه انگلیس هم در واکنش به مذاکرات اخیر ایران و کشورهای 1+5 در وین از پیشرفت در این دور از گفت‌وگوها خبر داد.

به گزارش مهر، ویلیام هیگ با انتشار یادداشتی در صفحه خود در توییتر درباره مذاکرات اخیر ایران و کشورهای 1+5 در وین نوشت: با وجود پیشرفت در روند مذاکرات، همچنان میان کشورها اختلافاتی وجود دارد.در همین حال، رئیس هیأت روسی در مذاکرات هسته‌ای در وین، متن سند نهایی را در نوع خود بی‌نظیر دانست و گفت به‌رغم مشخص نشدن برخی جزئیات این متن، وجود آن بسیار مهم است و امکان توافق بموقع بین ایران و گروه 1+5 کاملا در دسترس است.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری ایتارتاس سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد مقامات مسکو خواستار آن هستند که محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران موقت باشد.

به گفته وی، لازم است تدابیری اندیشیده شود تا در زمان مشخصی اعتماد جامعه جهانی نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شود. در آن زمان دیگر نباید محدودیتی حتی در زمینه استفاده از سانتریفیوژها، در پیشرفت این برنامه و بهره‌مندی ایران از این انرژی در ایران وجود داشته باشد.

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد انجام ملاقات‌های جداگانه برای هماهنگی مواضع بین کشورهای عضو گروه 1+5 در بروکسل پیش از دور آینده مذاکرات با ایران لازم بوده و این مساله روندی عادی است و هیچ ویژگی سیاسی خاصی ندارد.

ریابکوف همچنین اعلام کرد چارچوبی که طرفین در پایان مذاکرات وین در مورد آن توافق کردند، فعلا چندان فراگیر و جامع نبوده و هنوز شامل بخش‌های زیادی است که باید جزئیات آن مشخص شود و مورد توافق قرار بگیرد.

وی افزود: «البته نمی‌توانم قضاوت کنم در آینده اختلاف‌نظرها کاملا برطرف خواهد شد، ولی می‌توان به این مساله امیدوار بود.»

طرف مذاکره‌کننده روسی در وین یادآور شد متنی که روی آن کار شده، بی‌سابقه است و تاکنون هرگز چنین سندی در جهان نوشته نشده است.ریابکوف در خصوص مسائل مورد اختلاف طرفین یادآور شد که مساله آینده فعالیت رآکتور اراک هنوز مورد توافق قرار نگرفته و در این زمینه مسائل سیاسی، بیش از مسائل فنی نقش دارد.وی توضیح داد: «جدای از مسائل فیزیکی، شیمی و مهندسی فنی، در این بین مسائل سیاسی، از جمله بی‌اعتمادی برخی اعضای گروه 1+5 نسبت به ایران و همچنین بی‌اعتمادی مقامات تهران به برخی اعضای 1+5، دلیل حاصل نشدن این توافق است.»

دیپلمات بلند پایه روس در عین حال تاکید کرد که دیپلمات‌های شرکت‌کننده در مذاکرات وین هنوز به سطح توافق لازم نرسیده‌اند که نیاز باشد وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 در روند مذاکرات شرکت کنند.

به گفته وی، طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ابتدا باید کار روی متن سند نهایی را تکمیل کنند سپس مذاکرات در سطح وزرای خارجه ادامه یابد.معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تا جایی که وی اطلاع دارد، تماس‌ها بین طرف‌های ایرانی و آمریکایی در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین صرفا در چارچوب موضوعات این نشست بوده و شامل مشکلات کنونی پیرامون عراق نبوده است.

نیویورک تایمز: درباره اراک و فردو توافقاتی به دست آمده است

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور روز جمعه وارد مرحله سرنوشت ساز شد، این در حالی است که برخی مسائل مهم همچنان حل نشده باقی مانده‌ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم دیوید ای سنگر افزود: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به خبرنگارانی که اخبار مذاکرات وین را پوشش می‌دادند، گفت اکنون زمان آن رسیده است که آمریکا و متحدانش دیدگاهی واقع بینانه اتخاذ کنند و بپذیرند ایران در سال‌های آینده مقدار چشمگیری سوخت هسته‌ای تولید خواهد کرد.

نیویورک تایمز نوشت: البته هر دو طرف اشاره‌هایی به برخی پیشرفت‌ها داشته‌اند. هم ظریف و هم شرمن آنچه را که مشاوران نخستین پیش نویس احتمالی توافق‌نامه نهایی توصیف می‌کنند، با خود به خانه می‌برند. محتوای این پیش‌نویس افشا نشده است اما مشاوران می‌گویند بسیاری از سخت‌ترین مسائل از جمله میزان تولید اورانیوم غنی شده در ایران همچنان در پرانتز قرار دارد و این یعنی توافقی حاصل نشده است.نویسنده در ادامه با بیان این که مدت تعیین شده در توافق‌نامه موقت برای دستیابی به توافق‌نامه جامع که بیستم جولای پایان می‌یابد، قابل تمدید است، نوشت: اما احتمالا حتی مذاکره در مورد تمدید این ضرب الاجل هم مشکل ساز خواهد بود. برخی اعضای کنگره هم‌اکنون به دنبال تصویب تحریم‌های جدید بر ضد ایران هستند، اقدامی که کاخ سفید معتقد است احتمال دستیابی به توافق را تضعیف می‌کند.

نیویورک تایمز نوشت: در چند هفته اخیر دو طرف در مورد رآکتور آب سنگین اراک به تفاهم احتمالی دست یافته‌اند. گزارش‌هایی هم وجود دارد که از توافق احتمالی در مورد تاسیسات فردو خبر می‌دهد. اما ایران همچنان اصرار دارد باید در تولید سوخت رآکتور بوشهر که اکنون با سوخت ارسالی روسیه کار می‌کند، به خودکفایی برسد. ایران همچنین می‌خواهد توانایی تولید سوخت برای رآکتورهایی که هنوز ساخت آنها را آغاز نکرده است، گسترش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها