امروز 29 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 21 شعبان 1435 هجری و 19 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۵۹۳۹
29 خرداد، درگذشت دکتر علی شریعتی

هجری شمسی

29 خرداد 1288

سردار اسعد بختیاری‌، با یک هزار سوار و یک دستگاه توپ به قصد تصرف تهران‌، اصفهان را ترک کرد.

29 خرداد 1297

کابینه جدید نجفقلی خان صمصام السلطنه بختیاری تشکیل شد.

29 خرداد 1330

دولت دکتر محمد مصدق از شرکت نفت ایران و انگلیس خلع ید کرد.

29 خرداد 1332

طرح عملیاتی برانداری دکتر محمد مصدق نخست وزیر برای تصویب نهایی در اختیار رئیس سازمان سیا ، رئیس سازمان اینتلیجنس سرویس ، وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت امور خارجه انگلستان قرار گرفت .

29 خرداد 1356

دکتر علی شریعتی نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی در لندن درگذشت‌. وی در سال 1312 شمسی در شهرستان مزینان در استان خراسان متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه، راهی پاریس شد و در آنجا موفق به اخذ دکترای جامعه ‏شناسی شد. او در ضمن تحصیل در فرانسه، جهت آزادی کشور مسلمان‏نشین الجزایر نیز کوشش‏های چشمگیری داشت. دکتر در سال 1343 به ایران بازگشت و بلافاصله به خاطر مبارزاتی که علیه رژیم ستم‏شاهی انجام داده بود دستگیر و روانه زندان شد. پس از آزادی از زندان ضمن اشتغال به تدریس، به سخنرانی‏های روشنگرانه همت گماشت. در این زمان، شریعتی مبارزات خود را با برگزاری جلسات سخنرانی و بحث، در حسینیه ارشاد تهران ادامه داد. او در کنار استادان و متفکرانی نظیر استاد شهید مرتضی مطهری و باهنر، حسینیه ارشاد را به پایگاهی جهت تغذیه فکری نسل جوان تبدیل کردند. وی محققی فعال به شمار می‏رفت، به طوری که در طول زندگی کوتاه خود، بیش از 200 اثر به صورت کتاب، جزوه و مجموعه نوار سخنرانی از خود به جای گذاشت. فعالیت‏های فرهنگی دکتر شریعتی، سبب دستگیری مجدد او شد و پس از آزادی، در تاریخ 16 اردیبهشت 1356 به لندن مسافرت کرد و در 29 خرداد درگذشت.

29 خرداد 1377

آیت‏ اللَّه میرزا علی غروی تبریزی توسط نیروهای بعثی عراق در کربلا به شهادت رسید. وی در سال 1309 ش (1349 ق) در تبریز به دنیا آمد. وی علی رغم از دست دادن پدر در طفولیت، در چهارده سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. آیت‏اللَّه غروی پس از پنج سال اقامت در قم، جهت اخذ دانش بیشتر و ارتباط با باب علم، رهسپار نجف شد و از استادانی همچون آیت‏ اللَّه سید ابوالقاسم خویی و میرزا باقر زنجانی بهره برد. او در عین تحصیل، به تدریس نیز می‏پرداخت و پس از چندی، حوزه مستقلی برای تدریس خارج تأسیس کرد. آیت‏اللَّه غروی دارای بیانی روشن و قلمی گویا بود و سخت‏ترین و سنگین‏ترین مطالب فقهی را با روشن‏ترین عبارات تبیین می‏کرد. از این فقیه برجسته آثار متعددی بر جای مانده است که التَّنْقیح در دوازده جلد شامل تقریر درس آیت ‏اللَّه خویی، شرح استدلالی مکاسب، رساله‏ای در قاعده طهارت و رساله‏ای در قاعده قضا از آن جمله است. سرانجام این عالم بزرگوار در حالی که کمتر از دو ماه از شهادت آیت‏اللَّه شیخ مرتضی بروجردی توسط نیروهای بعثی عراق می‏گذشت در 29 خرداد 1377 برابر با 24 صفر 1419 ق در حالی که از زیارت حرم امام حسین(ع) مراجعت می کرد، ترور شد و به همراه جمعی از یاران، در 68 سالگی به فیض شهادت نائل آمد.

هجری قمری

21 شعبان 465

4 سلطنت جلال‏ الدین ملکشاه سلجوقی پس از قتل پدرش آلپ ارسلان آغاز شد. وی تنها هجده سال سن داشت که به پادشاهی رسید. وی پس از بیست سال، در سن سی و هفت سالگی درگذشت. ممالک تحت سلطه ملکشاه، به‌‌‌‌‌‌‌قدری گسترده است که با قلمرو عباسیان در آغاز خلافتشان قابل قیاس است.

میلادی

19 ژوئن 1965

سرهنگ بومدین علیه دولت احمد بن بلا رئیس جمهور الجزایر کودتا کرد. پس از استقلال الجزایر از فرانسه، احمد بن بلا مبارز انقلابی این کشور در سپتامبر 1962م به نخست‏وزیری و سپس به ریاست جمهوری الجزایر رسید. بن بلا، حکومتش را با کودتا علیه بن یوسف بن خلده که چند ماه پس از استقلال کشور حکومت کرده بود، آغاز کرد. در این کودتا وی از حمایت چریک‏های سازمان یافته در ارتش سی هزار نفری، تحت فرمان هواری بومدین برخوردار بود. اما بن بلا سه سال بعد، خود قربانی کودتا شد. در 19 ژوئن 1965 سرهنگ بومدیَن، وزیر دفاع بن بلا، با یک کودتای نظامی، رئیس جمهور الجزایر را ساقط کرد و خود زمام امور را در دست گرفت. احمد بن بلا رئیس جمهور نیز تا زمان مرگ بومدین در سال 1978م در زندان به سر برد و سرانجام در سال 1982م در زمان حکومت شاذلی بن جدید پس از هفده سال، از زندان آزاد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها