امیر کویت امروز در رأس هیاتی وارد تهران می‌شود. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که دو کشور دارای روابطی قدیمی هستند لذا سفر امیر کویت اقدامی برای تقویت این روابط است نه آغاز راه.
کد خبر: ۶۷۹۶۲۵
سفر امیر کویت به ایران

نکته قابل توجه در باب این سفر تحرکات محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی برای پنهان‌سازی ابعاد اصلی این سفر و برجسته‌سازی نکات حاشیه‌ای است. آنچه محافل رسانه‌ای غربی مورد تاکید قرار داده‌اند،در ابعادی همچون تاکید به احتمال میانجی‌گری کویت میان ایران و عربستان، محور بودن تحولات عراق و سوریه در مذاکرات ایران و کویت، تأکید بر برخی اختلافات و تفاوت دیدگاه‌های دو کشور در باب مناطق مرزی، نفتی و ... است.

این ادعاها در حالی مطرح شده که در ورای آن یک اصل مشهود است و آن تلاش غرب برای کمرنگ‌سازی جایگاه منطقه‌ای ایران و نیز نگاه اعتماد‌آمیز کشورهای همسایه به ایران است. آنچه در سفر امیر کویت و سایر مقامات کشورهای عربی به منطقه مشاهده می‌شود آگاهی بیشتر این کشورها از واهی بودن پروژه ایران هراسی غرب و لزوم همگرایی با ایران برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه است. اذعان کشورهای منطقه به ظرفیت‌های ایران و همگرایی آنها برای برخورداری از این ظرفیت‌ها اصلی مهم است که غرب برای حفظ منافع منطقه‌ای خود به دنبال اهمیت‌زدایی از آن است.

در این میان یک نکته مهم دیده می‌شود و آن تلاش غرب برای القاء واژگانی نظیر سفر تاریخی امیر کویت به ایران است. محور این ادعا را نیز القاء تصور انزوای منطقه‌ای ایران و آغاز کاهش این انزوا پس از مذاکرات ایران و 1+5 تشکیل می‌دهد، رسانه‌های غربی همزمان از عناوینی همچون استقبال آمریکا از همگرایی کشورهای عربی به ایران و حتی، خواست واشنگتن برای اجرای این نزدیکی به دلیل کاهش تنشها میان ایران و غرب در لوای مذاکرات 1+5 استفاده می‌کنند.

آنها با این ادعاها برآنند تا چنان القاء سازند که رویکرد کشورهای منطقه به ایران نه به دلیل ظرفیت‌های ایران بلکه به دلیل مذاکرات و نقش آمریکا در این رویکردها است. این رفتار غرب را می‌توان ادامه سناریوی زمینه‌سازی برای سوق دادن ایران به امتیاز‌دهی در مذاکرات آتی هسته‌ای به بهانه امتیازات منطقه‌ای غرب به ایران می‌باشد.

آنها برآنند تا به ملت ایران چنان القاء سازند که رویکرد به سازش هسته‌ای برابر با به اصطلاح رسیدن به جایگاه منطقه‌ای است تا به زعم خود تیم هسته‌ای را از پشتوانه مقاومت مردمی محروم سازند. حال آنکه بررسی روند تحولات منطقه نشان می‌دهد که دستاوردهای مقاومت ایران در برابر زیاده‌خواهی غرب و آشکار‌تر شدن ناکامی آمریکا در منطقه زمینه‌ساز گرایش کشورها به ایران گردیده که سفر امیر کویت به تهران نمودی از این مسئله است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها