آموزش پخت یک غذای خوشمزه

طرز تهیه «شکر پلو»

مواد لازم: ٣ تا و نصفی لیوان برنج|٢ لیوان شکر (این مقدار تقریبی است)|١ قاشق چایخوری زردچوبه|١ لیوان و نصفه آب سرد|کمی زعفران|٢ قاشق سوپخوری نمک درشت|٢ قاشق سوپ پخوری خلال نارنگی|١ قاشق سوپخوری شکر|روغن به مقدار کافی.
کد خبر: ۶۷۷۷۹۸

جام جم سرا:

● ظروف و وسایل لازم:

یک قابلمه تقریبا ٢ و یکی ٥ تا ۶ لیتری، آبکش، یک ظرف بزرگ

● طرز تهیه:

شکر را با آب مخلوط می‌کنیم می‌گذاریم چند جوش بخورد تا شکر خوب آب شود زعفران را به آن می‌افزایم، آنرا کنار می‌گذاریم.
آب را در قابلمه می‌ریزیم و می‌گذاریم بجوشد وقتی جوشید برنج را که قبلا گذاشته‌ایم خیس بخورد آبش را خالی می‌کنیم و برنج را می‌ریزیم داخل آب جوشان
یک قاشق چایخوری زردچوبه و دو قاشق سوپ‌خوری نمک درشت را به آن می‌افزایم و برای مدت چند دقیقه می‌جوشانیم (مدت جوشاندن برنج بستگی به نوع آن دارد)
دقت کنید دانه‌های برنج له نشوند.
وقتی برنج آماده شد آنرا در آبکش می‌ریزیم و آب سرد روی آن می‌ریزیم تا روند پختن متوقف شود.
قابلمه را روی آتش متوسط می‌گذاریم و کف قابلمه را روغن می‌ریزیم و برنج را در آن می‌ریزیم
در قابلمه برنج را با دمکنی می‌بندیم البته باید حرارت اجاق را کم کنید
برنج را برای مدت ٢٠ دقیقه تا نیم ساعت دم می‌کنیم تا بخار در آن جمع شود.
حالا برنج را از روی آتش بر می‌داریم آب کش را در ظرفی قرار می‌دهیم و برنج را با کفگیر کم کم می‌ریزیم داخل آبکش و مخلوط آب شکر را کم کم روی آن می‌ریزیم تا مخلوط شود بعد از اینکه همه برنج داخل آبکش قرار گرفت قابلمه را دوباره روی آتش می‌گذاریم شعله را کم می‌کنیم و برنج را که در داخل آبکش است با کفگیر به داخل قابلمه برمی‌گردانیم در آخر هم باقی مانده آب شکر را که در ته ظرف جمع شده روی برنج می‌پاشیم
حالا سر قابلمه را دوباره با دمکُنی می‌بنیدم و شعله را کم می‌کنیم و آنرا دم می‌کنیم. معمولا ٤٥ دقیقه برای این مرحله کافی است.
برای تزئین شکر پلو از خلال نارنگی و پسته استفاده می‌کنیم. خلال نارنگی باید قبل از استفاده شیرین شود و روش شیرین کردن آن هم جوشاندن خلال‌ها است جوشاندن را باید چند بار تکرار کرد و هر بار آب آنرا عوض کرد بعد از هر بار جوش دادن خلال‌ها را مزه کنید تا مطمئن شوید که تلخ نیستند این کار را تا تکمیل کار ادامه دهید


بعد خلال‌ها را در آبکش بریزید تا آب آن خوب خارج شود (اگر حوصله شیرین کردن خلال نارنگی را ندارید می‌توانید از خلال نارنگی آماده شده استفاده کنید).
کمی روغن را داغ کنید و خلال ها را در آن بریزید و یکی دو چرخ بدهید. زیاد نباید سرخ شود در غیر این صورت می‌سوزد و تلخ می‌شود. یک قاشق شکر روی آن بریزید و هم بزنید تا شکر آب شود حالا آنرا همراه با خلال پسته برای تزئین روی شکر پلو بریزید.

توضیح: مقدار شکر را تقریبی نوشتیم چون شکر در مناطق مختلف غلظت متفاوتی دارد: بعضی شیرین تر از دیگری است؛ و علاوه بر این طبع و باب میل افراد نیز متفاوت است.
برای اینکه عیار شکر را بدست بیاورید بهتر است شکر پلو را یک بار با شکر کم تهیه کنید و اگر شیرینی آن کم بود
برای مرتبه های بعد آن را تنظیم کنید در هر صورت بهتر است شیرینی آن کمتر باشد تا زیاد شیرین شود.(کاچیلافود)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رها
Germany
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
۰
۰
عالی بود،توضیحات كامل و مو ب مو
ممنون
فتانه
-
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
۰
۰
توضیحات كامل و عالی بود
سپاسگزارم

نیازمندی ها