سرمقاله همشهری درباره رفتار تهیه کنندگان برنامه سمت خدا

سمت کجا؟

مدیر مسئول روزنامه همشهری در سرمقاله امروز خود رفتار مجری و کارشناس برنامه "سمت خدا" را مورد انتقاد قرار داد.متن کامل این مقاله را می خوانیم.
کد خبر: ۶۷۳۵۴۰
سمت کجا؟

ظهر روز دوشنبه گذشته در حال تماشای برنامه سمت خدا از شبکه۳ سیما بودم که اتفاق عجیبی رخ داد.

مجری برای همیشه خداحافظی کرد و کارشناس برنامه از تنشی پرده برداشت که میان مجری و تهیه‌کننده و مدیران شبکه3 سیما وجود دارد و سخنانی را روی آنتن زنده گفت که بسیار عجیب بود ازجمله اینکه صداوسیما را تهدید کرد که اگر این برنامه با این مجری و تهیه‌کننده ادامه پیدا نکند نه‌تنها او دیگر به این برنامه نمی‌آید بلکه دیگر کارشناسان هم این برنامه را تحریم خواهند کرد و برای تجدیدنظر در این تصمیم هم تا جمعه مهلت داد! ایشان از مقام معظم رهبری و مراجع و دیگر مسئولان هم برای رفع این مشکل استمداد کرد!

این برای بار نخست نیست که برخی مجریان و شخصیت‌هایی که از طریق آنتن زنده شهرت یافتند در برخی برنامه‌های پربیننده از طریق آنتن زنده سرنوشت کاری خود و قراردادشان را با مخاطبان میلیونی در‌میان می‌گذارند. بنده دراین نوشتار قصد ندارم در این موضوع اخیر به دعوای تهیه‌کننده و صداوسیما وارد شوم قطعا انتخاب تهیه‌کننده از اختیارات مدیر گروه و شبکه است و مثل هر عزل و انتخاب دیگری ممکن است اشتباهی هم در این مورد صورت گرفته باشد اما حتی بر فرض برکناری اشتباه تهیه‌کننده و یا لغو قرارداد تولید یک برنامه، نباید افراد به‌خودشان اجازه بدهند از آنتن برنامه زنده اینگونه استفاده کنند. به مردم چه‌ربطی دارد که چه‌کسی تهیه‌کننده این برنامه است؟! و چرا قرارداد با او لغو شده یا تمدید نمی‌شود؟! حتما می‌توان به آن تصمیم انتقاد کرد و حتی به مرجعی تظلم‌خواهی کرد اما نه در برنامه زنده و برای مخاطبانی که اتفاقا قرار است به سمت خدا هدایت شوند! اگر باب این استفاده از آنتن زنده باز شود دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. وقتی در این برنامه با موضوع معارفی و دینی چنین اتفاقی می‌افتد چه توقعی می‌توان از دیگر برنامه‌های زنده داشت و با این حساب، صداوسیما هم باید فکر تغییر و عدم‌تمدید قــرارداد بـا تهیه‌کنندگانش را فراموش کند چون بلافاصله در آنتن زنده بانگ برمی‌آید که...

نکته قابل توجه دیگر استمدادطلبی کارشناس این برنامه از رهبری و مراجع و غیره بود. کارشناس‌گرامی! اگر قرار باشد برای تنش بین تهیه‌کننده و مدیر گروه یک شبکه هم رهبری ورود پیدا کند که پس حتما باید برای معضلات درون یک وزارتخانه هم رهبری ورود پیدا کند و به طریق اولی دیگر مسئولان هم متوقع هستند که به اختلاف جزئی آنها هم رهبری وارد شود و کلا امور این مملکت را باید رها کرد تا رهبری وارد شوند!

واقعا وقتی مخاطب عادی این سخنان را می‌شنود چه برداشتی می‌کند؟ حق ندارد از خودش بپرسد که اینها در این برنامه قرار بود به اختلافات و مشکلات ما بپردازند و آنها را حل کنند حالا یک نفر باید بیاید و اختلافات خودشان را حل کند.حق ندارد با خودش بگوید مگر کارشناسان مذهبی یک صنف تجاری هستند که قرار است به این صنف اعلام شود تا این برنامه را تحریم کنند؟

حق ندارد از خودش بپرسد مگر تا حالا این کارشناس مذهبی صرفا به خاطر وجود آقای الف و ب می‌آمد که حالا می‌گوید اگر آقای الف و ب نباشند او به سؤالات مردم پاسخ نخواهد داد و به این برنامه نمی‌آید؟!
و خلاصه اینکه حق ندارد از خودش بپرسد این برنامه به کدام سمت‌وسو می‌رود؟

مهدی ذاکری:مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۰
البته نمی توان یكطرفه قضاوت كرد باید دید كه اصل ماجرا چه بوده است. ولی در مجموع چنین رفتار و گفتاری از مجری و كارشناس برنامه سمت خدا به هیچ وجه پسندیده نبود. اگر جنابعالی و دیگران حقیقتا برای رضای خدا و بهره گیری مردم از معارف ناب اهل بیت به صحنه تلویزیون قدم نهاده اید نباید به خاطر یك عزل و نصب ساده این چنین هیاهو به راه بیندازید و كل مجموعه صدا و سیما را زیر سوال ببرید و از این و آن استمداد بطلبید و مظلوم نمایی كنید و صدا و سیما را تهدید كنید كه دیگر در این برنامه حاضر نمی شویم تا خواسته ما براورده شود. واقعا این حركات زیبنده برنامه ای كه دیگران را به سمت خدا هدایت می كند و خود به سمت دیگری می رود نیست. بنده با اینكه دوست نداشتم روند قبلی برنامه تغییر كند ولی با شنیدن این موضوع، قدری از اعتمادم نسبت به نیت واقعی دست اندركاران برنامه كاسته شد. والسلام علی من اتبع الهدی
عیسی بهشتی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۰
با سلام :
عزیزان مسئول و تصمیم گیرنده مخاطبان را در معرض هجمه قرار ندهید با رفتارهای ناپخته نتیجه این كشمكش ها شنیدن حداقل این جملات خواهد بود كه : بفرمائید این هم راهنمایان شما بسمت خدا
ایشان خود نیاز به راهنمایی دارند تا راه را گم نكنند !

ضمن قدر دانی از زحمات همه عوامل برنامه خواهشمند است بخاطر بسپارید كه كار برای خدا تحت هر نام ولوگویی ارزنده است والسلام علی من اطبع الهدی .
س
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۰
این كار آقای كارشناس به شما چه ربطی دارد؟ همشهری
مهندس شاهی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
۰
۰
جناب ذاكری سمت خدا با عوامل فعلیش سمت خداست بدون شریعتی و ... میشود سمت كجا!!! عینهو 90 كه بدون عادل معلوم نیست 10 هم باشد .
طه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
۰
۰
اتفاقا درست ترین كار ممكن بود اگر چه نباید این اتفاق می افتاد اما این برنامه با دیگر برنامه ها متفاوت بود.برنامه ای مردمی كه در این عصر شلوغ و پر هیاهو به كمك زندگی مردم آمده تا هدایتگر شود و درست به همین علت باید در نگهداری روال برنامه دقت شود.
با آمدن مجری به برنامه از یك سو بدبینی مردم به مسئولین سیما كاسته شد و از سوی دیگر این ماجرا تلنگری بود به مسئوین نظام كه بدانند دین هنوز هم برای مردم در اولویت است

نیازمندی ها