تشخیص سرطان حنجره به ‌کمک ‌بینی ‌الکترونیک

محققان دانشگاه کارلوس خوان‌ری و بیمارستان الکورون مادرید مواد فرار موجود در بازدم 11 فرد مبتلا به سرطان حنجره را با نمونه بازدم 20 فرد سالم مقایسه کردند و نتایج حاکی از آن بود که غلظت مولکول‌های خاص و به طور عمده اتانول و دو بوتانول در نمونه بازدم افراد مبتلا به سرطان بیشتر دیده می‌شود ، بنابراین می‌توان این دو ترکیب را نشانه‌های بالقوه وجود سرطان حنجره قلمداد کرد.
کد خبر: ۶۷۰۲۳۶

بازدم انسان شامل هزاران ترکیب آلی فرار است و برخی از آنها را می‌توان به عنوان نشانگرهای زیستی غیرتهاجمی برای انواع مختلفی از سرطان‌های سر و گردن و همچنین سرطان حنجره تلقی کرد. این آزمایش روی 31 نفر که شامل 20 فرد سالم که نیمی از آنها سیگاری بودند و 11 فرد مبتلا به سرطان حنجره که در مراحل مختلف بیماری بوده و تحت درمان در بیمارستان الکورون بودند، انجام شد.

نتایج این تحقیق نشان می‌داد بازدم افراد بیماری که در مرحله پیشرفته‌تری از بیماری قرار دارند حاوی غلظت‌های مختلفی از هفت ترکیب تحت آزمایش در مقایسه با افراد سالم بود.

در ترسیم این ترکیبات وجود اتانول و دو بوتانول بخصوص در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته در بیشینه‌ترین حالت قرار داشت ، بنابراین می‌توان این دو ترکیب را به عنوان نشانگرهای بالقوه سرطان حنجره به حساب آورد.

رافائل گارسیا، استاد مهندسی شیمی دانشگاه کارلوس خوان‌ری می‌گوید: در حال حاضر هنوز یک مطالعه مقدماتی انجام شده و نمونه‌های گسترده‌تری برای اثبات این ادعا باید به دست آید. اما همین هم یک گام در مسیر درست است و می‌توان گفت با توجه به شناسایی نشانگرهای زیستی نه‌تنها برای این نوع سرطان، بلکه برای دیگر سرطان‌های شایع‌تر و جدی‌تر مانند سرطان ریه که تشخیص زودهنگام نقش کلیدی در درمان آنها دارد، ابزار شناسایی مناسبی یافته‌ایم.

در بخشی از آزمایش، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند پس از هشت ساعت روزه‌داری در کیسه‌های پلاستیکی مخصوص بازدم داشته باشند. به این ترتیب هیچ نقشی از پسمانده‌های غذاها یا نوشیدنی‌ها در این بازدم وجود نداشت. در مرحله بعد نمونه‌ها توسط روش ریز استخراج فاز جامد (فرآیند کروماتوگرافی گاز و طیف‌سنجی جرمی) مورد بررسی قرار گرفت.

محققان به این روش می‌توانند مقادیر بسیار کمی از نمونه را از یکدیگر جدا کرده و تشخیص دهند. غلظت نمونه‌ها حول و حوش یا کمی بالاتر از محدوده تشخیص تجهیزات یعنی 40PPB (واحد سنجش غلظت معادل یک بخش در میلیون) بود.

رافائل گارسیا می‌گوید: هدف نهایی از این تحقیق تولید یک بینی الکترونیک است که می‌توان از آن برای تشخیص زودهنگام انواع بیماری‌هایی از این دست در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها استفاده کرد. تیم محققان اسپانیایی همراه متخصصانی از دیگر کشورهای جهان سخت در تلاشند حسگرهایی را که قادر به تشخیص بیماری‌ها از طریق آنالیز بازدم هستند، بسازند.

در حال حاضر، سرطان سر و گردن بین 5 تا 10 درصد از تومورهای بدخیم در اسپانیا را تشکیل می‌دهد. هر سال نزدیک به نیم میلیون مورد جدید مبتلا به این نوع بیماری‌ها در سراسر جهان شناسایی شده و به طور عمده 90 درصد مصرف‌کنندگان الکل و تنباکو احتمال ابتلا به سرطان حنجره دارند. همچنین در این مطالعه چهار نشانگر دیگر مانند بنزن و فوفورال که در تنفس افراد سیگاری موجود بود، کشف شد.

منبع: medicalxpress

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها