3000 دستگاه اتوبوس گازسوز به دلیل نبود امکانات تست تخصصی، مثل بمب ساعتی در شهر تردد می‌کنند

تصادف اتوبوس بزرگراه، موضوع دیروز شورای شهر

حادثه تلخ تصادف اتوبوس درون‌شهری خط چیتگر ـ شریعتی که صبح دوشنبه اتفاق افتاد هرچند منجر به بازداشت راننده و انحلال شرکت خصوصی اتوبوسرانی شد، اما اعضای شورای شهر تهران را بر آن داشت که در جلسه روز گذشته خود از معاون حمل‌ونقل و ترافیک و مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی درباره این حادثه توضیح بخواهند.
کد خبر: ۶۶۸۶۶۰

براساس آخرین اخبار و بررسی‌های به‌عمل آمده و همچنین گفته‌های شاهدان، سرعت زیاد راننده اتوبوس و ناتوانی وی در کنترل آن و برخورد با گاردریل حاشیه بزرگراه باعث وقوع این فاجعه شده است، اما جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه روز گذشته شورا ابعاد تازه‌ای از حادثه را برای اعضای شورا و خبرنگاران بازگو کرد.

در جلسه روز گذشته شورا که با 9 اردیبهشت روز شوراها نیز همزمان شده بود، اعضای شورا نکاتی را پیرامون جایگاه فعلی شوراها و ضرورت توجه دولت به نهاد شوراها و بازنگری در قوانین شورا و به روز کردن آنها بازگو کردند، اما خواسته یا ناخواسته این جلسه بیشتر تحت تاثیر گزارش مسئولان شهرداری از حادثه تصادف اتوبوس قرار گرفت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هنگام ارائه گزارشی درباره حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد، نقایص ایمنی و ناامن بودن شیشه‌های اتوبوس را باعث بروز این فاجعه دانست.

به گزارش فارس، تشکری هاشمی به‌عنوان یکی از مسئولان شهرداری که برای ارائه توضیح به جلسه روز گذشته شورای شهر دعوت شده بود درباره اقداماتی که از لحظه وقوع حادثه تا صبح سه‌شنبه برای مجروحان حادثه انجام شده است، توضیح داد‌: به‌محض اطلاع از حادثه با دستور شهردار تهران تیمی متشکل از معاون حمل‌ونقل، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی،‌ شرکت شهر سالم با 11 آمبولانس، مدیرکل دفتر شهردار و مجموعه خدمات شهری در محل حاضر شدند، همچنین آتش‌نشانی و اورژانس نیز با خودروهای سواری، اتوبوس، امداد هوایی، راهنمایی و رانندگی و پلیس انتظامی بموقع در محل حاضر شدند.

تشکری هاشمی افزود: در مجموع 24 نفر از مسافران به بیمارستان‌ها منتقل شدند، 19 نفر بستری شدند و تا صبح سه‌شنبه 11 نفر در بیمارستان مدائن و چند بیمارستان دیگر همچنان بستری بوده‌اند. وی با بیان این‌که از بین این افراد، یک نفر نیاز به جراحی صورت داشت و بقیه تحت کنترل‌های پزشکی هستند، افزود: برای ادامه درمان شرکت شهر سالم در بیمارستان‌ها حضور دارد و تمام مراحل درمانی تا رفع صدمات جسمی و روحی کار را دنبال می‌کند و امیدواریم پیگیری‌های صورت گرفته بتواند سلامت جسمانی این عزیزان را به آنها بازگرداند.

شرح حادثه از زبان راننده اتوبوس

براساس ادعای راننده که خود هم مجروح است و از شب وقوع حادثه تاکنون نیز در بازداشت به سر می‌برد و همچنین اظهارات شاهدان، گفته شده که یک خودروی سواری پژو که در مسیر کندروی آزادگان شمال به جنوب حرکت می‌کرده و قصد ورود به حکیم ـ شرق را داشته به طور ناگهانی ترمز می‌کند و تغییر مسیر ناگهانی می‌دهد، راننده اتوبوس نیز اقدام به مانور می‌کند تا بتواند از این خودرو رد شود، اما در این لحظه تعادل اتوبوس کم می‌شود و با گاردریل رمپ خروجی برخورد می‌کند.این روایت ماجرا از زبان راننده اتوبوس به نقل از تشکری هاشمی بود. معاون شهردار ادامه می‌دهد: به محض برخورد اتوبوس با گاردریل، بخشی از گاردریل خمیده می‌شود و اتوبوس با لبه جدول برخورد می‌کند و روی شانه چپ خود سمت راننده می‌خوابد و چند متری از محل واژگونی روی فضای سبز سر می‌خورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شدت تصادف به حدی نبود که چنین فاجعه‌ای را به بار بیاورد و این مساله‌ای بود که ذهن کارشناسان تصادفات را به خود مشغول کرد که ببینند چرا ابعاد حادثه تا این حد زیاد بوده است.

باز هم پای اسکانیا وسط است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در این حادثه هرچند راننده دارای گواهی سلامت جسمانی، فاقد سوء‌پیشینه و اعتیاد و سابقه تخلف بود، به هر حال ما با وی برخورد کردیم و شرکت هم تعلیق شد، گرچه متاسفانه کسانی که زمینه بروز حادثه را ایجاد می‌کنند، بسیاری از اوقات در صحنه حادثه حضور ندارند و صحنه را ترک می‌کنند.

معاون حمل‌ونقل شهرداری به وضع فنی اتوبوس‌های اسکانیا هم اشاره می‌کند، در حالی که معتقد است مشکلات فنی این اتوبوس‌ها در رقم زدن این فاجعه و بالا بردن شدت آن بی‌تاثیر نبوده است.

وی افزود: ما از کارشناسان دانشگاه و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و متخصصان دیگر دعوت کرده‌ایم که حادثه را بررسی کارشناسی کنند، اما در بررسی سوابق خود دیدیم که شیشه‌های جلوی این اتوبوس‌ها به دفعات بدون تصادف ترک خورده یا از جا بیرون می‌آمد، شیشه‌های دو طرف اتوبوس هم فراوان از جای خود در می‌رود و بدون داشتن نوار دور شیشه از بدنه اتوبوس جدا می‌شود.

به گفته وی، نکته دیگر که رانندگان گزارش داده‌اند، جانمایی نامناسب استقرار باتری‌ها بوده که باتری‌ها و تابلوی برق در کنار همدیگر و زیر پای راننده است که یک پتانسیل بالای الکتریکی در کنار شبکه برق، زمینه‌ساز حادثه می‌شود و در این حادثه نیز قسمت برخورد کرده با گاردریل، فقط قسمت آسیب دیده خودروست که باتری‌ها از آن قسمت به بیرون پرتاب شده است که خوشبختانه این اتفاق مانع آتش‌سوزی شد.

تشکری هاشمی افزود: حتی چرخ و زه اتوبوس هم به مانعی برخورد نکرده که تصادف چنین شدید شده باشد، اما هیچ شیشه سالمی در بدنه اتوبوس وجود ندارد، حتی شیشه‌های تهویه در سقف اتوبوس و ستون‌ها هم آسیب دیده است. علت هم این است که شیشه به طور صحیح با بدنه و سقف مونتاژ نشده و اتصالات شیشه در مونتاژ ضعیف است؛ به همین دلیل بیرون‌زدگی شیشه‌های جلو و نداشتن نوار مناسب دور شیشه و اتصالات نامناسب شیشه‌های جانبی باعث شده که پس از برخورد، شیشه‌ها شکسته و مسافران به بیرون پرتاب شوند و پس از واژگونی اتوبوس در زیر اتوبوس قرار گیرند.

قبلا اعلام خطر کرده بودیم

مسئولان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری می‌گویند نامه‌های متعددی از جمله در اردیبهشت 87 از طرف معاونت فنی شرکت واحد به مدیریت شرکت نوشته شده که ایرادات فنی اتوبوس‌ها در آن ذکر شده و حتی بارها نسبت به ایمنی اتوبوس‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. تشکری تاکید کرد: حدود 3000 دستگاه اتوبوس گازسوز در تهران داریم که سیستم این اتوبوس‌ها بعد از 3 سال باید تست هیدرواستاتیک شود و مورد بازنگری کلی قرار گیرد و تا زمان انجام تست، اتوبوس اجازه سرویس‌رسانی ندارد. اگر هر یک از این مخزن‌های هفتگانه اتوبوس منفجر شود، مانند یک بمب عمل می‌کند و انفجار آن بسیار مهیب است، اما شرکتی برای انجام این نوع تست‌های تخصصی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: ما ابایی از پرداخت هزینه انجام این تست‌ها نداریم، اما تخصص لازم برای این کار وجود ندارد، همچنین بیش‌از 2000 اتوبوس فرسوده داریم که بیش از ده سال کار کرده‌اند.

در ادامه گفته‌های معاون شهردار تهران، احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تاکید کرد: متأسفانه در این حادثه هشت نفر از شهروندان که شش خانم و یک دختر سیزده ساله بود، جانشان را از دست دادند که‌ای کاش امروز در شورا و شهرداری عزای عمومی اعلام می‌کردیم.

وی تصریح کرد: قطعا اگر یکی از این فوت‌شدگان بستگان ما بود حال و هوای امروز شورا به گونه دیگری بود و ما باید قبل از بروز این اتفاقات پیشگیری کنیم. وی تاکید کرد: موضوعی که در اینجا مطرح است بی‌مبالاتی شرکت سازنده اتوبوس بوده است، به طوری که این شرکت در سال‌های اخیر با تولیدات خود اتفاقات زیادی را برای تهران و دیگر شهرها رقم زده است و تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست داده‌اند.

دنیامالی پیشنهاد داد شورا مصوبه‌ای را برای تسلی بازماندگان و کمک به آسیب‌دیدگان در دستور کار خود قرار دهد.

اسکانیا و استاندارد پاسخگو باشند

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز در ادامه خاطرنشان کرد: اتوبوس واژگون شده از آن دست اتوبوس‌هایی است که شرکت اسکانیا تولید می‌کند و در واقع باید شرکت اسکانیا و سازمان استاندارد پاسخگو باشند.

الهه راستگو به برخی از پرسش‌ها از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:‌ مهم‌ترین پرسش این است که اگر این اتوبوس‌ها این‌قدر دارای نقایص فنی است پس چرا شهرداری از آنها استفاده می‌کند؟ برای جلوگیری از تکرار این تصادفات در آینده چه اقداماتی خواهد شد و چه تضمینی وجود دارد که این‌گونه اتفاقات در تهران دیگر رخ ندهد؟

اعضای شورای شهر تهران در پایان این جلسه خواستار ایمن‌سازی اتوبوس‌های شرکت واحد از سوی مسئولان شهرداری شدند.

راننده و اسکانیا، 2 مقصر حادثه واژگونی اتوبوس

در پی حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس شرکت واحد در ورودی بزرگراه آزادگان به حکیم شرق و مرگ 9 نفر از مسافران در دوشنبه، معاون آموزشی و فرهنگی و ترافیک راهور تهران بزرگ از علت اصلی واژگونی اسکانیا در بزرگراه آزادگان خبر داد.

سرهنگ عین‌الله جهانی به باشگاه خبرنگاران گفت: با بررسی‌های کارشناسان پلیس، علت واژگونی مرگبار اتوبوس اسکانیا که صبح دوشنبه هشتم اردیبهشت موجب مرگ 9 نفر و مجروح شدن 23 نفر دیگر شده بود، اعلام شد.

وی تصریح کرد: علت حادثه همزمانی دو خطا به میزان هر کدام 50 درصد بوده که بی‌احتیاطی راننده اتوبوس اسکانیا و توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه، ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه و بی‌مبالاتی شرکت اتوبوس اسکانیا به علت نبود استحکام کافی در طراحی بدنه و ستون‌های طرفین و استفاده نکردن از شیشه‌ها و صندلی‌های مناسب از علت‌های این حادثه بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها