ویتامین C یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که بدن ما قادر به ساخت آن نبوده، باید از طریق غذا و میوه‌ها به مقدار کافی دریافت شود. این ویتامین بویژه برای ساخت پروتئین کلاژن که در تشکیل پوست، استخوان، دیواره رگ‌ها و لثه نقش دارد، مورد نیاز است و کمبود آن در بدن عوارضی چون خونریزی مویرگ‌های زیر پوستی، خونریزی لثه و عدم التیام زخم‌ها را به وجود می‌آورد. در میان میوه‌ها، میوه‌ای هم هست که سرشار از این ویتامین است.
کد خبر: ۶۶۱۷۸۰

جام جم سرا: کیوی میوه بسیار مفیدی است که گونه‌های مختلفی دارد. دارای رنگ سبز زیبائی است؛ این رنگ سبز و زیبای میوه کیوی مربوط به رنگریزه کلروفیل می‌باشد که اثرات مفید کلروفیل در سلامت انسان و جلوگیری از ناهنجاری‌های سلولی و بیماری‌های سرطانی ثابت شده است.

یکی از ویتامین‌های مهم و حیاتی که در میوه کیوی به وفور یافت می‌شود ویتامین C موجود در آن است. در واقع مهم‌ترین ارزش غذائی میوه کیوی مربوط به ویتامین C آن می‌باشد. مقاومت این ویتامین در این میوه زیاد است و تقریباً تا ۴ ماه پس از چیده شدن با نگهداری اصولی می‌توان از این ویتامین در میوه کیوی بهره برد.

این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به جذب آهن در بدن کمک می‌کند پس کیوی میوه مناسبی است که به عنوان دسر می‌توان بعد از غذا از آن استفاده نمود چون ویتامین C موجود در آن جذب روده‌ای آهن را افزایش می‌دهد. پس اشخاصی که دچار کمبود فقر آهن هستند می‌توانند از این میوه در کنار منابع حیوانی غنی از آهن استفاده نمایند.

ویتامین C همچنین باعث افزایش مقاومت بدن در برابر امراض مختلفی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، زکام، گریپ، سرطان، سکته و انسداد عروق می‌شود پس می‌تواند عمر انسان را طولانی کند. در حالی که کمبود ویتامین C احتمال بروز سرطان را به ویژه در افراد سیگاری افزایش می‌دهد. لازم به توضیح هست که تأکید ما بر ویتامین C حاصل از میوه و سایر مواد غذائی تازه است نه ویتامین C که به صورت قرص مصرف می‌شود.

طبق تحقیقات دانشمندان میزان ویتامین C موجود در کیوی دو برابر ویتامین C موجود در مرکبات و ده برابر ویتامین C موجود در سیب و هلو است. علاوه بر ویتامین C دارای مقداری ویتامین E و املاح مهمی چون پتاسیم، منیزیوم و کلسیم می‌باشد که به تنظیم فشار خون در بدن کمک می‌کند.

هر ۱۰۰ گرم کیوی تقریباً دارای ۵۷ کالری انرژی است پس به دلیل کم کالری بودن، آن را می‌توان چند بار در روز بدون نگرانی استفاده کرد، بخصوص برای اشخاصی که تحت رژیم لاغری هستند. از آنجائیکه میوه نارس کیوی حاوی مواد مغذی کمتری است، می‌توان برای رسیدن میوه کیوی، آن را در کیسه پلاستیکی همراه با چند عدد سیب رسیده گذاشت که تقریباً پس از چند روز رسیده، خوشمزه و قابل خوراک خواهد شد.|باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها