گفتگوی جام جم آنلاین با پدری که محیط بان دنا را بخشید

پسرم فقط یک عکاس بود / خون را با خون نباید شست

ایران زمین

محیط‌بان پارک ملی دنا زیر چرخ خودروی شکارچیان

رئیس پارک ملی دنا از مجروح شدن محیط بان پارک ملی دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: سه شب پیش بعد از اعلام گزارشی مبنی بر مشاهده شکارچی متخلف در پارک ملی دنا در منطقه میمند، راس ساعت دو بامداد چند نفر از محیط‌بانان پارک ملی دنا برای پیگیری و شناسایی متخلفان احتمالی به منطقه اعزام و در این ماموریت به یک خودرو مشکوک شدند.
کد خبر: ۶۶۰۸۱۳

علی افشار افزود: زمانی‌ که محیط‌بانان قصد بازرسی از افراد مشکوک را داشتند، چند خودروی دیگر نیز به متخلفان ملحق شده و یکی از خودروها با سرعت سرباز وظیفه، «احمد پایه‌گذار» را زیر گرفت و با وجود شلیک هوایی و صدور فرمان ایست از سوی ماموران، از محل متواری شدند.

وی با بیان این که موضوع در حال پیگیری و شناسایی خودروی ضارب است، تصریح کرد: با کمک نیروی انتظامی تلاش برای شناسایی و دستگیری عوامل این حادثه در جریان است./ ایسنا

ایجاد مراکز توزیع بذر گیاهان دارویی در 10 استان کشور

مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از ایجاد مراکز توزیع بذر، نشاء و قلمه گیاهان دارویی در 10 استان کشور طی امسال خبر داد.

فریبرز غیبی با بیان این که اعتباری نیز برای این بخش لحاظ شده است، افزود: این مراکز در استان‌های تهران، گیلان، ایلام، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، هرمزگان و البرز ایجاد خواهد شد.

وی هدف از ایجاد این مراکز را ارائه خدمات‌رسانی مناسب به متقاضیان کشت گیاهان دارویی عنوان و تصریح کرد: وجود چنین مراکزی می‌تواند نقش بسزایی در توسعه کشت گیاهان دارویی کشور داشته باشد.

غیبی یادآور شد: ایستگاه‌های توزیع بذور گیاهان دارویی در تمام نواحی رویشی ایران ازجمله نواحی خزری، ارسبارانی، ایرانی تورانی، زاگرسی، خلیج فارس و عمانی در نهالستان‌های دولتی ایجاد می‌شود تا خدمات مناسبی را به متقاضیان کشت گیاهان دارویی ارائه دهد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جنگل‌ها، گفت: طرح توسعه کشت باریجه (گیاه دارویی صنعتی) در خراسان رضوی، آنقوزه در استان‌های کرمان و یزد، کشت سماق و ذغال اخته در آذربایجان شرقی و گونه‌های مورد، بنه، آویشن، موسیر و کرفس کوهی نیز در دستور کار قرار دارد./ ایرنا

قطع درختان در «سراب خاصان» و «تخت شاه» لرستان

یک کارشناس محیط زیست از قطع بی‎رویه درختان جنگلی واقع در سراب خاصان و تخت شاه منطقه کهمان لرستان خبر داد و از مسئولان خواست تا جلوی این اقدام را بگیرند.

علی‎رستم خانزاده افزود: متأسفانه برخی افراد بومی در منطقه نمونه گردشگری کهمان، به تصرف عدوانی زمین‎های واقع در سراب خاصان و تخت شاه اقدام کرده و در این زمینه تاکنون درختان جنگلی بسیاری از قبیل بلوط، زالزالک و بیدهای وحشی را قطع کرده و به جای آنها درخت گردو کاشته‎اند.

وی با بیان این که یک درخت جنگلی سال‌ها طول می‎کشد تا رشد کند و به ثمر بنشیند و در کار تلطیف هوا، نفوذ آب‎های زیرزمینی و گرفتن ریزگردها تأثیر داشته باشد، خاطرنشان کرد: بیش از میلیون‎ها حشره و موجود به این درختان وابستگی غذایی دارند و روا نیست که این‎گونه بی‎رحمانه و کاملا بی‎تفاوت آنها را قطع کرد.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر این که درختان جنگلی جزو انفال محسوب می‎شوند و متعلق به شخص خاصی نیستند، گفت: قطع بی‎رویه این درختان در درازمدت سبب تخریب خاک، افت سطح آب چاه‎های کشاورزی در دشت‎ها و کاهش آب سراب‎ها می‎شود و لازم است اقدام عاجلانه‎ای در این زمینه صورت گیرد./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها