بلدوزرهای سازمان مسکن و شهرسازی در حالی دور تا دور 20 هکتار از منطقه حفاظت شده دنا را که از مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست است با تخریب پوشش گیاهی این منطقه که بانک ژن زاگرس محسوب می‌شود کانال حفر کرده است که این منطقه جزو ذخایر زیستکره یونسکو نیز محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۷۵۷۵۸
تخریب 20 هکتار از ذخیره‌گاه زیستکره دنا

گرچه سازمان محیط‌زیست از ابتدا در جریان این تصرف بوده است، اما مردم منطقه و بومیان دنا با تشکیل زنجیره‌های انسانی در کنار ماشین‌آلات سازمان مسکن و شهرسازی مانع از ادامه فعالیت‌های بولدوزر‌ها و گسترش کانال‌های این منطقه شدند.

مدیر کانون سبز فارس در این باره گفت: منطقه دلون که در شمال شرق شهرستان سیسخ در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد از 22 سال پیش جزو مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست است، اما سازمان مسکن و شهرسازی توانسته برای 20 هکتار از این اراضی به نام این سازمان سند تهیه کند تا زمینه را برای ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی و ویلاسازی در این منطقه فراهم کند.

به گفته بهمن ایزدی، این منطقه رویشگاه گونه‌های گیاهی نادر زاگرس مرکزی است و بانک ژنتیک این منطقه محسوب می‌شود. دیواره‌های شمال شرق آن که به دیواره برف انبار معروف و به منطقه دلون مشرف است زیستگاه منحصر به فرد کل و بز در این منطقه است که با تخریب و ساخت و ساز کاملا از بین می‌رود.

وی این منطقه را یکی از مراتع بکر وحوش دنا عنوان کرد و افزود: در این منطقه گونه‌های گیاهی نادری همچون کیکم، شهن، بنیون و بادام‌کوهی وجود دارد که اکنون با حفر این کانال تعدادی زیادی از این درختچه‌ها از بین رفته است.

این فعال محیط‌زیست به طرح حفاظت از زاگرس که با کمک سازمان بین‌المللی جف چند سال است در این منطقه اجرا می‌شود، اشاره کرد وگفت: به نظر می‌رسد این طرح نیز نتوانسته بدرستی حفاظت و کنترل از این منطقه را مدیریت کند.

ایزدی ادامه داد: پس از اخطاریه‌ها و کارت‌های زرد و قرمزی که از یونسکو بابت ژئو پارک قشم و عدم مدیریت و حفاظت از این منطقه گرفتیم حالا با تخریب این منطقه که از سال 88 جزو ذخیره‌های زیستکره یونسکو بوده و اهمیت جهانی دارد، یک بار دیگر موجب بدبینی و واکنش این سازمان جهانی خواهیم شد و رسیدگی به پرونده‌های دیگر کشورمان برای ثبت جهانی مانند لوت و جنگل‌های هیرکانی به تعویق می‌افتد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها