قطعه «تار و پود» به سفارش گروه کرونوس کوارتت و با حمایت مالی نسرین مرزبان و جامعه فرهنگی ایرانیان مقیم میشیگان به اتمام رسیده و در تاریخ ۱۲ آپریل در سالن «براوا» شهر سان‌فرانسیسکو اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۹۳۵۷
«تار و پود» فرش‌بافان نواخته می شود

صهبا امینی‌کیا می گوید اجرای این قطعه در قالب بخشی از جشنواره موسیقی نو سوییچ بورد (switchboard festival) خواهد بود.
او ادامه داد: برای این قطعه مدت ۴ ماه در اصفهان، کاشان و آران بیدگل مشغول ضبط صدا بوده‌ام. پیش از این قطعه نیز قطعه‌ای به سفارش گروه «لیوینگ ارت شو» در سان فرانسیسکو از من به اجرا درآمد که تلفیقی از شاهنامه خوانی و موسیقی نوحه‌خوانی و سینه‌زنی بود و «سوگ سهراب» نام داشت.
امینی‌کیا درباره ویژگی‌های قطعه «تار و پود» توضیح داد: «تار و پود» قطعه‌ای 15 دقیقه‌ای برای کوارتت زهی و شامل صداهایی از پیش ضبط شده است که تحت تاثیر آوازهای کار فرش‌بافان ایرانی در هنگام بافت فرش محسوب می‌شود.
صداهای ضبط شده در کارگاه‌های فرش به گونه‌ای در قطعه مورد استفاده قرار گرفته که گویی با صدای کوارتت در هم آمیخته شده‌اند.
وی افزود: این آوازهای کار یا نقش‌خوانی در حقیقت طرح‌های نقش قالی هستند که به صورت آوازگونه خوانده می‌شوند. نحوه کار بدین گونه است که وقتی دو بافنده فرش در دو سر قالی مشغول هستند در حین کار طرح قالی توسط یکی از آنان خوانده شده و دیگری با گفتن بلی بلی بافته شدن آن رنگ را تأیید می‌کند.
این هنرمند همچنین اضافه کرد: بعد از صدها و هزاران سال این آوازها خود به خود به شکل آوازهای مستقل و با لحن موسیقایی درآمده‌اند. صداهای دیگر که در این کار مورد استفاده قرار گرفتند شامل صدای خودبافتن، صدای بافتن گروهی، شانه‌زنی، پیشکشی و آوازهای عاشقانه می‌شود. قطعه در سه بخش متفاوت ساخته شده و این سه بخش عبارت از نقش، بافت و پرداخت هستند.
به گزارش ایسنا صهبا امینی‌کیا آهنگساز و پیانیست ایرانی است که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد آهنگسازی در کنسرواتوآر سان‌فرانسیسکو به پایان رسانده است. وی از شاگردان مهران روحانی و کاکیک بابایان، صفا شهیری، نیکان میلانی، بوریس تیشنکو، دن بکر، دیوید کارنر و دیود کانتی محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها