کشتی‌گیران، دلخوش به جایزه‌های بزرگ

قصه ورزش‌های انفرادی و بوی‍ژه کشتی، ورزش ملی ایران از نقطه‌نظر درآمدزایی قصه‌ای متفاوت از دیگر ورزش‌ها و بخصوص ورزش‌های تیمی همچون فوتبال، والیبال، بسکتبال و حتی هندبال است.
کد خبر: ۶۵۹۰۴۷
کشتی‌گیران، دلخوش به جایزه‌های بزرگ

اینجا تا دلتان بخواهد باید عرق ریخت و سختی‌ها و مرارت‌های بسیار را به جان خرید تا با گذشتن از سد انبوه حریفان باشگاهی، محلی، استانی و کشوری خود را به عنوان یکی از چهره‌های شاخص کشتی ایران مطرح کرد. همه این تلاش‌ها به این امید انجام می‌شود که خوان آخر را نیز با موفقیت پشت‌سر گذاشته و به دوبنده تیم ملی در رقابت‌های جهانی راه یابند. آن وقت در دنیا نیز باید حریفان ریز و درشت را شکست داده و مدال کسب کرد تا تازه زبان درآورده و انتظارات خود را به گوش مسئولان محلی و کشوری برساند، شاید آنها کرم کرده و پاداشی به تو دادند! تصور کنید این مسیر چند سال طول می‌کشد و روزانه چند ساعت باید تمرینات طاقت‌فرسا را پشت‌سر گذاشت که شاید به موفقیت ختم شود. این شرایط البته خاص کشتی ایران نیست و از نقطه نظر درآمدی، این ورزش درآمد چندانی عاید کشتی‌گیران مطرح دنیا نیز نمی‌کند، حتی می‌توان گفت از این نظر ایران به دلیل داشتن مسابقاتی تحت عنوان لیگ شرایط به مراتب بهتری نسبت به دیگر کشورها داشته و حتی باعث روی آوردن قهرمانان شاخص خارجی جهان و المپیک به ایران می‌شود تا از محل این رقابت‌ها، چند هزار دلاری کسب کنند.رقم قرارداد کشتی‌گیران خارجی در فصل سپری شده لیگ کشتی، بین 8000 تا 12000 دلار در نوسان بود. آنها برای هر بار کشتی گرفتن در لیگ ایران به طور میانگین ده هزار دلار دریافت کردند. در این میان بیشتر تیم‌هایی که این کشتی‌گیران خارجی را به خدمت گرفتند، ساز و کار برد و باخت را در پرداخت پول به کشتی‌گیران تعریف کردند. به عنوان مثال کشتی‌گیران خارجی یک تیم خاص برای هر برد 12000 و هر باخت 8000 دلار دریافت می‌کردند.

درآمد کشتی‌گیران ایرانی چگونه است؟

شاید بارها شنیده‌اید که اهالی کشتی ایران برای برگزاری رقابت‌های لیگ، به این در و آن در می‌زنند تا این رقابت‌ها برگزار شود، البته بگذریم از این مساله که فرنگی‌کاران دو، سه سالی است از موهبت مالی لیگ بی‌بهره‌اند، اما به هرحال برگزاری رقابت‌های لیگ در کشتی آزاد هم برای کشتی‌گیران و هم برای مربیان و به طور کلی همه آنها که به نوعی با این رقابت‌ها در ارتباط هستند، درآمدهایی را به دنبال دارد. در شرایطی که صحبت از قراردادهای 40 تا 80 میلیونی مربیان تیم‌های لیگ کشتی این طرف و آن طرف می‌شود، به گفته منابع آگاه در فدراسیون کشتی در یکی، دو سال اخیر کشتی‌گیران بین 25 تا 200 میلیون تومان برای یک فصل عضویت در یک تیم باشگاهی درآمد داشته‌‌اند. این نوسان قیمت نه‌تنها به کیفیت و رزومه کشتی‌گیر مورد نظر بستگی دارد که بنیه مالی تیم‌های باشگاهی نیز در آن بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال در لیگ سپری شده امسال تیم‌های ثامن سبزوار، استیل آذین تهران و خونه به خونه بابل از تمکن مالی قابل توجهی برخوردار بودند و به طور طبیعی این تیم‌ها به کشتی‌گیران سرشناس و مطرح 150 تا 200 میلیون تومان پرداخت کردند. این در حالی است که به هر حال کف پرداختی به بیشتر کشتی‌گیران شاغل در لیگ، در تمامی تیم‌ها در حدود 25 میلیون تومان بوده است. این رقم برای یک فصل حضور کشتی‌گیر در عضویت یک تیم به او پرداخت شده است.

مسابقه‌های جایزه بزرگ، دیگر محل درآمدزایی کشتی‌گیران

صرف‌نظر از رقابت‌های لیگ برتر کشتی ایران، چند سالی است که فیلا با برگزاری رقابت‌های جایزه بزرگ در کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و گرجستان تنور رویدادهای این چنینی را با حضور کشتی‌گیران شاخص داغ کرده است، کشتی‌گیرانی که به امید کسب چند هزار دلار جایزه در این رقابت‌ها روی تشک حاضر می‌شوند. در این میان رقابت‌های جایزه بزرگ باکو بیشترین میزان پاداش را به مدال‌آوران این رویداد اهدا می‌کند، جایی که به کشتی‌گیران طلایی ده هزار، نقره‌ای‌ها 5000 و برنزی‌ها 2000 دلار پرداخت می‌شود.

اما رقابت‌های بین‌المللی جام تختی نیز که دیگر جزو رقابت‌های جایزه بزرگ فیلا محسوب نمی‌شود، نیز محلی برای کسب درآمد کشتی‌گیران آزادکار تلقی می‌شود. این رقابت‌ها در کنار رقابت‌های کشتی‌ فرنگی جام بین‌المللی یادگار، دو تورنمنت معتبر کشتی ایران است که فدراسیون کشتی سفت و سخت دنبال آن است آنها را به عنوان جایزه بزرگ در تقویم فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) جای دهد. به هر ترتیب امسال هم رقابت‌های جام تختی و هم جام یادگار با 96 هزار دلار جایزه برای کشتی‌گیران همراه بود طوری که به طلایی‌های 5000، نقره‌ای‌ها 3000 و برنزی‌ها 2000 دلار جایزه تعلق گرفت.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها