برای گذرندان تعطیلاتی خوش، از قبل آماده شوید

۱۰۰ توصیه ضروری به آنها که قصد سفر نوروزی دارند

تعطیلات نوروز یکی از بهترین فرصت‌ها برای سفر رفتن است اما در مسافرت هم مثل بسیاری از امور باید برخی نکات را رعایت کرد تا انتظاری که از آن داریم برآورده شود. در این نوشتار برخی توصیه‌ها و ملاحظات را گرد آورده‌ایم که با در نظر داشتنشان می‌توان از سفر لذت بیشتری برد.
کد خبر: ۶۵۷۴۸۴
سفر، بدون دردسر

برخی از افراد تنها به دلیل هزینه‌های بالای سفر از مسافرت منصرف می‌شوند و عطای آن را به لقایش می‌سپرند اما با آموختن راه‌های کاهش هزینه‌های سفر، می‌توان یک حساب و کتاب دیگر کرد و کوله‌ای بست برای سفر.

هزینه‌ها و وظایف را تقسیم کنید

آنچنان که مجله مهر گزارش داده، افراد زیادی برای کم کردن هزینه‌های سفر با همسفرانی که یا خانواده هستند یا دوست یا همکار به سفر می‌روند. مطمئنا در سفر گروهی هزینه‌های مختلفی مانند ایاب و ذهاب، محل اقامت و... تا اندازه‌ای کاهش خواهد یافت. با پرهیز از هرگونه اشتباهی به دقت تمام موارد خرج گروهی را یادداشت کنید تا بعدا بتوانید سهمتان را بپردازید.
یادتان نرود که یک مادر خرج هم تعیین کنید. سفر گروهی به معنای تقسیم مسئولیت‌های سفر هم هست و بهتر است هر کدام وظیفه‌ای را برعهده بگیرید تا کمتر دغدغه نحوه انجام دادن امور را داشته باشید.

وسیله سفر

اگر راه‌تان چندان دور نیست، می‌توانید با توجه به تعداد همسفران یک مینی بوس یا ون را به صورت دربست کرایه کنید. یادتان نرود حتما با چند جا تماس بگیرید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید. معمولا هیچ معیاری برای این نرخ‌ها وجود ندارد. اکنون پس از گرفتن پایین‌ترین قیمت، آن را به تعداد نفرات تقسیم کنید؛ اگر به نفع شما بود چه بهتر، در غیر اینصورت با قطار و اتوبوس به سفر بروید.
یکی دیگر از فواید وسیله نقلیه دربستی در اختیار بودن آن است و بنابراین شما به سادگی در طول مسیر می‌توانید به دلخواه توقف کرده یا از برخی مکان‌ها و روستاهای سرراهی به صورت کوتاه بازدید کنید. حتی از این روش می‌توانید در مقصد مورد نظر استفاده کنید. یعنی با دربست اختیار کردن یک یا دو ماشین به صورت ساعتی از راننده درخواست کنید تا شما را به دیدن جاذبه‌های مورد علاقه‌تان ببرد. با تقسیم کردن کرایه بر تعداد نفرات متوجه خواهید شد که صرفه جویی خوبی کرده‌اید.

از غذای محلی استفاده کنید

بسیاری از غذاهای محلی که ساده وسالم هستند، از نظر مالی بسیار به صرفه ترند و استفاده از این غذ‌ها تا اندازه‌ای هزینه‌های شما را کاهش خواهد داد. علاوه بر صرفه جویی، خوردن غذاهای محلی تجربه بسیار جدید و لذتبخشی خواهد بود.

با اطلاع و آمادگی سفر کنید

داشتن اطلاعات دقیق از مقصدمورد نظر، جاده‌ها و اماکن مورد علاقه برای بازدید همگی می‌توانند نقش مهمی در کاهش هزینه‌های شما داشته باشند. تحقیق پیش از سفر، خود بخشی از سفر در دنیای ذهنی محسوب می‌شود، علاوه بر آن، دیدار از مکانی که شما از پیشینه آن آگاهی دارید بسیار جذاب‌تر خواهد بود. در این حالت شما می‌توانید اطلاعاتتان را به دوستان و همسفران خود هم ارائه دهید. علاوه بر این، برخی از وسایل ضروری و خوراکی‌های فاسد نشدنی را پیش از سفر تهیه کنید تا مجبور نباشید این ابزار یا مواد خوراکی را به بهای بیشتری بخرید.

چطور در سفر خسته نشویم؟

طبق آنچه فارس منتشر کرده، خستگی در مسافرت‌های طولانی شاید تنها بخش آزاردهنده سفر باشد. با این حال، راه‌حل‌هایی برای این بخش هم وجود دارد. به عنوان نمونه می‌توان به این چند نکته توجه داشت:
*گرفتگی در ستون مهره‌ها و گردن یکی از مهم‌ترین شکایت‌های مسافرانی است که مجبورند به مدت طولانی در مسیر باشند. برای برطرف کردن این وضعیت کافی است گردنتان را کمی به جلو خم کنید و به آرامی به اطراف بچرخانید. گردنتان را به حالت قبل برگردانید و رو به رو را نگاه کنید. سپس چانه را به سینه بچسبانید و مراقب باشید به هیچ عنوان فشاری به گردنتان وارد نشود. به خصوص در جهت‌های جلو و عقب. حالا احتمالا احساس راحتی بیشتری در گردنتان خواهید داشت و مجبور نیستید بعد از رسیدن به مقصد تا ساعت‌ها مثل آدم آهنی راه بروید!
*کشیدن شانه‌ها و‌‌ رها کردن آن‌ها می‌تواند به کاهش سردرد سفر منجر شود. برای این کار شانه‌ها را به سمت بالا کشیده و‌‌ رها کنید. به جلو خم کرده و دوباره به جای اصلی خود برگردانید و در حرکت بعدی شانه‌ها را به عقب برده و دوباره آزاد کنید. سعی کنید در حرکت بعدی شانه‌ها را به گوش‌ها نزدیک کرده و به عقب برگردانید. ممکن است شانه‌هایتان شروع به تق تق کنند. ایرادی ندارد.
*طوری که مسافر کنار دستیتان اذیت نشود، بازوی دست راستتان را از روی سینه رد کنید و با دست چپ، آن را از جلو مهار کنید. به طوری که کشیدگی را در بازو و شانه خود احساس کنید. همین کار را با دست چپ انجام دهید.
*طولانی نشستن معمولا باعث ایجاد تنش و فشار در بدن شما می‌شود و احتمالا موقع پیاده شدن احساس سفتی و خشکی می‌کنید. در این موارد، خیلی مهم است که نیم تنه‌تان را کمی کش و قوس بدهید تا از کمر‌دردهای ناشی از یک سفر طولانی جلوگیری کنید. یک راه این است که کمر خود را صاف نگه دارید و به آرامی به سمت راست و چپ بچرخید. مراقب باشید خواب نفر کناری را به هم نزنید و مهم‌تر از آن این حرکت را آنقدر آرام انجام دهید که کمرتان تق تق صدا نکند. هر جا احساس درد کردید زود حرکت را متوقف کنید.
*اگر فضای هواپیما، قطار یا اتومبیل اجازه می‌داد، پا‌هایتان را به جلو بکشید و کمی بالا بیاورید. طوری که به موازات زمین قرار بگیرند. حرکت بعدی مربوط به پنجه پایتان می‌شود که باید آن را به سمت جلو و عقب بکشید تا موقع پیاده شدن احساس عدم تعادل و تلو تلو خوردن به شما دست ندهد.

غذاهای نامناسب: سالاد الویه و کباب

بر اساس توصیه‌های رئیس مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران درباره تغذیه در ایام سفرهای نوروزی باید سعی کرد از غذاهای ساده و متشکل از فقط یک ماده غذایی استفاده کرد.
بر طبقه آنچه ایسنا گزارش کرده، دکتر مرتضی ایزدی گفته است: هیچ‌گاه غذایی مرکب از چندین ماده غذایی مانند سالاد الویه که حاوی سیب‌زمینی، خیار شور، تخم‌مرغ، سس و غیره یا کباب کوبیده را برای سفر توصیه نمی‌کنیم.
رئیس مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران با اشاره به اینکه غذا باید در ظروف بهداشتی که درجه حرارت را حفظ می‌کنند نگه‌داری شود، عنوان کرد: بعد از حدود دو ساعت هر ماده غذایی می‌تواند محل تجمع میکروب‌ها شده و ایجاد بیماری کند.
ایزدی افزود: اگر قصد صرف غذا در رستوران‌های بین راهی را دارید دقت کنید که حتما این مکان‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت بوده و مهر تاییدیه آن را داشته باشند. در این صورت نیز توصیه ما مصرف غذاهای ساده است.
وی با بیان اینکه مصرف میوه و سبزی در طول سفر مناسب است، اظهار کرد: با این وجود در رستوران‌ها از مصرف سبزیجات پرهیز کنید زیرا احتمال اینکه خوب شسته نشده باشند وجود دارد.
وی با تاکید بر ضرورت بازرسی مرتب و دقیق از مراکز عرضه غذا در جاده‌ها و پلمپ رستوران‌های متخلف از سوی وزارت بهداشت، گفت: با جان مردم نمی‌شود شوخی کرد و ارائه خدمات باید به نحو احسن انجام شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌اله (عج) همچنین توصیه کرد که خانواده‌ها در طول سفرهای نوروزی به اندازه مصرف یک وعده خود غذا بپزند، زیرا گرم کردن مجدد غذاهایی چون برنج پخته ممکن است باعث ابتلای افراد به بیماری‌های ویروسی، اسهال و استفراغ شود.

توصیه‌های مسافرتی به بیماران هموفیلی

حتی بیماران مبتلا به هموفیلی هم می‌توانند در این ایام از لذت سفر بهره ببرند.
چنان که کانون هموفیلی ایران توصیه کرده، اگر شما بیماری هموفیلی هستید، باید قبل از سفر از چگونگی وضعیت مراکز درمانی خاص بیماران هموفیلی در طول مسیر و شهر مقصد اطلاعات لازم را از دفتر مرکزی کانون کسب نمائید.
توصیه‌های دیگر کانون هموفیلی ایران به این بیماران در رابطه با مسافرت‌های نوروزی به شرح زیر است:

۱- دفترچه بیمه و کارت هموشمند دریافت دارو را به همراه داشته باشید.
۲- همراه داشتن وسایل کمک‌های اولیه و مقدار معینی دارو نسبت به وزن بیمار اهمیت جدی دارد و می‌تواند از به وجود آمدن وقفه در سفر شما جلوگیری نماید. توصیه می‌شود حداقل دو دوز مصرفی دارو به همراه داشته باشید.
۳- در مسافرت‌های زمینی در صورتیکه راننده خورو هستید حداقل در هر دوساعت یکربع استرحت نمائید و اجازه دهید. مفصل‌های پا از حالت جمع شدن خارج گردند.
۴- بستن کمربند ایمنی در مسافرت با وسایل نقیله در هر قسمت خودرو و یا اتوبوس‌ها ضرورت تام دارد.
۵- به بیماران هموفیلی که راننده خودرو نیستند اساسا توصیه می‌شود در خودرو‌های سواری از صندلی عقب خورو جهت نشستن استفاه نمایند. کودکان و نوجوانان هموفیلی اساسا می‌بایست از نشستن در صندلی جلو خودرو خود داری نمایند.
۶- تلاش نمائید برای سفر‌های دور از هوایما و در غیر اینصورت از قطار استفاده نمائید. در صورتیکه از اتوبوس برای مسافرت استفاده می‌نمائید از اتوبوس‌های با صندلی مناسب و در غیر اینصورت حتما از دوصندلی استفاه نمائید که بتوانید تحرک بیشتری در استراحت دادن به مفاصل پا داشته باشید. برای سفرهای بالای ۴ ساعت، توصیه می‌شود با مشورت پزشک مقداری دارو به صورت پیشگیری مصرف نمائید.
۷- قبل از سفر از چگونگی وضعیت مراکز درمانی خاص بیماران هموفیلی در طول مسیر و شهر مقصد اطلاعات لازم را از دفتر مرکزی کانون کسب نمائید.
۸- در صورت حادثه منجر به خونریزی در هر شرایطی با مرکز اورژانس تماس بگیرید. بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت این مراکز موظف به اعزام شما به مراکز درمانی خاص بیماران هموفیلی هستند که اسامی آن‌ها اعلام شده است.
۹- با توجه به اینکه در فصل بهار گرایش همگان به استفاده از طبیعت است از کفش‌های بسته برای حضور در این مکان‌ها استفاه نمایید. والدین کودکان هموفیلی با دقت بیشتری می‌بایست این توصیه را برای فرزند خود اجرایی نمایند که این بیماران از خطرات احتمالی بریدگی در ناحیه پا در امان باشند.
۱۰- از وارد شدن با پای برهنه به رودخانه‌ها و آبگیر‌ها اکیدا خودداری نمائید تا از خطرات ناشی از وجود فلزلت، شیشه و سنگ‌های برنده در امان باشید.
۱۱- بالارفتن از درختان اساسا مخاطره آفرین است و این خطره برای بیماران هموفیلی و به خصوص کودکان و توجوان بسیار بیشتر از افراد معمولی است.
۱۲- هر نوع ضربه شدید به ناحیه سر می‌بایست با دقت مواظبت گردد و در صورت دیدن علائمی مانند سردرد شدید و تهوع فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه شود. همچنین سر درد‌های شدید و بی‌دلیل که ناگهانی آغاز می‌شوند و یا بیدار شدن از خواب با سر درد شدید همراه فورا می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و در صورت دور بودن از مرکز درمانی حتما یک دوز دارویی به صورت پیشگیری تزریق و به مرکز درمانی مراجعه شود.|جام جم سرا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها