« امروز زیرمیزی‌ها به روی میز آمده است »

سخنان تند و صریح روحانی در همایش مبارزه با فساد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به روش گذشته نمی‌تواند فعالیت کند

اژه‌ای: پرونده بابک زنجانی پیچیده‌تر می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود جزئیات جدیدی از پرونده‌های فساد مالی از جمله پرونده حق ماموریت 12 میلیاردی در یکی از استان‌ها و همچنین پرونده بابک زنجانی اعلام کرد.
کد خبر: ۶۵۱۹۸۱

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که در جمع نمایندگان رسانه‌ها صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر دریافت 12 میلیارد تومان حق ماموریت از سوی فردی در یکی از استان‌های کشور پرسید، گفت: تا زمانی که پرونده به مرحله حکم برسد صحیح نیست که مبلغ را مطرح کنیم.سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این پرونده در شیراز تشکیل شده که در رابطه با آن برخی بازداشت و برخی با قرار وثیقه سنگین آزاد شده‌اند، البته کیفرخواست برای بخشی از پرونده نیز صادر شده است.محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در این رابطه چهار پنج نفر بازداشت شدند و البته ممکن است تعداد این افراد تغییر کند.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، صداقت نداشتن بابک زنجانی را دلیل طولانی شدن رسیدگی به پرونده این میلیاردر عنوان کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پرونده بابک زنجانی گفت: متاسفانه هر چه جلوتر می‌رویم پرونده ایشان پیچیده‌تر می‌شود.

وی افزود: بر اساس نقل قول از دادستان و بازپرس محترم عرض می‌کنم که ایشان صداقت ندارد و چون خودش صداقت ندارد و کارها باید بر اساس پیگیری‌های بیرونی و کار کارشناسی انجام شود زمان رسیدگی مقداری طولانی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: ما خیلی امیدوار بودیم که ظرف مدت بازداشت اول که دو ماه بود به نتیجه برسیم، ولی این کار انجام نشد و بازداشت موقت او تمدید شد.

محسنی اژه‌ای افزود: هیاتی اواخر هفته گذشته به مالزی اعزام شد و در خصوص ادعای او مبنی بر وجود پول در بانکی در مالزی بررسی‌هایی انجام داد و در آنجا مشخص شد که چنین موجودی‌ای‌ در چنین بانکی وجود ندارد، اما این هیات اسناد و مدارکی را با خود آورده است که کمک بسیار موثری در رابطه با پرونده می‌کند.

وی اظهار کرد: این اسناد و مدارک در حال بررسی است و امیدواریم مشخص شود که اگر این پول‌ها در آن بانک نیست، در کجاست و این اقدام برای ردیابی پول‌ها موثر است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: اقدامات دیگری هم با کمک وزارت نفت، بانک مرکزی و بعضی دستگاه‌های دیگر در حال انجام است و ما امیدواریم که با گزارش تکمیلی که از ناحیه بانک‌مرکزی و بخصوص وزارت نفت می‌آید، اسناد و مدارک لازم ارائه شود و همان‌طور که تاکنون همکاری کرده‌اند، همکاری کامل را داشته باشند تا سریع‌تر به نتیجه برسیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مرتب از ایشان تحقیق و اسناد و مدارک هم جمع‌آوری می‌شود.

وی گفت: قبلا گفتم که یکی از اولویت‌های این پرونده این است که وجوه نقد در داخل و خارج کشور مشخص شود و آنچه از وزارت نفت رفته، به این وزارتخانه مسترد شود و بحث دیگر این است که چه نوع اتهامی متوجه ایشان است و احیانا چه کسی یا کسانی معاون یا شریک او هستند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در همین رابطه اموال ایشان بشدت از چند کانال در حال پیگیری و شناسایی است. اموال قابل‌توجهی اعم از منقول و غیرمنقول شناسایی شده و شناسایی همچنان ادامه دارد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادستان دستور داده که یک گروه کارشناسی برای تعیین این املاک تعیین شود.وی گفت: بسیاری از این اموال در همین سال‌های اخیر تهیه شده و باید اسناد ملکی آنها را دید و کارشناسی شود که اکنون چه قیمتی دارد تا اگر احیانا ایشان حاضر نشد بدهی‌های خود را پرداخت کند، اموال شناسایی و قیمت‌گذاری شده باشد و در زمینه پرداخت بدهی وزارت نفت اقدام صورت گیرد.

دادگاه علنی فساد اقتصادی

وی در بخش دیگری از نشست خبری دیروز درباره اظهارات اخیرش مبنی بر علنی برگزار شدن دادگاه مفسدان اقتصادی گفت: طبق قانون فعلی تا زمانی که حکمی صادرنشده، نمی‌توان مشخصات متهم را فاش کرد، اما ما در آسیب‌شناسی‌هایی که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم در مواردی که می‌تواند بازدارندگی داشته باشد دادگاه باید علنی باشد که البته تشخیص علنی بودن یا نبودن دادگاه بر عهده قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده است؛ بنابراین اگر بخواهیم محاکماتمان در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی و تاثیرگذار باشد، دادگاه علنی می‌تواند این تاثیر را داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: البته این نظر شخصی من است و فعلا قانون اجازه نمی‌دهد تا زمانی که حکم کسی قطعی نشده، آن را اعلام کنیم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسشی در مورد شاکیان پرونده بابک زنجانی گفت: تا آنجایی که مطلع هستم بابک زنجانی بجز وزارت نفت، دو شاکی خصوصی هم دارد.

وی در رابطه با آخرین وضع پرونده سعید مرتضوی، گفت: در رابطه با بخشی از پرونده کهریزک که در دادگاه رسیدگی شد، پرونده با اعتراض نسبت به احکام به دیوان عالی کشور رفت. سخنگوی قوه قضاییه افزود: من تا روز یکشنبه که پیگیری می‌کردم متوجه شدم که دیوان عالی کشور هنوز راجع به این پرونده نظر نداده است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: بخش دیگری از پرونده در ارتباط با تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و مسائل باقیمانده پرونده کهریزک که در آن شکایات جدیدی مطرح شده در دادسراست. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت رسیدگی نشدن به پرونده مدیرعامل سابق بانک صادرات در پرونده 3000 میلیاردی، گفت: هنوز کسانی هستند که پرونده‌شان به دادگاه رفته ولی به صدور حکم منجر نشده است و طبیعی است که باید به اتهامات آنها رسیدگی شود.سخنگوی قوه قضاییه گفت: بخشی از علت این است که قاضی پرونده مسئولیت دیگری پیدا کرد ولی به هر صورت موارد رسیدگی و حکم صادر می‌شود.

رضایت وزارت اطلاعات شرط نیست

اما در حالی که وزیر ارشاد از امکان بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به دلیل پس گرفته شدن شکایت وزارت اطلاعات از این نهاد خبر داده است، دادستان کل کشور تاکید کرد: رضایت وزارت اطلاعات در این زمینه شرط نیست، زیرا این وزارتخانه فقط مواردی را که تشخیص بدهد به دستگاه قضایی اعلام می‌کند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد این‌که آیا بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران وجهه قانونی دارد، گفت: وزارت اطلاعات یا نهادهایی از این قبیل شاکی نیستند. آنها فقط مواردی را که تشخیص می‌دهند، به دستگاه قضایی اعلام می‌کنند و اگر دستگاه قضایی تشخیص داد به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود. در واقع وزارت اطلاعات شاکی نیست که بخواهد رضایت دهد. سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بخواهد دوباره بر اساس همان ترتیب که تحت تعقیب قرار گرفته، فعالیت کند، قطعا ممکن نیست، اما اگر نخواهند کار سیاسی انجام دهند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

اگر هیات نظارت بر مطبوعات بلافاصله موضع می‌گرفت ورود نمی‌کردیم

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا با وجود هیات نظارت بر مطبوعات ضرورتی برای اقدام قوه قضاییه در زمینه تخلفات مطبوعات وجود دارد یا خیر، گفت: خیلی بدیهی است اگر دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند که کار به قوه قضاییه نکشد ما خیلی خوشحال‌تر می‌شویم و استقبال می‌کنیم. وی افزود: اگر هیات نظارت بر مطبوعات وقتی نشریه‌ای مثل آسمان توهین کرد بلافاصله موضع و تصمیم می‌گرفت حتما دادستان وارد نمی‌شد و لزومی نداشت وارد شود.

سخنگوی قوه قضاییه با طرح این پرسش که آیا هیات‌نظارت بر مطبوعات با این عنوان که فقط دوشنبه‌ها جلسه دارند می‌توانند هیچ اقدامی نکنند، گفت: وقتی با تاخیر هیات نظارت عمل کند طبیعی است که دادستان ورود می‌کند. البته اینها می‌توانند در عرض یکدیگر نیز انجام شود یعنی همان روز اگر هیات نظارت بر مطبوعات اقدام می‌کرد هم دادستان می‌توانست ورود کند.

محسنی‌اژه‌ای درباره صلاحیت پلیس فتا و این‌که آیا این مرجع می‌تواند خبرنگاران را بخواهد و با طرح سوالاتی از آنها خواستار قطع همکاری‌شان با رسانه متبوعشان شود، گفت: نیروی انتظامی، قوه قضاییه، هیات نظارت بر مطبوعات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و دادستانی هرکدام وظایفی دارند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: نیروی انتظامی به عنوان ضابط وظایفی دارد که بر اساس آن در جرایم مشهود می‌تواند راسا اقدام کند و به مرجع قضایی گزارش دهد و در جرایم غیرمشهود نیز باید با دستور قضایی وارد شود بنابراین در این مورد باید مصداقی نظر داد که آیا احضار شدن فرد با اجازه قاضی بوده است یا خیر؟

محسنی‌اژه‌ای درباره حضور نیافتن علی مطهری در مرجع قضایی و این‌که آیا این فرد با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان رایزنی کرده تا پرونده منتفی شود، گفت: در این زمینه رایزنی صورت نگرفته و پرونده منتفی نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که برخی از نزدیکان بابک زنجانی ادعایی مطرح کردند که وی با سپاه و وزارت اطلاعات ارتباط تنگاتنگ داشته، آیا قوه قضاییه این موضوع را بررسی و آن را تائید می‌کند، گفت: باید دید که منظور از ارتباط چیست. مثلا فرض کنید که در دو سه سال قبل فردی به وزارت نفت مراجعه می‌کند و می‌گوید که من می‌توانم نفت‌ها را خریداری کنم یا آنها را بفروشم که در واقع این یک‌نوع همکاری و بدون مشکل است، اما اگر منظورتان ارتباط ناصحیح است، من واقعا از آن مطلع نیستم. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بنابراین اگر منظور شما همان ارتباط کاری است، بله این ارتباط با سپاه وجود داشته است. البته گفته‌اند که ارتباط وزارت اطلاعات با بابک زنجانی موقعی بوده است که می‌خواستند پول‌ها را به کشور بازگردانند.

گذشت اولیای دم از قصاص در بیش از 80 مورد

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال 92 اقدام بسیار خوبی توسط رئیس قوه قضاییه انجام شد و آن این‌که نسبت به پرونده‌های قصاص تعیین تکلیف شد و تکلیف اکثر کسانی که محکوم به قصاص بودند مشخص شد. محسنی‌اژه‌ای افزود: اقدام بسیار خداپسندانه‌ای از طرف اولیای دم نیز انجام شد به طوری که اولیای دم آمدند از حق قصاص گذشت کردند و این اقدام بسیار خوبی است.سخنگوی قوه قضاییه گفت: طی ماه‌های اخیر در بیش از 80 مورد حکم قصاص، اولیای دم از اجرای حکم قصاص گذشت کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها