خبر سلامت

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج‌ فامیلی اجباری شود

یک متخصص ژنتیک با اشاره به این که بیمه زیر بار پوشش آزمایش‌های ژنتیکی نمی‌رود و آن را در ردیف خدمات لوکس خود قرار می‌دهد، اظهار کرد: آزمایش ژنتیک باید برای همه کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند، اجباری شود.
کد خبر: ۶۵۰۳۴۳

به گزارش ایسنا، دکتر علی آهنی با بیان این که تشخیص ژنتیکی پیش از تولد و لانه‌گزینی کمک می‌کند بیماران مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی کمتری را در کشور داشته باشیم، افزود کرد: هم‌اکنون کنترل نسبی مناسبی در مورد پیشگیری از بروز بیماری‌های نادر وجود دارد، اما هنوز‌کافی‌نیست.

وی تاکید کرد: خطر تولد یک نوزاد بیمار در یک ازدواج فامیلی دو تا سه برابر بیشتر از ازدواج‌های معمولی است، به همین دلیل توصیه می‌کنیم همه افرادی که می‌خواهند ازدواج فامیلی داشته باشند، مشاوره ژنتیک انجام دهند. وقتی این افراد به مراکز تخصصی مشاوره ژنتیک مراجعه می‌کنند، به آنها گفته می‌شود احتمال تولد بیمار نوزاد در آنها چقدر است و چه اقداماتی می‌توانند در این راستا انجام‌دهند.

وی تاکید کرد: تشخیص زودرس بیماری‌های ژنتیکی پیش از تولد تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های درمان دارد و در درازمدت این مساله به نفع بیمه‌ها نیز خواهد بود.

ماسک، مانع استنشاق مواد شوینده نمی‌شود

یک فوق‌تخصص ریه با اشاره به این که استفاده از ماسک، مانع استنشاق مواد شوینده نمی‌شود، گفت: مبتلایان به آسم و بیماری‌های تنفسی باید از کار با شوینده‌ها پرهیز کنند.

دکتر علیرضا اسلامی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که استنشاق گاز کلر به دو صورت حاد و مزمن روی ریه تاثیر می‌گذارد، افزود: وقتی گاز کلر وارد ریه می‌شود سبب تحریک راه‌های تحتانی شده و عوارضی چون قرمزی چشم، سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس، انقباض راه‌های هوایی و ایجاد حمله آسم می‌شود که این علائم در افرادی که سابقه بیماری آسم دارند، شدیدتر است. البته صدمات ایجاد شده به ریه این افراد نیز معمولا غیرقابل درمان است.

وی تاکید کرد: افرادی که سابقه بیماری تنفسی دارند، نباید از سفیدکننده‌ها و شوینده‌ها استفاده کنند. مخلوط کردن مواد شوینده‌ای چون جوهر نمک با آب ژاول نیز سبب تحریک شدید سیستم تنفسی می‌شود و عوارض شدیدی به همراه دارد. همچنین هنگام استفاده از مواد شوینده باید درها و پنجره‌ها را کاملا باز نگه داشت تا گازهای متصاعد شده از گازهای شوینده از محیط خارج شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها