جام جم سرا: تا اصل را نبینند، قیمت نمیدهند. پورشه یا مازاراتی، باید سویچ در دست ببینندت و سرکی هم بیرون مغازه بکشند و ماشین پارک شده را ببینند، تا قیمت بدهند. البته این سیستم بازار آزاد است. آقای تعمیرکار که میگوید:" مگه الکیه بگم چقدر میشه؟ باید شماره شاسی بدی، ما ایمیل بزنیم کمپانی، آنها قیمت میدهند." قطعات پورشه و مازارتی بازار آزاد نه آن که نداشته باشند، اما مغازهدارها قیمتها بروز نمیدهند. انگار جنس غریبی مطالبه کردهای یا ممنوعه. همهشان میگویند: «فقط کارخونه، توی شهر نگرد.» مساله نبودش نیست، تا اعتماد نکنند، لام تا کام حرف نمیزنند. یعنی اگر مشتری نباشی و قیمت بخواهی، اصلا حرف نمیزنند.
خودروهایی که ضمانتش شکسته میشود
پورشه یا مازاراتی، از بدو تولد و هنگام فروش برای خریدار تضمین شده هستند. این گونه نیست که به سرعت نیاز به تعمیر و تعویض قطعاتی داشته باشد، مگر در شرایط خاص. شیوه آن هم این گونه است که برای تعویض هر قطعه، از چراغ گرفته تا قطعات دیگر، مالک با مراجعه به کمپانی و ارایه شماره شاسی، تعیین میکند که به کدام قطعه نیاز دارد. نمایندگیهای موجود نیز با ارسال ایمیلی، قیمت جنس اصل را از کمپانی گرفته و به صاحب خودرو ارایه میدهند.
اما همین دوره زمانی برای برخی چندان قابل تحمل نیست و یا ترجیح میدهند مشکل را در همین بازار آزاد حل کنند. حتی اگر شده با اجناسی مشابه اصل. البته برخی هم میگویند تفاوت قیمت بازار آزاد و کمپانی باعث میشود مشتریان رغبت بیشتری به بازار آزاد داشته باشند. البته علتش این است که مثلا در نمایندگی نوع خاصی روغن موتور برای خودرو استفاده میشود و نه غیر از آن، اما در بازار آزاد روغنهای مشابهای میریزند و قیمتهایش هم اتفاقا ارزانتر است. مشتریها هم بعضی با این قیمتها راضیتر و خوشحال تر خواهند بود.
بازار آزاد و قیمتهای در گوشی
سر تا سر خیابان هم که مغازه رینگ و لاستیک باشد و چراغ و تعمیرگاه، باز هم اسم پورشه و مازاراتی که بیاید، اول یک نگاهی به سر تا پایت میاندازند. وقتی بگویی قیمت میخواهم آن هم کلی و از همه رقم جنس، تازه صدایشان در میآید که نه، نه، اینجا پیدا نمیکنی. بعید میدونم توی تهران جایی باشه. باید بری نمایندگیاش. تازه اینها کسانی بودند که تا مورد سوال قرار گرفتند، پرسیدند:" چی میخوای؟" بازار آزاد این گونه است. مسعود خان میگوید:" آشنا دارم، اما همین جوری قیمت نمیده. میدونی عین چی میمونه؟ دست گذاشتی روی اصل. نسخه دست گرفتی و توی ناصر خسرو دنبال دارو میگردی. طرف نسخه پیچ هم باشه، به همه قیمت نمیده که دست زیاد بشه، مشتری را میبره پیش خودش."
با این حال بازار آزاد قیمتهایی را هم دارد. البته با یک نوسان کم و بیش بالا. این بستگی به صاحب خودرو دارد که بخواهد به قول مغازه داران جنس غیر اورجینال و فیک بر خودروی یک میلیاردیاش سوار کند یا اصل. مثلا وسیلهای مثل کف پایی آن قدر ارزش ندارد که اصل بودنش برای صاحب خودرو مهم باشد. برای همین عموما جنس چینی هم میبرند. برای همین از ۱۵۰ هزار تومان به بالا هم میتوان کف پایی پیدا کرد. قیمت بالایش دیگر خیلی بالاست.
مسعود خان، دستها را در جیب کرده و صدا را بم. همین طور که ایستاده، دایم خودش را روی نوک پنجههایش کش میدهد و باز برمیگردد به حالت قبل. در مغازه او، چهار حلقه رینگ و لاستیک کرورا، از ۶ میلیون تا ۱۷ میلیون تومان در نوسان است. البته مسعود خان تاکید میکند که این حداقل قیمت است. آن رینگ و لاستیک ۶ میلیونی طرح اورجینال است و کار چین یا هنگ کنگ. همین رینگ و لاستیک برای کائن ۱۲ میلیون تومان است. پانامرا، در عوض با ۲۰ میلیون تومان هر چهار چرخ و رینگش خوب میچرخد. البته این دیگر چینی نیست. اورجینال و اصل است.
مسعود خان، دایم میخواهد با همین چهار عدد حرف را ببندد. میگویم حداقل شماره آن آقایی که قیمتها را دارد بدهید، میگوید: "نه خانوم، ناراحت میشه. خودم سوال میکنم و بهتون میگم." حسین که بعدتر همه اطلاعات را بیمنت در اختیارم قرار میدهد، میگوید: "این واسطهها گاه جنس ۶ میلیونی را دست به دست میکنند و با ۴ – ۵ میلیون افزایش قیمت به دست مشتری میرسانند. پس بهتر است برای حفظ سودشان هم که شده، فروشنده با وارد کننده ارتباطی نداشته باشد. زیرا نبود یا ایراد قطعات اصلی خودرو باعث میشود که ماشین کامل بخوابد، پس مشتری نیاز دارد."
یک جفت چراغ کائن در بازار آزاد ۱۶ میلیون است. البته فروشنده میگوید: "ممکن است قیمت فردا بیشتر از این باشه." هر فلاپ آن را هم از ۵ تا ۶ میلیون تومان قیمت میدهد. این فروشندهها همان هایی هستند که میگفتند قیمت نداریم و اصلا بازار آزادی برای قطعات این خودروها وجود ندارد. خیلی از فروشندگان لوازم یدکی که میگویند: "اگر طبق زمان بندی، پورشه و مازارتی سرویس شوند، کارشان به تعمیر نمیرسد." به هر حال سرویس کامل پورشه شامل تعویض هواکش، لنت، روغن ترمز، تعویض شمعها، تعویض فیلتر هوا، ۷ تا ۸ میلیون تومان هزینه دارد.
قطعات پورشه و مازارتی تنه به تنه هم
حسین خودش وارد کننده است. از خودرو گرفته تا لوازم جانبی. از چین و هنگ کنگ جنس دارد تا ایتالیا و آلمان. مثلا چهار رینگ مازاراتی از ۱۲ تومان دارد تا ۲۲ میلیون تومان. کف قیمت مربوط به همان چین و هنگ کنگ است، اما ۲۲ میلیون تومانی ساخت آلمان است. اتفاقا خیلی هم از آلیاژی که در ساخت آن استفاده شده، تعریف میکند. لاستیک هم از ۳.۵ تا ۷.۵ میلیون تومان در نوسان است. علتش هم مانند همان رینگ است. قیمتها برای پورشه هم همین اعداد است. بالاترین رینگی که برای آن دارد، ۲۳ میلیون تومان است. حسین مانند فشفشه توضیح میدهد. تند تند اسم برند میآورد. میگوید: "یک ست کامل اگزوز برات ۲۱ تا ۳۱ تومان تمام میشه. حالا یا ایتالیایی است یا آلمانی، اون را بگذار توی دفترم نگاه کنم."
حالا رفته سراغ کیت موتور. اول توضیح میدهد که چقدر مهم است برای افزایش قدرت موتور. بعد قیمت میدهد که از ۳ میلیون تومان میتوان پیدا کرد تا ۷ میلیون تومان. حسین برای بادی کیت که شامل بدنه پهن با کربن، سپر جلو و عقب و کاپوت میشود، را قیمتی بین ۱۰۷ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت میدهد. قیمتهای بالا با درجه کیفیت بیشتر است و احتمالا چنان خودرو را سبک میکند و قدرتش را بالا میبرد که میتواند پرواز کند. حداقل در اتوبانها.
لوکسهای پورشه و مازاراتی
اگر هر خودرویی با سویچ معمولی روشن میشود و گاز میخورد، برای پورشه و مازارتی این طور نیست. یعنی روشن میشود، اما بالاخره جاسوئیچی اصل و اورجینال کارخانه کجا و این مدلهای چینی کجا. جاسوئیچی اصل مازارتی ۴.۵ میلیون تومان است، اما میتوان چینی آن را که از نظر ظاهری با اصل برابری میکند را با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا دو میلیون تومان پیدا کرد. در مورد پورشه، اصل آن دو میلیون تومان است و چینیاش یک میلیون تومان. اما هیچ کدام اینها به اندازه کاور چرمی مازاراتی جذابیت و قیمت ندارد. کاوری با چرم خاص که آرم شرکت را با پلاتیوم بر روی آن نصب شده، دو برابر قیمت یک آیفون ۵ است. ۷ میلیون تومان قیمت همین کاور است. البته به قول حسین، برای کسی که یک میلیارد پول ماشین داده، این قیمتها، رقم قابل توجهی هم نیست!|بهارنیوز
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه