تکواندوی ایران پس از حضور متزلزل در رقابت‌های گزینشی المپیک در منچستر، این روزها و در شرایطی که پیکارهای لیگ برتر نیز در حال برگزاری است، جدی‌تر از قبل به رویدادهای بین‌المللی پیش روی از جمله بازی‌های آسیایی اینچوئن کره جنوبی می‌اندیشد.
کد خبر: ۶۴۲۸۶۱

تیمی که بیژن مقانلو سرمربی جدید آن جوانگرایی شتاب زده و یکباره را خطا می‌داند و معتقد است تکواندوی ایران با شیب ملایم باید به سمت جوانگرایی پیش برود، یعنی هم سرمایه‌های باتجربه را حفظ کند و هم انگیزه لازم را برای درخشش جوانان و حضور آنها در تیم ملی ایجاد کند.

دور جدید تمرینات تیم ملی تکواندو در شرایطی با حضور یوسف کرمی، هادی مستعان، میثم باقری، بهنام اسبقی،‌ علیرضا نصرآزادانی، فرزاد عبداللهی، محمد باقری معتمد، مسعود حجی‌زواره، سجاد مردانی و حسین تاجیک 10 تکواندوکار دعوت شده به تیم ملی زیر نظر بیژن مقانلو سرمربی جدید تیم ملی در حال پیگیری است که مهدی بی‌باک به‌عنوان مربی و مهرداد یوسفی به عنوان مربی بدنساز به کادر فنی تیم تیم اضافه شده‌اند.

یکی از مربیان لیگی که به احتمال فراوان پیام خانلرخانی، مربی جوان شهرداری ورامین است نیز به کادر فنی اضافه می‌شود.

صرف نظر از کادر فنی و اسامی جدیدی که در این کادر قرار گرفته‌اند آنچه در این مرحله از اردو جلب توجه می‌کند بازگشت یوسف کرمی کاپیتان تیم ملی است که ابتدای امسال بنا به دلایلی از جمله اختلاف نظر با کادر فنی سابق تیم ملی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده بود و حالا با توجه به این‌که در رنکینگ فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه ورودی المپیک 2016 برزیل قرار دارد این انگیزه را دارد که دوباره به روزهای اوجش برگردد.

بیژن مقانلو، سرمربی تیم ملی در تحلیل این شرایط به «جام‌جم» گفت: معتقدم جوانگرایی یکباره و به اصطلاح پوست‌اندازی شتاب‌زده‌ نمی‌تواند فایده‌ای برای تکواندوی ما داشته باشد و ضرر این کار را در ماه‌های گذشته دیدیم، در واقع ما همزمان باید جوانگرایی را بتدریج و با شیب ملایم انجام دهیم و از داشته‌های فعلی و باتجربه خود نیز بهره ببریم.

سرمربی تیم ملی خاطر نشان کرد: تکواندوکاران شایسته و با تجربه‌ای که در گذشته افتخارآفرین شده‌اند و بنا به دلایلی از جمله مصدومیت یا هر دلیل دیگری از تیم ملی دور بوده‌اند، مطمئنا این ظرفیت را دارند که باز هم به روزهای اوج بازگشته و دوباره افتخارآفرین شوند و نباید براحتی این سرمایه‌ها را فراموش کنیم، بلکه باید آنها را احیا کنیم.

وی درباره برنامه‌های پیش روی تیم ملی تصریح کرد: اگر امکان حضور در تورنمنت رده A امارات پیش از پایان سال فراهم شد که به‌طور طبیعی در این تورنمنت به‌دنبال حفظ و ارتقای سطح رنکینگ تکواندوکارانمان خواهیم بود، برنامه کلی ما این است که در نیمه اول فروردین ماه پیکارهای انتخابی تیم ملی را در شش وزن برگزار کرده و بهترین و آماده‌ترین تکواندوکاران را برای حضور در تورنمنت‌های مختلف و رقابت‌های رسمی گزینش کنیم.

مقانلو درباره دلیل برگزاری رقابت‌های انتخابی در فروردین ماه افزود: پیش از این قرار بود این پیکارها را در نیمه دوم بهمن برگزار کنیم اما با توجه به در جریان بودن رقابت‌های لیگ و درگیری مدعیان تیم ملی با این پیکارها، ترجیح دادیم این رقابت‌ها را به تعویق بیندازیم تا مدعیان تیم ملی به استراحت پرداخته و در فروردین‌ با آرامش خاطر در انتخابی شرکت کنند و به نوعی شرایط برابر برای همه ایجاد شود.

وی گفت: چون برنامه‌های ما با محوریت بازی‌های آسیایی اینچوئن است در شش وزن دوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم مسابقات انتخابی را برگزار کرده و برخی جوانان شایسته را به اردو دعوت می‌کنیم تا این افراد نیز بتوانند با حضور در اردوها و اعزام به مسابقات بین‌المللی، نام خود را در رنکینگ جهانی ثبت کنند.

مقانلو در پاسخ به این پرسش که چگونه انگیزه کسانی را که در رنکینگ جهانی حضور دارند و به‌طور طبیعی به عضویت تیم ملی در رقابت‌های گزینشی درخواهند آمد، باید حفظ کرد، گفت: فهرست رنکینگ فدراسیون جهانی فهرست بسته‌ای نیست که دیگر کسی غیر از تکواندوکاران فعلی نتواند به آن ورود کند، بنابراین جوانان ما این شانس و انگیزه را دارند که در رقابت‌های انتخابی با درخشش خود به پیراهن تیم ملی رسیده و با ادامه این درخشش در رویدادهای رسمی امتیاز بالایی به دست آورده و وارد این رنکینگ شوند. از طرفی کسانی نیز که الان در این رنکینگ حضور دارند همان انگیزه را برای حفظ و ارتقای رنکینگ خود دارند و باید به بهترین شکل هر دو گروه را ساخته و پرداخته رقابت‌های مهم کرد. وی ضمن ابراز رضایت از کیفیت فنی پیکارهای لیگ‌برتر‌ خاطر نشان کرد: این رقابت‌ها پدیده‌های خوبی به تیم ملی معرفی کرده است، اما همه این پدیده‌ها باید در رقابت‌های انتخابی تیم ملی روی شیاپ چانگ حاضر شوند تا بهترین‌ها در میدان مبارزه انتخابی مشخص شوند.

رقابت‌های گزینشی حیاتی است

سرمربی تیم ملی با تاکید بر اهمیت و نقش رقابت‌های گزینشی در ارتقای رنکینگ جهانی تکواندوکاران گفت: در بحث رنکینگ جهانی، رقابت‌های رسمی و همچنین پیکارهای جایزه بزرگ هر دو موثر‌ است که البته در این میان رقابت‌های رسمی همچون پیکارهای جهانی، جام جهانی و رقابت‌های قاره‌ای امتیاز بالایی دارد. اگر رنکینگ تکواندوی ما به‌دنبال شرکت در رقابت‌های جایزه بزرگ منچستر به شکل ملموسی کاهش یافت و انتقادهایی متوجه تیم ملی شد، به دلیل شرکت نکردن برخی تکواندوکاران دارای رنکینگ ما در رقابت‌های جام جهانی نیز بود، نه صرف نتیجه پیکارهای منچستر. هرچند نمی‌توان منکر شد تکواندو‌کارانمان در آن رویداد از شرایط آرمانی به دور بودند.‌ وی در این باره تصریح کرد:بر اساس اعلام فدراسیون جهانی ده تکواندوکار ما به نام‌های هادی مستعان، میثم باقری، محمد باقری‌معتمد، بهنام اسبقی، علیرضا نصرآزادانی، یوسف کرمی، فرزاد عبداللهی، مسعود حجی‌زواره، سجاد مردانی و حسین تاجیک در رنکینگ فدراسیون جهانی حضور داشته و شانس کسب سهمیه المپیک را دارند، بی‌شک نباید آنها را به حال خود رها کرد، بلکه باید در تورنمنت‌های بین‌المللی مختلف به میدان بروند تا رنکینگ خود را حفظ کرده و حتی ارتقا دهند.

سرمربی تیم ملی تکواندو از رقابت‌های بین‌المللی جام فجر ایران، پیکارهای بین‌المللی آلمان، بل‍ژیک و هلند به‌عنوان تورنمنت‌هایی نام برد که گزینشی المپیک محسوب شده و در رنکینگ تکواندوکاران موثرند. وی در این باره خاطرنشان کرد: انتظار این است که حمایت لازم از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از فدراسیون تکواندو به عمل‌ آید تا ما در این رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنیم یا دست‌کم در پیکارهای رده B هلند و دو رقابت دیگر از میان رقابت‌های فوق که رده A محسوب می‌شوند، شرکت کنیم.

تا بازی‌های آسیایی هستم

فدراسیون تکواندو در دو، سه سال اخیر همواره سیاست حضور مقطعی کادرفنی تیم‌های ملی را داشته است. به‌عنوان مثال مرتضی کریمی سرمربی سابق تیم ملی معمولا برای رویدادهای پیش رو به‌عنوان سرمربی انتخاب می‌شد و تکلیف ادامه یا قطع همکاری او پس از یک رقابت مشخص معلوم می‌شد، آیا مقانلو نیز چنین شرایطی دارد؟ سرمربی جدید تیم ملی در این باره تصریح کرد: فدراسیون تکواندو ابتدا با من پیرامون یک پروسه زمانی طولانی مدت صحبت کرد، اما به هر حال فدراسیون عملکرد را در نظر می‌گیرد و پس از بررسی کارنامه کادر فنی تصمیم لازم را می‌گیرد، با وجود این ما برنامه‌ریزی قطعی تا بازی‌های آسیایی اینچوئن کره جنوبی داریم و مطمئنا کارنامه ما در آن بازی‌ها و همچنین رویدادهای گزینشی پیش از آن‌ در ادامه همکاری ما موثر خواهد بود.‌ وی تاکید کرد: صرفنظر از این‌که بازی‌های آسیایی تاثیر زیادی در رنکینگ تکواندوکاران ما خواهد داشت، با توجه به اهمیت این بازی‌ها برای ورزش کشورمان، همه هدف ما کسب بهترین نتیجه در این رویداد و کمک به ارتقای رتبه ورزش ایران در اینچوئن 2014 است.

افق تکواندو روشن است اگر...

مقانلو همچنین حضور مهدی بی باک در کادرفنی تیم ملی را به فال نیک گرفت و گفت: بی‌باک یکی از بزرگان تکواندوی ایران محسوب می‌شود و مطمئنا حضورش در کادرفنی تیم ملی فوق‌العاده موثر خواهد بود.

امیدواریم با کمک او و دیگر همکارانمان کارنامه درخوری به ثبت برسانیم.

سرمربی تیم ملی تکواندو با وجود نتایج دور از ذهن و ضعیفی که تکواندو در ماه‌های گذشته کسب کرده است، آینده این ورزش را روشن دانست و یادآور شد: تکواندوی ایران ظرفیت‌های بالایی برای ادامه درخشش در سطح دنیا دارد، بنابراین افق را روشن می‌بینم مشروط به این‌که حمایت مالی لازم از فدراسیون به عمل‌ آید تا همه برنامه‌ها بویژه برنامه‌های برون‌مرزی تیم ملی عملیاتی شود. همان طور که گفتم شرکت نکردن در تورنمنت‌های بین‌المللی در کاهش رنکینگ جهانی تکواندوکاران ما موثر است و از این حیث می‌تواند به تیم ملی در راه کسب سهمیه المپیک 2016 ضربه بزند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها