گزارش

موش‌ها، روستای نجف‌آباد را ترک نمی‌کنند

تلاش‌ها برای خروج موش‌های «جربیل» از روستای نجف‌آباد شهرستان فیروزه خراسان رضوی هنوز به جایی نرسیده است.
کد خبر: ۶۴۲۴۸۹

کاظم عطاری، معاون مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی در این باره گفت: استانداری خراسان رضوی و دستگاه‌های استانی آماده همه گونه همکاری برای از بین بردن موش‌های «مهاجم» به روستای نجف‌آباد هستند و به دلیل این که تاکنون تجربه‌ای در این خصوص در استان نداشتیم باید با همفکری بهترین راهکار را پیدا کنیم.

فرماندار فیروزه نیز از اقدامات اضطراری جهاد کشاورزی و اماکن دامی از محیط روستا و ساخت انبارهای استاندارد خوراک دام خبر داد و عنوان کرد، در صورتی که این موارد هم تاثیری نداشته باشد، شاید درباره جابه‌جایی مکان روستا فکری شود.

رضا حاجی‌زاده در گفت‌وگو با مهر درباره چگونگی روش مبارزه با این موش‌ها اظهار کرد: چند روش را برای مقابله با موش‌ها آغاز کردیم که تا وقتی به نتیجه نرسد نمی‌توانم درباره آن توضیحی بدهم.وی افزود: طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی از روستای نجف‌آباد نیز آغاز شده چون جوی‌های آب، محل خوبی برای اسکان این موش‌هاست.وی تاکید کرد: طرح 1400 متر لوله‌گذاری توسط جهاد کشاورزی و «طرح هادی روستا» نیز در دستور کار قرار گرفته است.

حاجی‌زاده درباره اخذ وام دو میلیونی از سوی مردم نیز یادآور شد: برای بهسازی منازل و اماکن دامی دو میلیون وام به مردم داده می‌شود که هم‌اکنون می‌توانند این وام را دریافت کنند.وی تاکید کرد  : با هماهنگی ارگان‌های ذی ربط و مدیریت بحران استان، رسیدگی به بحران ایجاد شده توسط موش‌ها تا هفته آینده به انجام خواهد رسید.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزه نیز گفت: وجود موش جربیل نخستین بار در سال 84 با ورود سیلاب به روستای نجف‌آباد گزارش شد.

مهدی رحیم‌نیا افزود: تاکنون هیچ مورد سالک و بیماری‌های منتقله از موش و گزش موش در نجف‌آباد گزارش نشده است.وی ادامه داد: مشکل اصلی از یک تا دو ماه گذشته با خسارت به منازل مسکونی و محل نگهداری دام‌ها شروع شده است.

رحیم‌نیا گفت: تشکیل کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی بخش مرکزی و تشکیل جلسه شورای بهداشت روستا در محل روستای نجف‌آباد با حضور تیم سلامت مرکز بهداشتی درمانی فیروزه، سرپرست شبکه بهداشت و درمان، مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای و بهورز روستا از اقدامات پیشگیرانه این موضوع است.

وی عنوان کرد: اقدامات سریع بهداشت محیطی در سطح روستا مانند آموزش اهالی روستا از سوی بهورز، صدور اخطاریه کودبار، دفع زباله و فاضلاب به تعداد 60 مورد برای متخلفان از سوی بازرس بهداشت محیط و حرفه‌ای و بهورز، تهیه پمفلت، تراکت و مطالب آموزشی و توزیع بین اهالی روستا، نظارت بر اجرای طرح جمع‌آوری زباله و بازدید از این روستا  از سوی کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور از اقدامات این شبکه برای مبارزه با این موضوع است.به گفته رحیم نیا، آماده‌باش تیم‌های سلامت منطقه و بازدیدهای مکرر از روستای نجف‌آباد طبق برنامه، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای عموم مردم و  رابطان سلامت  انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها