jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۶۴۰۵۱۵   ۰۹ بهمن ۱۳۹۲  |  ۱۱:۵۶

طی 10 ماهه سال 92، بیش از 9میلیون و 937 هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6درصد افزایش یافته است.

ترانزیت 9میلیون تن کالا از مرزهای کشور

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی با اعلام این خبر، گفت: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی مدت مذکور بالغ بر 9 میلیون و  523 هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 96 درصد از طریق جاده و 413 هزار تن معادل 4 درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جاده‌ای 10 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، چهار میلیون و 354 هزار تن را مواد نفتی و پنج میلیون و 582هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی گفت: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور پرویزخان با سه ‌میلیون و 73هزار تن معادل 31 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندرعباس، لطف آباد و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با سه ‌میلیون و 331 هزار تن معادل 33.5 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و دوغارون در رده‌های بعدی قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و گفت: از 438 هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 245 هزار دستگاه معادل 56 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

عطرچیان از رویکرد جدید و تلاش جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت بهره‌مندی از توانمندی بخش خصوصی و صاحبان شرکت های حمل و نقل بین‌المللی و تشکل های صنفی مربوطه که در این زمینه نقش‌آفرینی بسیار مناسبی داشته‌اند و از عوامل مؤثر در رشد ترانزیت است در جهت افزایش هرچه بیشتر سهم ترانزیت در منطقه خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند قطب ترانزیت منطقه باشد لذا شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای و برقراری روابط‌ دیپلماسی بین کشورهای همسایه و منطقه آسیا در دستور کار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابلیت‌های موجود و با مدیریت صحیح روند ترانزیت روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر