به گزارش مهر، عباس آخوندی در یازدهمین اجلاس بین المللی حمل و نقل و ارتباطات در استانبول با اشاره به امضای موافقتنامه های حمل ونقلی با بیش از 50 کشور جهان، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با عضویت در کنوانسیون ها و سازمان های بین المللی و دارابودن بیش از 600 شرکت حمل ونقل بین المللی کالا، توانایی پاسخ به تقاضای بازارهای جهانی را دارد.
وی یادآور شد: در سال 2012 میلادی بیش از 820 هزار دستگاه کامیونهای ایرانی و خارجی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران تردد کردهاند و حدود 12 میلیون تن کالا از طریق ریل و جاده از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده و در حال برنامه ریزی برای افزایش میزان ترانزیت کالا تا میزان 50 میلیون تن در سال می باشیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به لحاظ موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، مسیرها و کریدورهای حمل ونقل بین المللی بسیاری که ارتباط تجاری و ترانزیتی بین آسیا و اروپا را میسر می سازند از گذشته های بسیار دور تا امروز از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور کردهاند.
وی افزود: مهمترین مسیرها و کریدورهای حمل ونقل بین المللی در ایران شامل شاخه جنوبی کریدور تراسیکا با 13 کشور عضو، کریدور حمل ونقل بین المللی شمال ـ جنوب با 14 کشور عضو، جاده ابریشم، کریدور شرق ـ غرب ، شبکه بزرگراههای آسیایی و شاخه جنوبی کریدور سه گانه آلتید که در راستای تامین شرایط حمل و نقل مناسب شبکه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران با 24 مرز ترانزیتی فعال جاده ای ، 5 مرز ریلی و 11 بندرتجاری بزرگ در کنار مجموعهای از بنادر کوچک ارتباط حمل ونقل بین المللی را برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هم اکنون شبکه حمل ونقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران دارای بیش از 80 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است که از این میان بالغ بر 15 هزار کیلومتر آزاد راه و بزرگراه و بیش از 20 هزار کیلومتر شبکه راه های ترانزیتی کشور را شامل می شود.
آخوندی ادامه داد: به یاد آوریم جاده ابریشم به عنوان پلی بین آسیا، اروپا در تبادلات تجاری و تمدن جهان نقش بسزایی ایفا کرده است کشورهای منطقه جاده تاریخی ابریشم با دارابودن پیشینه تاریخی، جمعیت بالا، منابع طبیعی گسترده توانایی بالقوه ای برای افزایش سطح همکاری های تجاری بیش از حد کنونی را دارند و احیای تجارت بیمانند گذشته در منطقه در انتظار حمایت دولت ها و سازمانهای بین المللی است.
وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به این اصل که تجارت مقوله ای است جهانی و باید از قواعد تجارت جهانی تبعیت نماید کشورهای حاضر دراین اجلاس حضوری فعال در عرضه تجاری در بین خود و در سطح بین الملل داشته باشند چرا که امروزه تجارت بین المللی و بازرگانی خارجی صرفنظر از توجیهی که برای برآورده کردن نیازهای حیاتی و ضروری مردم کشورها دارد، به عنوان روشی جهت ادامه رشد و تکامل صنعتی و به طور کل توسعه اقتصادی کشورها مطرح است.
وزیر راه وشهرسازی اضافه کرد: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران، توسعه زیربناهای حمل و نقلی خود را چه در حمل ونقل جاده ای، ریلی و هوایی از اهداف خود در برنامه های مدون توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار داده است و استفاده از توانایی بخش خصوصی از نکات برجسته تحقق این هدف مهم است.
آخوندی با بیان برنامه های آتی خود برای توسعه حمل و نقل کشورمان تصریح کرد: ایجاد تمایل برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی توسط بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل جادهای ، ریلی ، هوایی و دریایی، بهبود کسب و کار در حوزه بازار حمل و نقل، کاهش مداخلات دولتی در حوزه بهره برداری از بنگاه های اقتصادی که واجد منافع دولتی نباشند وایجاد یکپارچگی در حمل ونقل و اتصال کرانه های اقتصادی یا پس کرانه های متمم آن از جمله برنامههای آتی است.
وی ادامه داد: دیگر برنامههای مدنظر ایجاد یکپارچکی در عملیات حمل ونقل به منظور ایفای نقش بین المللی آن در توسعه ملی، ارتقای سطح خدمات و افزایش تراز رضایت مندی بهره گیران از خدمات حمل و نقل، افزایش سهم حمل ونقل در تولید ناخالص ملی وتوسعه پروژه های حمل و نقل کشور بر پایه توجیه اقتصادی و با مشارکت سرمایهگذاری خارجی است.
آخوندی افزایش رقابتپذیری و ارتقای استانداردهای موجود به سطح بینالمللی را از دیگر برنامههای وزارت راه وشهرسازی برشمرد و گفت: دیگر برنامههای این وزارتخانه نوسازی ناوگان حمل ونقل در همه شاخه ها (دریایی ،هوایی ، جاده ای و ریلی )، شناسایی بازارهای منطقه ای و بازاریابی بین المللی، توسعه، تجهیز و نوسازی همه بنادر کشور و انجام عملیات کانتینری در تمامی بنادر کشور و نصب مکنده های غلات در این بنادر، توسعه پایانه های مرزی، مجتمع خدماتی ـ رفاهی و تیرپارکها بر شبکه راههای شریانی کشور و استفاده از فن آوری های جدید و اجرای سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) در کلیه شقوق حمل ونقل بخصوص حمل و نقل جادهای است.
وی افزود: همان طوری که از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر مشاهده میشود با توجه به اهمیت منطقه از جهت اتصال مسیرهای ترانزیتی بین دو قاره آسیا و اروپا، جمهوری اسلامی ایران سعی کرده است حضور بسیار پررنگ و اقدامات عملی و خوبی در بحث حمل ونقل بین المللی دراین بخش به عمل آورد.
آخوندی به منظور روان سازی حمل ونقل در کشورهای منطقه پیشنهاد داد: امکان جذب کمک های فنی و مالی برای توسعه شبکه راههای کشورهای متقاضی منطقه از سازمانهای بین المللی فراهم شود.
وی افزود: تشویق کشورهای منطقه به عضویت در کنوانسیونهای حمل و نقلی، برگزاری کارگاههای آموزشی توسط سازمانهای بین المللی درخصوص حمل کالاها، کاهش عوارض و هزینه های غیرضروری بالاخص در مسیرهای کریدورهای حمل و نقل جادهای و ریلی و تسهیل در صدور روادید کشورها جهت رانندگان حرفه ای از دیگر پیشنهادها برای پیگیری در این اجلاس است.
وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: امروزه رشد اقتصاد، افزایش تقاضا در کالا و خدمات را ایجاد کرده به طوری که ارزش تجارت کالا و خدمات در سال 2012 میلادی در حدود 16 هزار میلیارد دلار بوده است و سهم اروپا و آسیا از این میزان تجارت بیش از 5 هزار میلیارد دلار درسال است که 10 درصد از این سهم به بخش حمل و نقل اختصاص مییابد.
وی اضافه کرد: پیش بینی میشود ارزش تجارت کالا و خدمات در پایان سال 2013 میلادی بیش از 17 هزار میلیارد دلار باشد و این امر نیازمند ارائه خدمات حمل ونقلی ایمن ، اقتصادی و سریع می باشد. این درحالی است که ایران به همراه کشورهای منطقه که از بنیانگذاران حوزه جاده تاریخی ابریشم بودند از نخستین کسانی بودند که به این مهم دست یافتند و راههای استاندارد آن روزگار را بنا نهادند به طوری که بعد از هزاران سال، بنای راههای جدید با تغییراتی اندک بر همان راهها استوار است.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد